logo
15 EYLÜL 2025


Yapay zeka direksiyon başında

Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre, trafik kazalarının önemli bir bölümü sürücü yorgunluğu ve dikkat dağınıklığı nedeniyle meydana geliyor

14.09.2025 10:12:00
İhlas Haber Ajansı
Yapay zeka direksiyon başında
Yapay zeka direksiyon başında
Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre, trafik kazalarının önemli bir bölümü sürücü yorgunluğu ve dikkat dağınıklığı nedeniyle meydana geliyor. Yaşar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yapay Zeka Mühendisliği Ana Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı'nın ilk mezunlarından biri olan Cennet Kocabıyık Gür, tezinde bu soruna çözüm buluyor.

Direksiyon başında uzun saatler geçiren sürücülerde yorgunluk ve uyku hali, kazalara davetiye çıkarıyor. Özellikle uzun yolculuk yapan sürücülerde, fark edilmeden gelişen saniyelik dalgınlıklar, gözlerin kapanması veya reflekslerin yavaşlaması ölümcül sonuçlara yol açabiliyor. Bu noktada, teknolojinin sunduğu yapay zeka ve derin öğrenme çözümleri hayat kurtarıcı bir rol üstleniyor.

Dikkat uyarı sistemleri, yüz tanıma ve göz takip kameraları halihazırda birçok araçta kullanılıyor. Sürücü yorgunluğunun hızlı ve doğru bir şekilde ölçülmesi için görsel ve işitsel veri analizini entegre eden çok modlu bir sürücü izleme sistemi ile göz durumu, esneme davranışı ve konuşma aktivitesini eş zamanlı olarak değerlendiriliyor. Oluşturulan sistem, uzun mesafe taşımacılığı ve filo yönetimi gibi bireysel sürücüleri destekleyen teknolojilerde önemli bir rol oynuyor.

Sürücüyü uyarıyor



Yaşar Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü Yapay Zeka Mühendisliği Ana Bilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı mezunu Cennet Kocabıyık Gür, "Sürücü Yorgunluğunun Tespiti için Gerçek Zamanlı Çok Modlu Derin Öğrenme Sistemi" adlı tezinde bu sistemlerin kapsamını genişletmeyi amaçladı. Sürücülerin yorgunluk belirtilerini gerçek zamanlı olarak tespit etmeyi amaçlayan bir sistem tasarlayan Gür, yalnızca görüntü tabanlı çalışan sistemlerden farklı olarak ses verisini dahil etti.

Kamera ile sürücünün göz hareketleri izleniyor; gözlerin kapanması, esneme ya da uyuklama gibi yorgunluk belirtileri tespit ediliyor. Mikrofon sayesinde ise sürücünün konuşma durumu tespit ediliyor ve ekranda "konuşuyor" uyarısı veriyor. Bu, sürücünün dikkatinin dağılmasına neden olabilecek durumların belirlenmesinde önemli bir avantaj sağlıyor. Böylece sürücünün hem görsel hem işitsel davranışları derin öğrenme algoritmalarıyla bir araya getirilerek çok daha güvenilir bir yorgunluk analizi yapılabiliyor.

Göz hareketi, esneme ve konuşma analizi

BMC'de Elektrik-Elektronik Sistem Tasarım Mühendisi olarak Avrupa Birliği tarafından zorunlu hale getirilen Genel Güvenlik Yönetmeliği (General Safety Regulation) sistemlerinin ticari araçlarda devreye alınması sürecinde aktif rol alan Cennet Kocabıyık Gür, "Sistem yalnızca yorgunluk tespitleri yapmakla kalmıyor; aynı zamanda sürücüyü de uyarıyor. Eğer gözlerin kapanması, esneme, konuşma ve uyku hali belirtileri saptanırsa ekranda görsel bir uyarı beliriyor ve aynı anda sesli ikaz devreye giriyor. Böylece sürücünün anlık farkındalığı artırılıyor ve birkaç saniyelik dalgınlığın büyük bir kazaya yol açmasının önüne geçilmesi hedefleniyor.

Sistem, göz kırpma veya yüz ifadesi gibi bireysel göstergelere odaklanan standart yöntemlerin aksine, üç temel davranışsal işareti eş zamanlı olarak değerlendiriyor: göz durumu, esneme davranışı ve konuşma aktivitesi. Eş zamanlı çalışan sistem bileşenleri arasında görüntü işleme, ses analizi ve kullanıcı arayüzü modülleri bulunuyor. Görsel ve işitsel uyarılar sürücü yorgunluğunu gösteriyor. Yapılan deneysel testlerin sonuçlarına göre, sistem değişen yüz pozisyonları, aydınlatma şartları ve bireysel ifade farklılıkları gibi değişkenlere karşı büyük bir kararlılıkla çalışabiliyor" dedi.

"Hedefim bu sistemleri daha erişilebilir hale getirmek"

Genel Güvenlik Yönetmeliği sisteminin kademeli olarak yürürlüğe girdiğini ve 2026 yılında sürücünün uykuya dalma ve dikkat kaybı belirtilerini daha hassas şekilde tespit eden ADDW (Gelişmiş Sürücü Uyuşukluğu ve Dikkat Uyarısı) sisteminin devreye gireceğine dikkat çeken Gür, şunları söyledi:

"Sürücü yorgunluğunu izleyen teknolojiler her geçen gün daha ileriye taşınıyor. Ben de yaptığım tez çalışmasıyla bu gelişen teknolojilere kendi katkımı ekleyerek, sürücü güvenliğini artıracak daha etkili çözümler ortaya koymayı hedefledim. Yani aslında akademik çalışmam, doğrudan iş hayatımda karşılaştığım gerçek bir ihtiyaca cevap verme hedefiyle şekillendi. Teorik bilgilerle pratik mühendislik deneyimimi birleştirerek hem sektöre hem de akademiye katkı sağlayacak bir proje ortaya koymaya çalıştım. Benim için bu tez, yalnızca bir akademik zorunluluğu yerine getirmek değil; aynı zamanda mevcut teknolojilerin geliştirilmesine yönelik geleceğe dönük bir adım oldu. Günümüzde araçlarda benzer sistemler zaten bulunuyor, ancak benim hedefim bu teknolojileri daha güvenilir, daha hızlı ve daha erişilebilir hale getirmek. Geliştirdiğim prototipin ilerleyen yıllarda farklı araç tiplerinde uyarlanarak sürücü güvenliğini artırmaya ve kazaların azaltılmasına katkı sağlayabileceğini düşünüyorum."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Finale 8’de 8 ile gelmiştik
12 Dev Adam finalde kaybetti
Fenerbahçe'den kritik galibiyet
Trabzonspor'u tek golle geçti
'CHP, kolay lokma değildir'
Özel Ankara mitinginde konuştu
Küstah sözlere tepki
'Açıklamaları reddediyoruz'
'Son uyarım olsun'
'Konuşmak zorunda kalırım'
Gazze'de değişen bir şey yok!
İsrail de öldürüyor açlık da...
İsrail'e karşı ittifak çağrısı
Çağrı Irak'tan geldi
İmamoğlu'na şimdi de hakaret davası
Hapis ve siyasi yasak isteniyor
Rubio ve Netanyahu Batı Şeria'nın ilhakını görüşecek
Rubio bugün İsrail'e gidiyor
Kartal uçmaya başladı
Galibiyet golü uzatmalarda geldi
Kritik 3 puan
Galatasaray zorlanarak kazandı
BTP Genel Başkanı Hüseyin Baş:
"Bütünleşik muhalefet bugün gösterilmeli"
Grev hakkı yine hükümete takıldı
Erdoğan 'milli güvenlik' gerekçesiyle grev kararını askıya aldı
30 Temmuz'da da büyük deprem olmuştu
Kamçatka bu kez 7.4'lük depremle sarsıldı
Başkan Hasan Mutlu göz altına alındı
Bu kez operasyon Bayrampaşa Belediyesi'ne
Finale 8’de 8 ile gelmiştik
12 Dev Adam finalde kaybetti
Fenerbahçe'den kritik galibiyet
Trabzonspor'u tek golle geçti
'CHP, kolay lokma değildir'
Özel Ankara mitinginde konuştu
Küstah sözlere tepki
'Açıklamaları reddediyoruz'
'Son uyarım olsun'
'Konuşmak zorunda kalırım'
Gazze'de değişen bir şey yok!
İsrail de öldürüyor açlık da...
İsrail'e karşı ittifak çağrısı
Çağrı Irak'tan geldi
İmamoğlu'na şimdi de hakaret davası
Hapis ve siyasi yasak isteniyor
Rubio ve Netanyahu Batı Şeria'nın ilhakını görüşecek
Rubio bugün İsrail'e gidiyor
Kartal uçmaya başladı
Galibiyet golü uzatmalarda geldi
Kritik 3 puan
Galatasaray zorlanarak kazandı
BTP Genel Başkanı Hüseyin Baş:
"Bütünleşik muhalefet bugün gösterilmeli"
Grev hakkı yine hükümete takıldı
Erdoğan 'milli güvenlik' gerekçesiyle grev kararını askıya aldı
30 Temmuz'da da büyük deprem olmuştu
Kamçatka bu kez 7.4'lük depremle sarsıldı
Başkan Hasan Mutlu göz altına alındı
Bu kez operasyon Bayrampaşa Belediyesi'ne
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.