Lodoslu havalarda soba kullanımına dikkat
Ülkede havaların soğumaya başlamasıyla birlikte evlerde soba kullanımından kaynaklı karbonmonoksit zehirlenmeleri başladı. Uzmanlar, soba kullanılan evlerde vatandaşın yaşanan karbonmonoksit zehirlenmelerine karşı nelere dikkat etmesi gerektiğine dikkat çekti





'Sessiz ve sinsi katil'
Genellikle baş ağrısı şikayetiyle hastaneye başvuran kişilere yapılan tetkikler sonucu karbonmonoksit gazı kaynaklı zehirlenme tanısı koyulduğuna dikkat çeken Dellül, 'Genellikle hafif, orta ve ağır zehirlenmelerde belirtiler ortaya çıkmaktadır. Bizim kliniğimizde en sık karşılaştığımız belirtiler baş ağrısı, baş dönmesi, bulantı ve kusma olarak öne çıkmaktadır. Ağır vakalarda özellikle bilinç değişiklikleri, bilinç kaybı, koma, epilepsi nöbetleri, idrar ve dışkı kaçırma gibi semptomlar olabilmektedir. İnsanlar genel olarak baş ağrısı ile hastanemize başvurmaktadırlar. Zehirlenme tanısını 5 dakika içerisinde yapacağımız kan gazı tahlili ile koyabiliriz. Buradan tanı aldıktan sonra tedavide vakanın ağırlığına göre planlanmaktadır' ifadelerinde bulundu.
Özellikle soba kullanan vatandaşlara uyarılarda bulunan Dellül, 'Ülkemizde şu anda da soba ile ısınan haneler bulunduğu için insanlarımızın bu konuda dikkat etmesi gereken hususlar bulunmaktadır. Bu bağlamda insanların böyle bir zehirlenmeye maruz kalmaması için soba ve baca bakımlarını mutlaka düzenli bir şekilde yapmaları gerekiyor. Özellikle altını çiziyorum, lodoslu ve rüzgarlı havalarda soba kullanımına dikkat edilmesi gerekiyor. Mümkünse tüketici alternatif ısınma seçeneklerini kullanmalarını öneriyoruz. Soba, kombi ve şofben gibi cihazların tek bir bacadan ortak verilmemesi gerekiyor. Soba borularının baca içerisine çok fazla ilerletilmemesi ve bu boruların hasarlı ya da eskimiş olanlarının kullanılmaması önemlidir. Zehirlenme riskini en aza düşürmek için kapı ve pencerelerde menfezlerin bulunması gerekmektedir' diye konuştu.
Karbonmonoksit gazının yanıcı maddenin tam yanmamasından kaynaklı ortaya çıktığına vurgu yapan Dellül, şunları söyledi:
'Karbonmonoksit gazı karbon kaynağıdır. Karbonmonoksit gazı, doğalgaz, benzin, odun veya kömür gibi yanıcı maddelerin tam yanmamasından kaynaklı ortaya çıkabilen bir gaz çeşididir. Tam yandığı zaman karbondioksit gazı çıkıyor. Bu gaz o kadar ciddi zehirli değil ama karbonmonoksit zehirlenmesi önemlidir.'













































































