TCDD Genel Müdürlüğü, Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında ilgili birimlerden uzmanların katılımıyla bir teknik ekibi olay yerine inceleme yapmak için gönderdi.
Teknik ekibin ilk incelemesine göre, Ankara-İstanbul demiryolu hattının sinyal sisteminde bir arıza olmadığı iddia edildi. Kazanın Başkent Ekspresi makinistlerinin kırmızı sinyalde geçmesinden kaynaklandığı belirlendi.
Kazaya ilişkin trenlerin çarpışma sırasındaki hızlarını gösteren "hız bandı'' savcılığın izni doğrultusunda incelendi. Buna göre, çarpışma sırasında Başkent Ekspresi'nin hızı 82.5 kilometre/saat Adapazarı Ekspresi'nin hızı da 10 kilometre/saat olarak tespit edildi.
ATS olsa bu kaza olmazdı
Demiryolu Sendikası Haydarpaşa Şube Başkanı Şenol Ekinci lokomotiflerde bulunan ATS cihazının kırmızı ışıklarda optik okuyucu sayesinde otomatik olarak fren yaptığını ancak Bosna Hersek'ten gelen Konçer marka lokomotiflerin hiçbirinde optik okuyucu olmadığını kaydetti. Ekinci, "ATS olsaydı otomatikman frene geçecek, insanlar da hayatını kaybetmeyecekti" dedi.
TCDD'nin 16 lokomotifinde ATS cihazı olmadığını kaydeden Birleşik Taşımacılık Sendikası Genel Sekreteri Hasan Bektaş da, "Bu lokomotifler Bosna - Hersek'ten getirildikten sonra cihaz konulmamış" dedi.
'Otomatik devreye girerdi'
TCDD Tesisler Dairesi Başkanı Mehmet Uras da bazı lokomotiflerde bu cihazın olmadığını, makinistlerin demiryollarında bulunan ışıklandırmalara göre hareket etmesi gerektiğini ifade ederek, "Makinist, karayolunda olduğu gibi trafik ışıklarına uymak zorunda. Sistem olsaydı otomatik olarak devreye girecekti" diye konuştu.
Lokomotiflerde tehlikeli anlarda ani duruşu sağlayan ve Japonya'dan getirilen ATS cihazının 21 bin dolar (yaklaşık 30 milyar lira) olduğu öğrenildi.
ATS sistemine göre, Ankara, Eskişehir ve İstanbul'da bulunan trafik kontrol birimleri, trenlerin hızını değil, birbirine olan mesafesini ve karşılaşma noktalarını denetliyor. Yol açıksa yeşil sinyal yanıyor. Bu trenin normal hızında gidebileceğini ifade ediyor. İki tren birbirine yaklaşmaya başladıysa sarı sinyal yanıyor, makiniste "Hızını 65 km'nin altına düşür" komutu veriyor. Hız düşmezse tren 20 saniye içinde ani frenle duruyor. İki tren birbirine tehlikeli şekilde yaklaştıysa kırmızı ışık yanıyor, ATS devreye giriyor.
Makinist de 'sinyalizasyon hatası' diyor
Kartal Doktor Lütfi Kırdar Eğitim ve Araştırma Hastanesi'nde tedavi gören Başkent Ekspresi'nin makinisti Hasan Yücedağ da, kazanın sinyalizasyon hatasından kaynaklandığını söyledi. Yücedağ "bize yeşil yanıyordu, tam geçmek üzereyken aniden kırmızı yandı'' diye konuştu.
Avukat Gürses: ATS devreye girmeliydi
Pamukova'da 39 kişinin ölümüyle sonuçlanan hızlandırılmış tren kazasının makinistlerinin avukatlığını üstlenen İsmail Gürses de, Tavşancıl'daki kazanın ışık ihlalinden kaynaklanmadığını savundu.
Gürses, makinistlerin kırmızı ışıkta geçse bile otomatik fren sisteminin treni durdurması gerektiğini belirtiyor.