logo
15 HAZİRAN 2025

Volkswagen: Halkın arabasından küresel devliğe

Volkswagen, otomotiv dünyasının en köklü ve ikonik markalarından biri olarak, Almanya’nın Wolfsburg kentinde 1937 yılında kuruldu

13.06.2025 00:35:00
Abdülkadir Gündoğdu
Volkswagen: Halkın arabasından küresel devliğe
Volkswagen: Halkın arabasından küresel devliğe
Volkswagen, otomotiv dünyasının en köklü ve ikonik markalarından biri olarak, Almanya'nın Wolfsburg kentinde 1937 yılında kuruldu.

"Halkın Arabası" anlamına gelen ismiyle, uygun fiyatlı ve güvenilir araçlar üretme vizyonuyla yola çıkan marka, bugün dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden biri. İşte Volkswagen'in 87 yıllık tarihine kısa bir yolculuk.

Kuruluş ve Nazi Almanya'sı Dönemi

Volkswagen'in hikayesi, 1930'ların Almanya'sında, Adolf Hitler'in "herkesin alabileceği bir araba" fikriyle başlar. Bu vizyon doğrultusunda, Alman İşçi Cephesi (Deutsche Arbeitsfront) tarafından 28 Mayıs 1937'de "Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH" adıyla şirket kuruldu.

Ferdinand Porsche'nin tasarladığı efsanevi Volkswagen Beetle (Käfer ya da Türkiye'de "Kaplumbağa"), 1938 yılında üretim bandından çıktı.

Yuvarlak hatları, hava soğutmalı motoru ve uygun fiyatıyla Beetle, halkın sevgilisi oldu. Ancak II. Dünya Savaşı'nın patlak vermesiyle fabrika, Kübelwagen ve Schwimmwagen gibi askeri araçlar üretmeye yöneldi.

Savaş sırasında tesislerde zorla çalıştırılan işçiler, Volkswagen'in tarihindeki tartışmalı bir sayfa olarak kaldı. 1998'de şirket, bu dönemde kullanılan yaklaşık 15.000 zorunlu işçiye tazminat fonu oluşturdu.

Savaş Sonrası Yeniden Doğuş

Savaşın ardından Wolfsburg'daki fabrika ağır hasar almış, ancak İngiliz ordusunun kontrolü altında Binbaşı Ivan Hirst liderliğinde yeniden inşa edildi.

1945'te üretim yeniden başladı ve 1946'da 10.000 araç üretildi. Fabrikanın adı resmi olarak "Volkswagen" olarak tescil edildi ve logo, Nazi sembollerinden arındırılarak sadeleştirildi.

1948'de Heinz Nordhoff'un liderliğinde şirket, 1953'te Batı Almanya'nın en büyük otomobil üreticisi haline geldi. Beetle, 1955'te bir milyonuncu üretimle rekor kırdı ve 1972'ye kadar 15 milyondan fazla satarak otomotiv tarihine geçti.

Küreselleşme ve İkonik Modeller



1970'ler, Volkswagen için yenilikçi bir döneme işaret etti. 1973'te Passat, önden motorlu ve su soğutmalı ilk model olarak piyasaya sürüldü. 1974'te tanıtılan Golf, markanın en başarılı modeli oldu ve 1987'de 50 milyonuncu Volkswagen aracı olarak bir Golf CL üretim bandından indi.

Polo, Scirocco ve Jetta gibi modellerle ürün yelpazesini genişleten Volkswagen, 1980'lerde SEAT'ı satın alarak uluslararası genişlemesini hızlandırdı. 1990'larda Škoda, Bentley, Lamborghini ve Bugatti gibi markaları bünyesine katarak Volkswagen Grubu'nu oluşturdu. 2016 ve 2017'de küresel satışlarda liderliğe yükseldi.

Teknolojik Yenilikler ve Çevresel Sorumluluk



Volkswagen, hava soğutmalı motorun mucidi olarak bilinse de, 1985'te 16 supaplı GTI motoru gibi yeniliklerle motor teknolojisinde öncülük etti. 2002'de çift kavramalı şanzıman (DSG) Golf R32'de tanıtıldı.

Ancak 2015'teki emisyon skandalı, markanın itibarını sarsan bir kriz oldu. Şirket, emisyon testlerini manipüle eden cihazlar kullandığı için milyarlarca dolar ceza ödedi. Bu kriz, Volkswagen'i elektrikli araçlara yöneltti. ID. serisiyle elektrikli mobiliteye yatırım yapan marka, 2030'a kadar karbon nötr olmayı hedefliyor.

Günümüzde Volkswagen ve Gelecek

2024 itibarıyla Volkswagen Grubu, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley ve Škoda gibi markalarıyla 150 ülkede faaliyet gösteriyor ve 27 ülkede 100 üretim tesisi işletiyor.

Ancak Çin ve Avrupa'daki talep düşüşü ve elektrikli araç geçişindeki zorluklar, şirketi maliyet düşürme önlemlerine zorladı. 2024'te Volkswagen, 87 yıllık tarihinde ilk kez Almanya'daki fabrikalarını kapatma ve işten çıkarma planlarını gündeme getirdi.

Sendikalar ve çalışan temsilcileri bu kararlara sert tepki gösterse de, CEO Oliver Blume, rekabet gücünü korumak için bu adımların gerekli olduğunu belirtti.

Türkiye'de Volkswagen

Volkswagen, Türkiye'de Doğuş Otomotiv aracılığıyla 1994'ten beri faaliyet gösteriyor. Golf, Passat ve Polo gibi modelleriyle popüler olan marka, Türk tüketicisinin güvenini kazandı. Ayrıca, 2003'te Manisa'da bir fabrika kurma planı olsa da bu proje hayata geçmedi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İran Sınır Muhafızları Komutanı açıkladı
'Son 48 saatte İsrail'e ait 44 İHA düşürdük'
Batman'da balkon faciası
3 ölü, 6 yaralı
Sıcak hava balonu düştü
Ölü ve yaralılar var
Naci Görür o bölgeyi uyardı
Bingöl'de deprem fırtınası mı?
Yollarda ceza yağıyor
400 binden fazla sürücüye işlem yapıldı
İran'dan Türkiye'ye göç mü başladı
DDM'den dikkat çekici açıklama
LGS günü
İkinci oturum başladı
45 milyon dolarlık geçit töreni
Trump'ın doğum günü ve ordunun 250. yılı
Demir Kubbe delindi
İran'dan İsrail'e füzeli cevap
Bingöl'de deprem
Merkez üssü Genç ilçesi
İsrail’e uyku yok
İran'dan İsrail'e füze ve İHA ile saldırı
İngiltere'den katil İsrail'e savaş uçağı desteği
Başbakan Starmer açıkladı
İsrail'in İran saldırısını konuştular
Erdoğan ile Trump arasında kritik görüşme
İran'da Gadir-i Hum Bayramı
Kutlamalarda İsrail ve ABD'ye öfke yağdı
'İsrail bölgenin istikrarı ve güvenliği için en büyük tehdit'
Erdoğan Selman ile görüştü
İran Sınır Muhafızları Komutanı açıkladı
'Son 48 saatte İsrail'e ait 44 İHA düşürdük'
Batman'da balkon faciası
3 ölü, 6 yaralı
Sıcak hava balonu düştü
Ölü ve yaralılar var
Naci Görür o bölgeyi uyardı
Bingöl'de deprem fırtınası mı?
Yollarda ceza yağıyor
400 binden fazla sürücüye işlem yapıldı
İran'dan Türkiye'ye göç mü başladı
DDM'den dikkat çekici açıklama
LGS günü
İkinci oturum başladı
45 milyon dolarlık geçit töreni
Trump'ın doğum günü ve ordunun 250. yılı
Demir Kubbe delindi
İran'dan İsrail'e füzeli cevap
Bingöl'de deprem
Merkez üssü Genç ilçesi
İsrail’e uyku yok
İran'dan İsrail'e füze ve İHA ile saldırı
İngiltere'den katil İsrail'e savaş uçağı desteği
Başbakan Starmer açıkladı
İsrail'in İran saldırısını konuştular
Erdoğan ile Trump arasında kritik görüşme
İran'da Gadir-i Hum Bayramı
Kutlamalarda İsrail ve ABD'ye öfke yağdı
'İsrail bölgenin istikrarı ve güvenliği için en büyük tehdit'
Erdoğan Selman ile görüştü
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.