Petrol zengini Araplar da olmasa lüks markaların işi yaş!
Ekonomik zorluklara ve değişen tüketici trendlerine rağmen küresel lüks pazarı petrol zengini Körfez ülkeleri sayesinde istikrarını koruyor. Lüks meraklısı Çinliler artık bu sevdadan yavaş vazgeçiyor. Avrupa'da ise lüks ürünleri genellikle yabancılar alıyor.
25.11.2025 02:00:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT





Ekonomik zorluklara ve değişen tüketici trendlerine rağmen küresel lüks pazarı istikrarını koruyor. 2023'te 369 milyar Euro, 2024'te 364 milyar Euro olan pazar büyüklüğünün 2025'te 358 milyar Euro olması öngörülüyor. Araştırmaya göre lüks segmentlerin genelinde otomotiv kategorisi tüm fiyat seviyelerinde düşen hacimlerin etkisi altında kalırken, yalnızca yüksek segment, spor odaklı modeller direnç göstermeye devam ediyor. Buna karşın yat ve özel jet kategorilerinin güçlü büyümesi sürüyor. Güzel sanatlar kategorisi durgunlaşırken, tasarım mobilyada dengelenme görülüyor.
Çin'de lüks tüketim harcaması daralıyor
Çin'de harcamaların bu yıl yüzde 3 ila daralması beklenirken, tüketicilerin daha yerel, erişilebilir markalara ve deneyim odaklı kategorilere yöneldiği görülüyor. Avrupa'da güçlü Euro ve jeopolitik gerilimlerin etkilediği turizm akışlarındaki yavaşlama sonucu lüks harcamalarının 2025'te yüzde 1 ila 3 daralması öngörülüyor. Amerika kıtasında ise pazarın yüzde 2 civarında nispeten istikrarlı bir büyüme göstermesi bekleniyor.
Petrol parası silaha ve lükse gidiyor
Orta Doğu ise bu tablo içinde en parlak bölge olarak öne çıkıyor; Dubai ve Abu Dabi turizmindeki güçlü ivme ile Suudi Arabistan'daki kalıcı talep sayesinde bölgenin lüks harcamalarında yüzde 4 ila 6 büyüme bekleniyor. Öte yandan lüks tüketici sayısı 2022'de 400 milyondan 2025'te yaklaşık 340 milyona gerilemiş durumda. 2024-2025 döneminde lüks markalar için yeni müşteri kazanımı yüzde 5 düşüş gösterdi. Aktif lüks alışverişi yapan tüketici oranı ise toplam potansiyel müşteri kitlesi içinde 2022'de yüzde 60 seviyesinden bu yıl yüzde 40-45 bandına gerilemiş bulunuyor. Harcama eğilimleri de parçalanıyor; tüketiciler daha az satın alma yaparken küçük ayrıcalıklara ve indirim kanallarına yöneliyor, ayrıca harcamalar deneyimlere, daha uygun fiyatlı alternatiflere ve ikinci el pazara kayıyor. Lüks endüstrisi, artan işletme maliyetleri ve gelir artışını sürdürmedeki zorluklar nedeniyle kâr marjlarında baskı yaşıyor ve sektörün kârlılığı yeniden 2009 seviyelerine inmiş durumda.
Peki lüks ne demek?
3 bin Euro'ya spor ayakkabısı, 2 bin Euro'ya pantolon, 1500 Euro'ya tişört, 100 bin Euro'ya saat, 20 bin Euro'ya çanta almak... Kısaca saçma sapan fiyatlara üstünde belli markaların logoları bulunan saçma sapan tasarımlar almak...
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.


















































































