Türkiye'nin risk primi düşmüyor
İSO Başkanı Bahçıvan, Türkiye'nin risk priminin (CDS) kalıcı ve sağlıklı olarak 150-200 bandına inmemesinin düşündürücü olduğuna işaret ederek, "Yine 50’li bantlarda takılıp kalan tüketici güven endeksi ve artmayan varlık fiyatlarının da üzerinde durmalıyız” dedi
25.12.2019 20:17:00





SELİM AYANOĞLU/İSTANBUL
İstanbul Sanayi Odası (İSO) Meclisi'nin Aralık ayı olağan toplantısı "2019'u Geride Bırakırken 2020'de Yeni Ekonomik Ufuklar" ana gündemi ile gerçekleştirildi. İSO Yönetim Kurulu Başkanı Erdal Bahçıvan'ın açılış konuşmasını yaptığı toplantıya eski Hazine Müsteşarı Dr. Mahfi Eğilmez, Dünya Gazetesi Yönetim Kurulu Başkanı Hakan Güldağ, Dünya Gazetesi Yayın Kurulu Başkanı Dr. Şeref Oğuz ve haberturk.com yazarı Abdurrahman Yıldırım konuk olarak katılarak gündeme ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Toplantıda açılış konuşmasını yapan Bahçıvan, ekonomiye daha geniş bir perspektiften bakıldığı bir dönemden geçildiğine dikkat çekti.
Finans, para, faiz, merkez bankası gibi konuların çok ötesinde insanların artık gelir dağılımı, refah, mutluluk, nüfus, göç, çevre gibi sorunları daha fazla konuştuğunu işaret eden Bahçıvan "Özellikle iklim değişikliği, çevre ve sürdürülebilirlik konularında farkındalık oldukça artmış durumda. Dünyayı farklı okuyan ve anlayan, duyarlılık ve sorumluluk sahibi büyük bir genç kitle geliyor. Geleceğimize damga vurup şekillendirecek olan bu neslin eğilimlerini iyi anlamalıyız. Uber, AirBnB gibi girişimler sayesinde son yıllarda oldukça popüler bir kavram var: paylaşım ekonomisi. Gençlerin çok ilgi gösterdiği bu ekonomiye bazıları, 'dayanışmacı tüketim' diyor, bazıları da 'dayanışmacı ekonomi' adını veriyor. Bu gelişmelerin üretim tarzımıza, iş hayatımıza etkileri konusunda daha fazla kafa yormalıyız" dedi.
Finans, para, faiz, merkez bankası gibi konuların çok ötesinde insanların artık gelir dağılımı, refah, mutluluk, nüfus, göç, çevre gibi sorunları daha fazla konuştuğunu işaret eden Bahçıvan "Özellikle iklim değişikliği, çevre ve sürdürülebilirlik konularında farkındalık oldukça artmış durumda. Dünyayı farklı okuyan ve anlayan, duyarlılık ve sorumluluk sahibi büyük bir genç kitle geliyor. Geleceğimize damga vurup şekillendirecek olan bu neslin eğilimlerini iyi anlamalıyız. Uber, AirBnB gibi girişimler sayesinde son yıllarda oldukça popüler bir kavram var: paylaşım ekonomisi. Gençlerin çok ilgi gösterdiği bu ekonomiye bazıları, 'dayanışmacı tüketim' diyor, bazıları da 'dayanışmacı ekonomi' adını veriyor. Bu gelişmelerin üretim tarzımıza, iş hayatımıza etkileri konusunda daha fazla kafa yormalıyız" dedi.
Tüketicinin güveni kayboldu
Sanayiciler olarak 2020 yılında dikkate almaları gereken önemli hususlara değinen Bahçıvan, "Ülkemizin risk primi açısından yakından izlenen CDS'in kalıcı ve sağlıklı olarak 150-200 bandına inmemesi düşündürücüdür. Yine 50'li bantlarda takılıp kalan tüketici güven endeksi ve artmayan varlık fiyatları da üzerinde durmamız gereken en önemli başlıklar olarak dikkat çekiyor.
Diğer taraftan İSO Türkiye İmalat PMI yaklaşık iki senedir eşik değer olan 50'nin üzerine çıkamıyor. Yine her ay açıkladığımız İhracat İklimi Endeksi verileri, ülkemizin önemli dış pazarlarının ivme kaybettiğini ve önümüzdeki dönemde ihracatçılarımızı zorlayabileceğini gösteriyor. Belirttiğim bu verilerin üzerinde de önümüzdeki dönemde dikkate düşünmeliyiz" dedi.
Diğer taraftan İSO Türkiye İmalat PMI yaklaşık iki senedir eşik değer olan 50'nin üzerine çıkamıyor. Yine her ay açıkladığımız İhracat İklimi Endeksi verileri, ülkemizin önemli dış pazarlarının ivme kaybettiğini ve önümüzdeki dönemde ihracatçılarımızı zorlayabileceğini gösteriyor. Belirttiğim bu verilerin üzerinde de önümüzdeki dönemde dikkate düşünmeliyiz" dedi.
Kaynaklarımızı heba ettik
İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, özeleştiri de yaparak geçmişte kamu, özel sektör ve bireyler olarak kaynakları pek doğru şekilde kullanamadıklarını da dile getirdi. Söz konusu dönemlerde yapılan yanlışta aşırı kaynak bolluğunun da rol oynadığını ifade eden Bahçıvan, "Ama bugün o bolluğun olmadığı bir dönemdeyiz. 2020'de Türkiye ekonomisi için ihracat önemli bir başlık olacak. Zira ihracatımız miktar olarak artmasına rağmen değer olarak düşüyor. Yine her ne kadar şu an 200'den fazla ülkeye ihracat yapabiliyor olsak da ihracatımız içinde az sayıda ülkenin ve ürünün çok yüksek ağırlığı bulunuyor" dedi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.