Reklamda aslan payı ABD'ye gidiyor
Geçen yıl Türkiye'de 22.8 milyar TL'lik reklam harcaması yapıldı. Bunun 18 milyar 867 milyon TL'lik kısmını dijital medya harcamalrı teşkil etti. Buradan aslan payını yüzde 60.5 ile sosyal medya yani Amerikan şirketleri Google, Youtube, Instagram, Facebook, Twitter aldı. Geçen yılki döviz kuru dikkate alındığında Amerikan şirketlerinin Türkiye’den elde ettiği reklam geliri 1 milyar doları aşıyor.
11.04.2022 13:28:00





M. YASİN ERKOL / DETAY HABER
Türkiye'de 2021 Medya ve Reklam Yatırımları Raporu yayımlandı. Rapora göre; Türkiye'de Medya Yatırımları 16 milyar 953 milyon TL, Reklam Yatırımları ise 5 milyar 858 milyon TL olarak açıklandı. Rapor, Reklamcılar Derneği (RD), Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA TR) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlandı.
TV reklamlarında artış yüksek
Türkiye'deki medya yatırımları içerisinde yüzde 42.41 oranında pay alarak 7 milyar 190 milyon TL'ye ulaşan TV medya yatırımları, geçen yıla göre yüzde 43.65 artış gösterdi. Covid-19'un izlenmedeki pozitif etkisi yılın ikinci yarısında sıfırlanmış olsa da, TV'ye karşı yüksek talebin yıl boyunca homojen şekilde gerçekleştiği gözlemlendi.
En büyük pay dijital medyanın
2021 yılı itibariyle, dijital medya yatırımları dijital partner ve direkt satın alma olarak iki ana başlıkta raporlanmaya başlandı. Dijital partnerler, marka yaratan, marka değerini koruyan ve büyüten organize medya sektörü, direkt satın alma ise bazı e-ticaret firmaları, KOBİ'ler, oyun siteleri gibi kendi imkanlarıyla yatırım ve işlem yapan kuruluşları tanımlanıyor. Bu doğrultuda dijital partnerlerle yapılan yatırımlar yüzde 46.7 pay ile 7 milyar 924 milyon TL, direkt satın alma ile gerçekleşen medya yatırımları ise 10 milyar 943 milyon TL olarak raporlandı. Toplam dijital medya yatırımları ise 18 milyar 867 milyon olarak raporda yer aldı. Dijitalleşmenin, Mart 2020 itibariyle pandeminin etkisiyle hız kazandığı ve 2021'de de bu etkinin devam ettiği gözlemlendi. 2021 yılında gerçekleşen dijital medya yatırımları içerisinde sosyal medya yüzde 60.5 ve yerel yüzde 3 paya sahip oldu. Dijital medya yatırımlarında aslan payını Facebook, Instagram, Twitter, Youtube, Google gibi Amerikan şirketleri aldı. Bunun yanı sıra Çin şirketi TikTok da Türkiye'den hatırı sayılır gelir elde etti.
Mobilin dijitaldeki kullanım payı yüzde 73
Dijital Medya Yatırımları'nın yüzde 73'ü mobil, yüzde 27'si ise PC üzerinden gerçekleşti. 2020 yılında 5 milyar 270 milyon TL olan Mobil Medya Yatırımı 2021 yılında 13 milyar 773 milyon TL'ye yükseldi. Aynı şekilde toplam gösterilen web sayfası trafiğinin yüzde 70'i mobil telefonlar üzerinden gerçekleşti.
Basındaki büyüme düşük
Türkiye'deki medya yatırımları içerisinde basın toplamda yüzde 1.6'lık pay alarak 445 milyon TL olarak gerçekleşti, geçen yıla göre yüzde 6.43 artış gösterdi. Pandemi öncesi raporlanan 2019 yılı medya yatırımları (503 Milyon TL) ile karşılaştırıldığında enflasyon etkisi hariç küçülme gözlemlendi. Pandemiyle birlikte tüketicinin haber takibinin dijital mecraya yönelmesinin kalıcı bir eğilim haline geldiği anlaşıldı. Tiraj ve erişimin artmaması, reklam verenin yazılı basına ve özellikle gazeteye ilgisinin azalmasına sebep oldu. Reklam sütun santimetre kullanımları düşerken, enflasyon etkisiyle işgücü dışında en önemli maliyetler olan kağıt ve mürekkepte küresel artışlar, gazete ve dergiler üzerinde önemli baskı unsurları haline geldi.
Açıkhava hızla toparlanıyor
Türkiye'deki medya yatırımları içerisinde toplamda yüzde 5.6'lık pay alan açık hava 946 milyon TL olarak gerçekleşti, geçen yıla göre yüzde 34.58 artış gösterdi. Radyo medya yatırımları ise Covid-19 nedeniyle Mayıs ve Aralık aylarında yaşanan tam kapanmaya rağmen geçen yıla göre yüzde 41.36 artarak, yüzde 2.5 pay ile 417 milyon TL olarak gerçekleşti. Sinema salonlarının pandemi sebebi ile 2021 yılının Temmuz ayında açılabilmeleri sebebiyle sinema reklam yatırımları 31 milyon TL olarak gerçekleşti.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.