logo
08 MAYIS 2025

Japonya'dan "Ertuğrul faciası" adımı

Ertuğrul Fırkateyni yola çıkılacağı gün Japon Deniz Kuvvetlerinin tayfun uyarısına rağmen, Ertuğrul Fırkateyni planlandığı gibi 15 Eylül 1890 tarihinde Yokohama Limanı’ndan ayrıldı

21.11.2020 10:18:00
Japonya'dan "Ertuğrul faciası" adımı
Japonya'dan "Ertuğrul faciası" adımı
Japonya'da hükümete bağlı çalışan Kültür İşleri Konseyi, Ertuğrul Fırkateyni faciasının yaşandığı bölgenin milli kültür varlığı statüsüne alınmasına karar verdi.
Japonya'nın Türkiye ile uzun süredir devam eden dostluğunun başlangıcı olarak görülen Ertuğrul Fırkateyni faciası ile ilgili Japonya'dan yeni bir adım geldi.

Hükümete bağlı Kültür İşleri Konseyi'nin dün gerçekleştirdiği toplantıda faciaya ev sahipliği yapan Wakayama eyaletinin Kushimoto kasabasındaki tarihi olayla ilişkili bölgelerin "milli kültür varlığı" statüsüne alınmasına karar verdiği bildirildi. Fırkateynin çarptığı Funagora Resifi ve kurbanların mezarlarının bulunduğu şehitliği de içeren kararın Japonya ve Türkiye arasındaki tarihi bağları anmak amacıyla alındığı belirtildi.

Müjdeli haberi Twitter hesabından paylaşan Türkiye'nin Tokyo Büyükelçisi Hasan Murat Mercan ise resmi prosedürlerin tamamlanmasıyla alanın Japonya Kültür Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamına alınacağını belirtti.

Ertuğrul Fırkatenyni



Ertuğrul, Sultan Abdülaziz döneminde yaptırılmış ve 19 Ekim 1863 Pazartesi günü Padişah huzurunda denize indirilmiş Osmanlı fırkateyni. Makine ve kazanları 1864'te Büyük Britanya'da monte edilmiştir. 1865'te Kosova ve Hüdavendigâr gemileriyle birlikte Britanya'dan ülkeye dönerken Cherburg, Toulon ve bazı İspanyol limanlarına uğramış, İstanbul'a gelişinde de Beşiktaş Sahil Saray-ı Hümayunu (Dolmabahçe Sarayı) önünde demirli kalmış, bir süre sonra da Haliç'e kapatılmıştır.
 
Gemi 8 adet 150 milimetrelik Krupp topu, 5 adet 150 librelik Armstrong topu, 2 adet 4, 2 adet 3 fontluk Krupp, 2 adet 5 namlulu Hockins, 2 adet 5, 4 adet namlulu Nordenfeld, 1 adet 12 ve 1 adet 6 librelik roket kovanı, 1 torpido atış kovanı, 2 torpido, 100 Martin Henry tüfeği, 100 Winchester tüfeği ve 40 adet tabanca taşımaktadır.
 
Ertuğrul 79 metre boyunda, 15,5 metre genişliğinde idi ve 8 metreye yakın su çekiyordu. 60 ton su alıyor, aldığı kömürle de 10 mil süratle 9 saat seyredebiliyordu. Gemi zamanına göre modern araçlarla donatılmış, elektrikle aydınlatılmıştı. Bunlar göz önüne alınarak fırkateynin çürüklüğünden başka kusuru yoktu denilebilir.
 
 
II. Abdülhamid, 1887 yılında Japonya İmparatoru Meiji 'nin akrabası Prens Komatsu Akihito'nun bir savaş gemisiyle İstanbul'u ziyaret etmesinin ardından Japonya'ya bir heyet gönderilerek iade-i ziyaret yapılmasını emretmişti. Gemi, II. Abdülhamid'den Japon İmparatoruna mücevherli imtiyaz nişanı ve diğer hediyeleri götürecekti.
 
Padişahın isteği üzerine donanmanın en güzel gemisi olan Ertuğrul bu iş için tahsis edildi. Bazı uzmanların bu geminin çürük olduğu ve böyle bir seferi tamamlayamayacağı yönündeki raporlarına rağmen Ertuğrul Fırkateyni, Temmuz 1889'da İstanbul'dan yola çıktı. İlk arızasını süveyş kanalında yaptı ve güzergahı boyunca çeşitli limanlara uğrayarak seyahat etti. Fırkateyn, Singapur'a vardığında kafile başkanı Miralay Osman Bey Mirliva rütbesine terfi ettirildi ve paşa oldu. Kafile, uğradığı ülkelerin halkları ve Müslümanlar tarafından görkemli sevgi gösterileriyle karşılandı, gemiyi kimi zaman binlerce kişiden oluşan gruplar ziyaret etti. Gemi, 11 ay sonra 7 Haziran 1890 tarihinde Japonya'nın Yokohama Limanı'na vardı.
 
 
Gemi Komutanı Mirliva Osman Paşa
 

 
İmparator Meiji, Türk amiralini ve heyetini görkemli bir şekilde karşıladı. Şehir halkı Türk amiralinin saray arabası ile İmparatorun yanına gidişini sevgi gösterileriyle takip etti.
 
Ertuğrul Fırkateyni, Japon sularında kaldığı üç ay boyunca etrafındaki binlerce Japon kayığına 50 kişilik bandosuyla konserler verdi. Nihayet geri dönüş yolculuğu için hazırlıklar tamamlandı. Yola çıkılacağı gün Japon Deniz Kuvvetlerinin tayfun uyarısına rağmen, Ertuğrul Fırkateyni planlandığı gibi 15 Eylül 1890 tarihinde Yokohama Limanı'ndan ayrıldı. Kalkışta hava koşulları iyi geçti, ancak ertesi gün, akşam saatlerinde güçlenen rüzgâr ile birlikte şiddetli dalgalar altında gemi zorlukla ilerliyordu. 40 m (130 ft) yüksekliğindeki mizena babafingo kırıldı ve sallanarak diğer yelkenlere vurarak ciddi hasara neden oldu.
 
Fırtına güçlenmeye devam ederken, gelen dalgalar güverte panellerini önden ayırdı. Su kazan dairesinde bulunan kömür depolarına sızdı. Dört gün boyunca mürettebat, yelkenleri yamayarak hasarı onarmaya çalıştı. Ayrıca pompalar yetersiz olduğu için gemiyi en fazla tehlikeye sokan kömür depolarına dolan suyu sürekli olarak kovalarla boşaltmaya çalıştılar. Bütün çabalarına rağmen, geminin parçalanması yakındı ve tek seçenek yakınlardaki bir limana sığınmaktı. Deniz suyunun dolması, makine dairesinde bulunan fırınlardan birini söndürdü.


 
 Yeterli itiş gücü olmamasından dolayı hareketsiz kalan gemi, rüzgâr ve dalgalarla Kuşimoto'nun doğu sahilindeki tehlikeli kayalara doğru sürüklenmeye başladı. Mürettebat, gemiyi kayaların önünde durdurmaya çalıştıysa da, başarılı olamadı. Ertuğrul Fırkateyni 18 Eylül 1890'da kayalara çarparak battı. Kazadan sadece 69 denizci kurtulabildi, Gemi Komutanı Mirliva Osman Paşa da dahil olmak üzere diğer mürettebat şehit oldu.
 
Ertuğrul Fırkateyni'nin trajik sonu Türk-Japon halklarını yakınlaştırdı. Yöre halkı, kazadan kurtulanlara büyük yardım ve yakınlık gösterdi. Torajiro Yamada isimli bir Japon, şehit yakınları ve kazazedeler için yardım kampanyası düzenledi. Toplanan para aynı kişi tarafından dönemin padişahına teslim edildi. Hayatta kalan 69 denizci, Japonya İmparatorunun talimatıyla Hiei ve Kongō isimli iki askeri gemi ile İstanbul'a gönderildi.

Anıt


 
Kazada ölenlerin anısına Kuşimoto'da bir anıt yapılmıştır. İlk anıt Japonlar tarafından 1891'de inşa edilmiştir, 1929 yılında yine Japonlar tarafından genişletilmiştir. Şehitlik Anıtı, 3 Haziran 1929 tarihinde Japon İmparatoru tarafından da ziyaret edilmiştir. 1937'de Türkiye tarafından restore edilen anıt önünde her yıl düzenli olarak anma törenleri yapılmaktadır.
 
Kuşimoto kasabası Mersin ve Yakakent ile kardeş şehirdir. Kuşimoto'da bir de müze bulunmaktadır. 1974 yılında inşa edilen Türk Müzesiʼnde Ertuğrul Fırkateyni'nin maketi, gemideki asker ve komutanların fotoğrafları, kişisel eşyaları ve heykelleri bulunmaktadır.
 
Şehitler arasında Hasan Âli Yücel'in annesi Neyyire Hanım tarafından dedesi ve Can Yücel'in büyükdedesi Kaptan Âli Bey de bulunmaktaydı.
 
(Kaynak; https://tr.wikipedia.org/wiki/Ertuğrul_(fırkateyn)
 
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Ekrem İmamoğlu'nun X hesabı engellendi
Artık bu hesaptan paylaşım yapamayacak
Tutuklanan şüphelilerin hakimlik ifadelerine ulaşıldı
Minguzzi cinayeti davasında gelişme
Şara Fransa'da
Terör örgütü YPG vazgeçilmez ortak oldu!
CHP'den diploma mitingi
Özel'den yumruklu saldırı açıklaması
Küresel piyasalar takip ediyordu
FED faiz kararını açıkladı
Dün Bahar Aksu, bugün Neriman Onur
Her gün yeni bir kadın cinayeti
Özgür Özel TÜSİAD ve İSO'yu ziyaret etti
Mutabık kalınan konu hukukun üstünlüğü
Ayşe Ateş'ten, Bahçeli'ye tepki
'Sinan’ın ne fotoğrafı sevildi ne de ardından bir baş sağlığı dilendi'
"Babası zengin olduğu için peşini bırakmadı"
Bahar Aksu'nun teyzesi konuştu
BTP’den iktidara çifte standart tepkisi
Önder'den dikkat çekici açıklamalar
Şehit ailelerine taziyeye gidemeyenler DEM'e gitti
Devlet Bahçeli’den taziye ziyareti
Topyekün bir savaş riski!
Pakistan - Hindistan açıklaması
Erdoğan, sokak röportajlarını eleştirmişti
Arif Kocabıyık tutuklandı
Polemik yapmıyorlar (!) Kanal İstanbul'u yapıyorlar
Kanal İstanbul'un ilk köprüsünün ayakları 100 metreyi aştı
6 bin 352 kişi trafikte can verdi
385 bin 117 kişi yaralandı
Ekrem İmamoğlu'nun X hesabı engellendi
Artık bu hesaptan paylaşım yapamayacak
Tutuklanan şüphelilerin hakimlik ifadelerine ulaşıldı
Minguzzi cinayeti davasında gelişme
Şara Fransa'da
Terör örgütü YPG vazgeçilmez ortak oldu!
CHP'den diploma mitingi
Özel'den yumruklu saldırı açıklaması
Küresel piyasalar takip ediyordu
FED faiz kararını açıkladı
Dün Bahar Aksu, bugün Neriman Onur
Her gün yeni bir kadın cinayeti
Özgür Özel TÜSİAD ve İSO'yu ziyaret etti
Mutabık kalınan konu hukukun üstünlüğü
Ayşe Ateş'ten, Bahçeli'ye tepki
'Sinan’ın ne fotoğrafı sevildi ne de ardından bir baş sağlığı dilendi'
"Babası zengin olduğu için peşini bırakmadı"
Bahar Aksu'nun teyzesi konuştu
BTP’den iktidara çifte standart tepkisi
Önder'den dikkat çekici açıklamalar
Şehit ailelerine taziyeye gidemeyenler DEM'e gitti
Devlet Bahçeli’den taziye ziyareti
Topyekün bir savaş riski!
Pakistan - Hindistan açıklaması
Erdoğan, sokak röportajlarını eleştirmişti
Arif Kocabıyık tutuklandı
Polemik yapmıyorlar (!) Kanal İstanbul'u yapıyorlar
Kanal İstanbul'un ilk köprüsünün ayakları 100 metreyi aştı
6 bin 352 kişi trafikte can verdi
385 bin 117 kişi yaralandı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.