logo
23 MAYIS 2025

Uçak kanatları hangi malzemeden yapılıyor?

Uçak kanatları, aerodinamik özellikleri yüksek, hafif ve dayanıklı malzemelerden üretilir. Kanatlar, uçağın kaldırma kuvveti oluşturabilmesi için hayati öneme sahip olduğundan üretim sürecinde özel mühendislik teknikleri ve malzemeler kullanılır

01.11.2024 17:08:00
Ruhi Sarı
Uçak kanatları hangi malzemeden yapılıyor?
Uçak kanatları hangi malzemeden yapılıyor?
Alüminyum, uçak kanatlarında yaygın olarak kullanılır. Hafif ve dayanıklı olması sayesinde uçakların taşıyabileceği yükü artırır. Ayrıca paslanmaz ve korozyona karşı dayanıklıdır.

Alüminyum, saf haliyle kullanılmaz; mukavemetini artırmak için bakır, magnezyum, çinko gibi diğer metallerle alaşım haline getirilir. Bu alaşımlar (örneğin 7075 alüminyum alaşımı) hem hafif hem de sağlam oldukları için kanatlarda tercih edilir.

Hafif ve aerodinamik malzemeler kullanılıyor
Modern uçaklarda kullanılan kompozit malzemeler, özellikle karbon fiber, yüksek mukavemeti ve düşük ağırlığı sayesinde kanatlarda büyük avantaj sağlar. Bu malzemeler metalden daha hafif ve güçlü oldukları için aerodinamik verimliliği artırır.

Özellikle ticari uçaklarda, Boeing 787 Dreamliner ve Airbus A350 gibi modellerde kanatlarda kompozit malzemeler kullanılır. Karbon fiber, epoksi gibi bir reçineyle birleştirilir ve dayanıklı bir yüzey elde edilir.

Titanyum, alüminyumdan daha ağır olmakla birlikte son derece güçlü ve ısıya dayanıklıdır. Korozyon direnci de yüksektir. Kullanımı: Titanyum, özellikle kanatların yüksek sıcaklıklara ve basınca maruz kalan bağlantı bölgelerinde veya motorla yakın alanlarda kullanılır.

Kanatlar bilgisayar destekli programlarla tasarlanır
Kanatlar, bilgisayar destekli tasarım (CAD) programları kullanılarak tasarlanır. Aerodinamik verimliliği en üst düzeye çıkaracak şekil ve yüzey özellikleri dikkatlice hesaplanır. Bu tasarım sürecinde rüzgar tüneli testleriyle kanadın hava akışına uyumu ölçülür.

Alüminyum gibi metaller levha haline getirilip istenilen şekle sokulurken kompozit malzemeler, karbon fiber katmanları halinde kesilir ve özel kalıplarda epoksi ile birleştirilir. Katmanlar, son derece dayanıklı olacak şekilde bir araya getirilir.

Kanat yapıları, iç iskelet (ribs) ve destekleyici yapılarla (spar) birlikte montajlanır. Ribs (kanat içindeki iskeletler), kanat yüzeyinin şeklini korurken sparlar (ana destek kirişleri) kanadın dayanıklılığını sağlar. Bu parçalar perçinleme, kaynak veya özel yapıştırıcılarla birleştirilir.

Testler çok önemlidir
Üretim sonrası kanatlara yük testleri yapılır. Esneklik ve mukavemet ölçümleri için simülasyonlar uygulanır. Böylece, uçuş sırasında rüzgar direnci, basınç ve ısı gibi zorlu koşullara dayanıp dayanmayacağı test edilir.

Kanatlar, korozyona karşı dayanıklılığı artırmak için özel kaplamalarla korunur. Bu kaplamalar genellikle paslanmayı önlemek ve aerodinamik özellikleri iyileştirmek amacıyla yapılır.

Uçak kanatlarının üretimi, hafiflik ve dayanıklılığı bir araya getiren yüksek teknoloji ürünü malzemeler ve tasarım yöntemleriyle gerçekleştirilir. Kanatlarda kullanılan alüminyum, karbon fiber kompozitler ve titanyum gibi malzemeler, uçağın performansını artırırken yakıt verimliliğini ve güvenliğini de üst düzeye taşır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İlk kez hakim karşısında
Ahmet Özer neyle suçlanıyor?
Savcılıktan Emniyet’e talimat
İmamoğlu’nun afişleri yasaklandı
Kurulan şirket sayısı yüzde 9.4 azaldı
Kapanan şirket sayısı yüzde 33.5 arttı
Serbest piyasada döviz fiyatları
1 Dolar 40 TL'ye koşuyor
Çarpıcı FETÖ açıklaması
Deşifre edilemeyenler daha fazla
Onlarca gözaltı daha
İBB'ye 4. dalga operasyon
Suç örgütlerine operasyon
64 şüpheli yakalandı
63 muvazzaf askere gözaltı kararı
35 ilde eş zamanlı operasyon
Çok sayıda görevden alma ve atama
İl Milli Eğitim Müdürlüklerinde değişim
Fatih'te metruk bina çöktü
6.2'lik depremde hasar almıştı
İsrail Gazze'de toplama kampı kuruyor
Yardım dağıtımı sadece kılıf
ABD Güney Kore'den asker mi çekecek?
İddia WSJ'den geldi
ABD'de yine uçak kazası
Uçak yerleşim yerine düştü
Almanya'dan "İsrail'e daha fazla baskı" çağrısı
"Artan sivil kayıplar sarsıcıdır"
İman ve amel
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
İlk kez hakim karşısında
Ahmet Özer neyle suçlanıyor?
Savcılıktan Emniyet’e talimat
İmamoğlu’nun afişleri yasaklandı
Kurulan şirket sayısı yüzde 9.4 azaldı
Kapanan şirket sayısı yüzde 33.5 arttı
Serbest piyasada döviz fiyatları
1 Dolar 40 TL'ye koşuyor
Çarpıcı FETÖ açıklaması
Deşifre edilemeyenler daha fazla
Onlarca gözaltı daha
İBB'ye 4. dalga operasyon
Suç örgütlerine operasyon
64 şüpheli yakalandı
63 muvazzaf askere gözaltı kararı
35 ilde eş zamanlı operasyon
Çok sayıda görevden alma ve atama
İl Milli Eğitim Müdürlüklerinde değişim
Fatih'te metruk bina çöktü
6.2'lik depremde hasar almıştı
İsrail Gazze'de toplama kampı kuruyor
Yardım dağıtımı sadece kılıf
ABD Güney Kore'den asker mi çekecek?
İddia WSJ'den geldi
ABD'de yine uçak kazası
Uçak yerleşim yerine düştü
Almanya'dan "İsrail'e daha fazla baskı" çağrısı
"Artan sivil kayıplar sarsıcıdır"
İman ve amel
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.