logo
02 HAZİRAN 2025

Navlun fiyatlarında şok düşüş

 
Çin'den ABD'nin Batı Kıyıları'na konteyner maliyeti, Ocak 2022'ye göre yaklaşık 60 düşerek 4 bin dolar, Asya'dan Avrupa'ya gönderilen bir konteynerin maliyeti de yüzde 50’den fazla gerileyerek 8 bin dolar seviyesine indi. Navlun fiyatlarındaki düşüş Çin'in ihracatına olumlu yansıyor.

12.09.2022 21:51:00
  Navlun fiyatlarında şok düşüş
  Navlun fiyatlarında şok düşüş

Ana deniz ticaret yollarındaki navlun fiyatları, yüksek enflasyonun tüketici talebini düşürmesinin ve küresel tedarik zinciri sorunlarının hafiflemesinin ardından düşmeye devam ediyor. Navlun piyasasındaki taşımacılık ücretlerinin göstergesi olarak bilinen Baltık Kuru Yük Endeksi (Baltic Dry Index-BDI), geçen Ekim ayı başında 5 bin 650 puan ile 2008'den bu yana kaydedilen en yüksek seviyeye ulaşmasının ardından düşüş eğilimine geçti. Küresel ekonominin öncü göstergelerinden olan endeks, yıl başında 2 bin 200 puan seviyelerinde bulunurken, 9 Eylül itibarıyla bin 213 puan seviyesinde seyretti.
Küresel ticaretin 12 önemli deniz yolu şeridindeki konteyner navlun oranlarını ölçen Freightos Baltık Küresel Konteyner Endeksi'nin değeri ise (40 inç HC konteyner maliyeti) bu yılın başında 9 bin 293 dolar seviyesindeyken, 9 Eylül itibarıyla 5 bin doların altına indi.
Yine endekse göre, Çin'den ABD'nin Batı Kıyıları bölgesine (Kaliforniya) konteyner maliyeti, Ocak 2022'ye göre yaklaşık 60 düşüşle 4 bin dolar seviyesine geriledi. Asya'dan Avrupa'ya gönderilen bir konteynerin maliyeti ise yüzde 50'den fazla düşerek 8 bin doların altına indi.

Dümende Çin var!

Küresel olarak tüm malların yüzde 90'ından fazlası gemi ile taşınıyor ve bu nedenle konteyner taşımacılığı dünya ticaretinin can damarı olarak görülüyor. Uzmanlar, yüksek enflasyonun yol açtığı potansiyel bir küresel resesyon zemininin navlun fiyatlarını aşağı çektiğini, tüketim ürünlerine Covid-19 sonrası talep artışının yavaşlaması, perakendeciler ve üreticilerin de mallarını normalden daha erken tedarik etmesinin de bu düşüşe katkıda bulunduğunu belirtti.
Öte yandan, Çin, şu anda sipariş edilen konteyner gemisi kapasitesinin yaklaşık yüzde 54'ünü kontrol ederken, Pekin'in sıfır Covid-19 politikası nedeniyle Çin'deki aksama küresel tedarik zincirini olumsuz etkiliyor. Buna rağmen, analistler, tedarik zincirinde baskıların hafiflemesi, Walmart gibi büyük perakendecilerin ürünlerini daha erkenden tedarik etmeleri, talebin düşmesi ve küresel ekonomide muhtemel resesyonun etkisiyle navlun oranlarının yılın geri kalanında düşmeye devam etmesini öngörüyor. EKONOMİ SERVİSİ / AA


Navlun fiyatları 10'a katlanmıştı

Covid-19 salgınıyla dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 90'ının yapıldığı deniz yolunda "boş konteyner" krizi başlamıştı. Önce Uzak Doğu, Amerika ve Avrupa pazarında başlayan navlun fiyatlarındaki (geminin yük taşıma ücreti) artışlar, dünyanın hemen her yerinde hissedilmişti. Navlun fiyatları söz konusu dönemde 10'a katlanırken, konteyner bulmak da zorlaşmıştı. Uzak Doğu-Avrupa hattında Covid-19 öncesinde 2 bin dolar seviyesinde olan navlun fiyatları, 20 bin dolara dayanmıştı. Özellikle Çin'den ABD'ye gelen gemiler yükünü boşaltamadığı için kısa sürede dönememiş ve bu da arz sorununu derinleştirmişti. Özellikle ABD ve Çin'de yüzlerce konteyner gemisi limanlara erişmek için sırada beklemişti. Bugün büyük gemiler 24 bin konteyner taşıyabilirken, yeni bir geminin inşası 2-3 yıl sürüyor. Bu nedenle yeni gemi ve konteyner siparişleri de kısa vadede krize yardımcı olamamıştı. Ayrıca deniz taşımacılığına yönelik beklenen yeni karbon emisyonu düzenlemelerinin bazı şirketleri filolarını genişletme konusunda temkinli olmaya itmişti. HABER MERKEZİ
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Türkiye-Rusya-Ukrayna toplantısı başladı
Fidan: 'Somut adım bekliyoruz'
Dervişoğlu'ndan komisyon itirazı
'İtirazımızı Meclis Başkanımıza ifade ettim'
41 milyar 56 milyon dolar
İşte yılın ilk 5 ayındaki açık
Türkiye-Rusya-Ukrayna
Üçlü toplantı saat 13.00'te başlayacak
Zelenskiy Rusya'ya yapılan saldırıyı değerlendirdi
'En uzun menzilli operasyonumuz'
İşte kurban piyasası
Kurbanlık fiyatları ne kadar?
Sinop'ta acil serviste patlama
1 hemşire yaralandı
Rusya heyeti görüşmeler için İstanbul'a geldi
Görüşme Çırağan'da planlanıyor
İsrail, suçunu örtbas etmeye çalışıyor
Saldırıdan 15 saat sonra sahte video
Suudi Arabistan'dan sert 'Hac' önlemleri
75 bin kişi geri gönderildi
Süper Lig'de 2024-2025 sezonu sona erdi
İşte Avrupa kupalarına katılacak takımlar
Vahşeti genişletme talimatı
'Tüm araçları kullanın'
İstanbul'un enflasyonu açıklandı
Enflasyon Mayıs ayında yüzde 46,57 oldu
Bingöl'de deprem
4,4 büyüklüğündeki deprem paniğe neden oldu
Antalya'da 174 turistik tesis mühürlenecek
Ruhsatları askıya alınmıştı
Türkiye-Rusya-Ukrayna toplantısı başladı
Fidan: 'Somut adım bekliyoruz'
Dervişoğlu'ndan komisyon itirazı
'İtirazımızı Meclis Başkanımıza ifade ettim'
41 milyar 56 milyon dolar
İşte yılın ilk 5 ayındaki açık
Türkiye-Rusya-Ukrayna
Üçlü toplantı saat 13.00'te başlayacak
Zelenskiy Rusya'ya yapılan saldırıyı değerlendirdi
'En uzun menzilli operasyonumuz'
İşte kurban piyasası
Kurbanlık fiyatları ne kadar?
Sinop'ta acil serviste patlama
1 hemşire yaralandı
Rusya heyeti görüşmeler için İstanbul'a geldi
Görüşme Çırağan'da planlanıyor
İsrail, suçunu örtbas etmeye çalışıyor
Saldırıdan 15 saat sonra sahte video
Suudi Arabistan'dan sert 'Hac' önlemleri
75 bin kişi geri gönderildi
Süper Lig'de 2024-2025 sezonu sona erdi
İşte Avrupa kupalarına katılacak takımlar
Vahşeti genişletme talimatı
'Tüm araçları kullanın'
İstanbul'un enflasyonu açıklandı
Enflasyon Mayıs ayında yüzde 46,57 oldu
Bingöl'de deprem
4,4 büyüklüğündeki deprem paniğe neden oldu
Antalya'da 174 turistik tesis mühürlenecek
Ruhsatları askıya alınmıştı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.