Şimşek, devletin borcunu uçurdu
Merkezi yönetim brüt borç stoku, Temmuz sonu itibarıyla 8 trilyon 106 milyar liraya ulaştı. Borç stoku, Mehmet Şimşek'in bakanlık koltuğuna oturmadan önce yani Mayıs 2023'te 4 trilyon 734 milyar lira idi. Şimşek'in yüksek faiz uygulaması nedeniyle 14 ayda devletin borcu yüzde 71.2 artış gösterdi.
AHMET TURAN YİĞİT





Hazine ve Maliye Bakanlığı, 31 Temmuz itibarıyla merkezi yönetim brüt borç stoku verilerini açıkladı. Buna göre, merkezi yönetim brüt borç stoku, Temmuz sonu itibarıyla 8 trilyon 106 milyar lira oldu. Borç stokunun 3 trilyon 276,4 milyar lira tutarındaki kısmı Türk lirası, 4 trilyon 829.7 milyar lira tutarındaki bölümü ise döviz cinsi borçlardan oluştu.
Eskiden durum nasıldı?
Merkezi yönetim brüt borç stoku, Covid-19 pandemisi başlamadan önce yani Ocak 2020 sonu itibarıyla 1 trilyon 336.2 milyar lira oldu. Borç stoku, Aralık 2021 sonu itibarıyla 1 trilyon 812.1 milyar liraya yükseldi. Merkezi yönetim brüt borç stoku 31 Aralık 2021 tarihi itibarıyla 2. trilyon 747.7 milyar TL olarak gerçekleşti. Aralık 2021 hükümetin Türkiye Ekonomi Modeli'ni uygulamaya başladığı, ülkemizin düşük politika faizi ve yüksek enflasyon sarmalına girdiği ay olarak dikkat çekiyor. Bu politikanın etkisiyle borç stoku 31 Aralık 2022 tarihi itibarıyla 4 trilyon 33.2 milyar liraya çıktı. Bu süreçte döviz kurlarının aşırı yükselmesi etkili oldu. 2012 yılında ortalama dolar kuru 8.89 lira, 2022'de ise 16.57 lira idi. Dolardaki artış yüzde 86.3'ü ulaşmıştı. Buna karşılık borç stoku yüzde 47 artış gösterdi.
Şimşek döneminde ne oldu?
Merkezi yönetim borç stoku 31 Aralık 2023 tarihi itibarıyla 6 trilyon 722.5 milyar TL olarak gerçekleşmişti. Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek ise göreve 4 Haziran 2023'te başlamıştı. Dolayısıyla borç stoku 31 Mayıs 2023 tarihi itibarıyla 4 trilyon 734.4 milyar TL idi. Mehmet Şimşek'in bakanlık koltuğunda oturduğu 14 ayda devletin borcu yüzde 71.2 artış gösterdi. 31 Mayıs 2024'te dolar kuru 20.69, 31 Temmuz 2024'te ise 33.13 idi. Döviz kurlarındaki artış yüzde 60'ta kaldı. Dolayısıyla Şimşek döneminde devletin borcu döviz cinsinden de yükseldi.














































































