Otomobil hayali 2023'e kaldı
Otomobil piyasasında belirsizliklerle dolu bir yıl geride kalırken, 2021 yılına göre 11 aylık dönemde ikinci el araç satışları yüzde 10 artış gösterdi. 2021'de her sıfır kilometre araca karşılık 8.6 adet ikinci el değiştirirken, bu rakam 2022'de 11.2'ye ulaştı.
01.01.2023 16:46:00





M. YASİN ERKOL / DETAY HABER
Kur baskısı, yüksek kredi faizi, yüzde 100'leri aşan enflasyonist ortam ve ÖTV beklentisi gibi unsurlara karşın ikinci el araçtaki büyüme trendi geçen yıl da durmadı. Satılan ikinci el araçların yüzde 67'sinin krediyle satın alındığı bir ortamda, tüketicinin beklentisiyle var olan gerçeklik arasındaki makas açılmaya devam ediyor. Seçim ekonomisiyle birlikte 2023'te kredi faizlerinde düşüş ve taksit sayısının artırılması umut ediliyor. 2022 yılının son günlerini hareketli geçiren ikinci el araç pazarında geçen yıl, beklentilerin altında bir performans ortaya çıktı. ÖTV beklentisinin etkisiyle yılın ikinci ve üçüncü çeyreği oldukça durgun geçerken, fiyatların düşmesine yönelik atılan adımlarda geç kalınması, tüketicide satın alma kararını öteleme davranışına ön ayak olarak fiyatların tekrar yükselmesine sebep oldu.
İkinci elde kaç araç satıldı
2021 yılı ikinci el otomobil ticareti 2022 yılı aynı döneminde; 4 milyon 589 adete karşılık 5 milyon 51 bin adet ile yüzde 10 artış gösterdi. Bununla birlikte sıfır otomobil satışına karşılık 8.6 adet ikinci el otomobil satışı gerçekleştirilmiş olan 2021 yılına karşılık, 2022 yılında 11.2 adet ikinci el otomobil satışı oldu. Tüketicinin ÖTV düzenlemesi beklentisi, kur baskısı, faiz baskısı ve yüksek enflasyonist ortam ikinci el araç sektöründe faaliyet gösteren pek çok şirkete olumsuz etkilese de yükseliş trendi devam etti.
Fiyatlar kıpırdadı
Yılın son günlerinde pazarın hareket kazandığını ifade eden bir sektör temsilcisi, "ÖTV matrah düzenlemesinin açıklığa kavuşması, kısa vadede yeni bir düzenleme gelmesinin çok mümkün olmadığı yönünde tüketici nezdinde oluşan düşünce, sektörde ciddi bir hareketliliğin başlamasına neden oldu. Vatandaşımızda enflasyonist ortam sebepli bugün almadığı aracı yarın daha yüksek bir fiyata alacağı kanaati hakim. Fiyatlarda ciddi azalma olmadığı gibi yüzde 2.5-yüzde 3.5 oranında artış gözlemliyoruz. Sıfır kilometre araçta arzın yetersiz oluşu da bu süreçte etkili oluyor" dedi. Tüketicinin nabzını tutmaya gayret gösterdiklerini ifade eden sektör temsilcisi, "Kredi taksit sayısının düşürülmesi, faiz oranlarının hala yüksek olması, araç edinirken tüketicinin yüzde 67'sinin kredi kullandığı ortamda bir takım yeni düzenlemelerin gelmesini zaruri kılmaktadır. Geçmiş yıllara göre araç yürütme maliyetleri çok yükseldi. Tüketicilerin beklentisi ve piyasa gerçeklikleri arasında makas gittikçe açılıyor. Öngörümüz ve vatandaşın umudu, 2023 yılında satın alma şartlarının kolaylaşacağı, düşük kredi faiz oranları ve uzun vadeler ile destekleneceği, ihtiyaç ve amaçlara yönelik bir yıl olacağıdır" dedi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.