Perakendeyi kış korkusu sardı
Ham madde krizi ve enflasyon ateşi ile mücadele eden organize perakendeyi zor bir kış bekliyor. BMD Başkanı Sinan Öncel, markaların yeni sezon için maliyet çıkarmakta zorlandığını vurgulayarak, “Üretici fiyat verirken ham madde maliyetinin yanı sıra döviz kurundaki ve enerjideki artışı, yılbaşından itibaren öngördüğü asgari ücret ve kira zammı gibi farkları da hesaba katıyor” dedi.
18.10.2021 16:52:00
RECEP BAHAR / DETAY HABER
Cirolarda Haziran ayından itibaren başlayan hızlı artışla pandeminin hasarını onarmaya başlayan organize perakende sektörü hammadde krizi ve enflasyon baskısı nedeniyle kışa endişeli hazırlanıyor. Son aylarda maliyeti hızla artan ham maddeye erişimde de zorlanan sektörde, üretimdeki gecikmelere bağlı olarak rafta tükenen ürünü yerine koyamama riski giderek büyüyor. Perakende sektörünün çatı kuruluşu Birleşmiş Markalar Derneği'nin (BMD) Başkanı Sinan Öncel, pandemi nedeniyle 2020'yi ortalama yüzde 40-50 ciro kaybı ile kapattıklarına işaret ederek, Haziran ayından itibaren alışverişte başlayan canlanmayla rahat bir nefes aldıklarını dile getirdi.
Yaz iyiydi de, ya kış?
Turizmin de katkısıyla çok verimli yaz dönemi geçirdiklerini anlatan Öncel, sözlerini şöyle sürdürdü: "BMD üyeleri arasında yaptığımız ankete göre markalarımız Eylül'de geçen yılın aynı ayına göre ortalama yüzde 70 daha fazla ciroya ulaştı. Hem fiziki mağazalarımızda hem de online alışverişte canlılığın Ekim'de de devam ettiğini gözlemliyoruz. Ancak ciro artışı ile pandemi hasarını onarmaya başlamanın huzurunu yaşayamadan ortaya çıkan sorunlar moralimizi büyük ölçüde bozdu. Örneğin ham madde maliyetleri son birkaç ayda ortalama yüzde 50'nin üzerinde arttı ve artmaya devam ediyor. Dahası yüksek maliyeti göze alsak bile hammadde bulmakta sıkıntı çekiyoruz. Ham maddeye erişimdeki zorluk nedeniyle üretim gecikiyor. Önümüzdeki aylarda raflarda eksilen ürünü yerine koyamama gibi bir riskle karşı karşıyayız. Öte yandan döviz kurunun geldiği seviye ve enflasyon ateşinin yükselmesi nedeniyle markalarımız yeni sezon için maliyet yapmakta zorlanıyor. Çünkü üretici fiyat verirken ham madde maliyetinin yanı sıra döviz kuru ve enerji fiyatındaki artışı, yılbaşından itibaren öngördüğü asgari ücret ve kira zammı gibi farkları da hesaba katıyor. Dolayısı ile organize perakende için Ekim sonu ile birlikte 'yaz bitti' diyebiliriz. Kasım'dan itibaren çetin bir kış dönemi bizi bekliyor."
Zamlar kaçınılmaz
Perakende sektörünün maliyet artışlarını aylardır tüketiciye yansıtmamaya çalıştığını anlatan Sinan Öncel, Eylül ayı itibarı ile Üretici Fiyat Endeksi (ÜFE) ve Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) arasındaki 25 puanlık farka dikkat çekti. Mevcut durumun sürdürülebilir olmadığını vurgulayan Öncel, maliyetlerin ister istemez tüketiciye de yansıyacağını, yeni sezon ürünlerin geçen yıla göre yüzde 30-40 daha pahalı raflara çıkacağını bildirdi. Öncel, "Bu bizim arzu ettiğimiz bir tablo değil. Daha önce de çok zorlu sınavlardan geçen bir sektör olarak her şeye rağmen iyimserliğimizi koruyoruz" dedi.
Olumsuz hava nasıl giderilecek?
Birleşmiş Markalar Derneği'nin (BMD) Başkanı Sinan Öncel, perakende de sorunların daha fazla büyümemesi için başta iplik ve petrokimya olmak üzere kritik hammaddelerle ara mallarda gümrük vergisini en azından yılbaşına kadar sıfırlanması gerektiğine işaret ederek, "Böylece maliyet baskısını frenleyebiliriz. Döviz kuru ve enflasyonun artacağına dair piyasalarda oluşan beklentiyi kıracak hamleler de yapılabilirse yeniden rahat nefes alabiliriz" diye konuştu.