Sigortasız araç sayısı artacak
Türk Lirasının değer kaybetmesi sonrası artan kur farkından dolayı piyasadaki birçok sektör gibi otomotiv sektörü de olumsuz etkilendi. Türkiye yollarında 4.5 milyon aracın trafik sigortası olmadan dolaştığına dikkat çeken sigorta acenteleri, bu sayının daha da artabileceğini dile getiriyor
26.12.2021 16:32:00





Son 3 ayda dolar kurunun ani yükselişi sonrası araç yedek parçalarına gelen yüksek zamlar sonrası sigorta şirketleri, poliçe fiyatlarına yüzde 50'nin üzerinde zam yapmak durumunda kaldı. Halkın bütçesi yetmediği için sigorta ve kaskolarını yeniletmemesi ülke genelinde faaliyet yürüten 16 bin 500 sigorta acentesinin işlerini durma noktasına getirdi. Vatandaşlar karşılaştıkları yüksek fiyatları ödemekte güçlük çektiklerini ifade ederken sigorta acenteleri ve otomotiv sektörü temsilcileri de piyasadaki dalgalanma sonrası, işlerinin büyük oranda düştüğünü, böyle devam ederse sektördeki birçok işletmenin, kapanacağını belirtti. Fiyat artışları kaskoya da yansımış durumda. Hiçbir hasar kaydı olmayan araçlar için bile kasko fiyatlarının geçen yıla göre yüzde 60 arttı. Oto servis hizmeti veren işletmecilere göre oto yedek parçaların çoğunun ithal olmasından dolayı döviz kuru otomotiv sektörünü direkt etkiledi. Bu yüzden pandemi döneminde yaşanan tedarik sorunu daha da derinleşmiş durumda.
4.5 milyon araç sigortasız
Türkiye genelindeki 23 milyon araçtan 4 buçuk milyonunun sigortasız olduğunu vurgulayan Gaziantep Sigorta Acenteleri Derneği Başkanı İhsan Yiğit, "2019 ve 2021 yılları arasında pandemi kaynaklı sokağa çıkma ve şehir dışı seyahat yasaklarının bulunması kaynaklı hasar pirim dengelerinde çok düşüş oldu. Sigorta şirketlerinin kar payı artınca, bu durum vatandaşa da olumlu yansıdı. Sigortalar, 2016 yılına göre yüzde 60 daha uyguna poliçe kesti. 2021 yılının Ocak ayında kesmiş olduğumuz sigorta poliçelerinin pirimi, 2016 yılının priminin yüzde 60 daha altındaydı. Ancak son dönemde Eylül ayı raporları geldikten sonra beklentinin üzerinde gelen hasar prim dengesi, Ekim ayındaki kur hareketi sonrası daha ciddi bir artışa sebep oldu. Tabi bu durum aynı zamanda sigorta acentelerini de ciddi bir anlamda etkiledi. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi raporlarına göre, Türkiye'de trafiğe kayıtlı 23 milyon 200 bin aracın 4 buçuk milyonu sigortasız olduğu tespit edildi. Fiyatların bu kadar yüksek olduğunu gören vatandaşlar, ya çok zorluk yaşıyor ya da sigortasını hiç yapamıyor. Sigorta primlerinin artmasından dolayı sigortalanmayan araç sayısının artması, Türkiye ekonomisine yüzde 3 katkı sağlayan sigorta acentelerine olumsuz yansıyor" ifadelerini kullandı.
Dolar düştü ama rahatlama yok
Doların düşmesinin piyasaları çok da rahatlatmadığını ve şirketlerin piyasadaki belirsizlikten dolayı güvenle fiyat veremediklerini vurgulayan İhsan Yiğit, şunları söyledi: "Sigorta şirketleri hem parça tedariğinde sorun yaşıyor hem de döviz kurundaki değişiklikten dolayı 3 ay sonrasının fiyatlarını göremediği için kasko ya da sigorta primlerinin revizyonunu yapamıyor. Bu da hem sigorta şirketi açısından hem de vatandaş açısından ciddi bir mağduriyet anlamına geliyor. Çünkü ortada belirsiz bir döviz kuru politikası var. Döviz 18'den 11'e düştü ama 7 liradan 13'e yükselmiş olduğunu göremiyoruz. Dolar 7 liradan 18 liraya yükseldi, biz 18 liradan 13 liraya düşüşüne seviniyoruz. Sigorta şirketlerinin burada artışı yapma sebebi de döviz kuru artışları kaynaklıdır. Çünkü otomotiv yedek parçaları ithal olması sebebiyle döviz kuruna endeksli. Şu anda döviz kurunun böyle dengesiz ilerleyişi tedarik zincirinde kırılmaya yol açıyor. Dolayısıyla gelen zamlardan dolayı insanlar kasko ve sigortalarını yapmaktan imtina ediyorlar. Acenteler ise bu durumdan dolayı zor günler geçiriyor."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.