500 milyon Euro çöpe gidiyor
Çukurova Bölgesel Havalimanı'nın sadece üstyapı inşaatı 297 milyon 100 bin Euro + KDV karşılığında ihale edildi. Gereksiz bir yatırım olarak nitelendirilen havalimanının toplam maliyeti 500 milyon Euro'yu aşacak. Yılda 12 milyon yolcu garantisi verilen havalimanı aynı zamanda devlet bütçesi açısından yeni bir yük anlamı da taşıyor.
22.11.2020 18:03:00





SELİM AYANOĞLU / DETAY HABER
İlk kez 15 Aralık 2011'de 357 milyon Euro yatırım maliyetiyle ihale edilen ancak 9 yılda yapımı yılan hikâyesine dönen Çukurova Bölgesel Havalimanı'nın sadece üstyapı inşaatı 297 milyon 100 bin Euro + KDV karşılığında ihale edildi. Havalimanının toplam maliyeti 500 milyon Euro'yu aşacak. Havalimanı ihalesinin döviz cinsinden yapılması da dikkat çekti. CHP Adana Milletvekili Ayhan Barut, üstyapı ihalesini kazanan şirketin sahibinin AK Parti'den belediye başkan adayı olduğuna dikkat çekerek, "İhalelerde hep rant, talan ve yandaş var. Her ihalede aynı senaryolar yazılıyor. Talan ve israftan vazgeçin. Çukurova Bölgesel Havalimanı'na yolcu garantisi ve bu kadar para vereceğinize, bölgenin de ihtiyacını karşılayan, 6 milyon yolcunun kullandığı, ülkemizin en güvenli havalimanı olan Adana Havaalanı'na daha düşük miktarda yatırım yapın. Gelin ülkemiz, bölgemiz ve ekonomimiz zarar görmesin" dedi.
Bitmeyen inşaat!
Yap-İşlet-Devret modeliyle yatırım maliyeti 357 milyon Euro olarak belirlenip ihalesi 15 Aralık 2011'de, yer teslimi 15 Mart 2013'te gerçekleştirilen ve temeli 28 Mayıs 2013 tarihinde atılan Çukurova Bölgesel Havalimanı, sürekli tartışmalara neden oldu. İlk ihale tarihinden bu yana 9 yıl geçmesine karşın bu tartışmalar bitmedi. Havaalanında başlayan çalışmalar bir türlü tamamlanmayınca, yine çeşitli ihaleler düzenlendi. Son olarak 4 Şubat 2020'de yapılacağı duyurulan havalimanı üst yapı ihalesi 16 Mart 2020 tarihine ertelendi. Sonrasında ise Cengiz-Limak-Kalyon İnşaat Ortak Girişim Grubu'nun kaybettiği Çukurova Havalimanı ihalesini Günbeton İnşaat-Terminal Yapı Ortak Girişimi kazandı. Bu sürecin ardından Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan görevden alınırken yerine atanan Bakan Adil Karaismailoğlu, bu ihaleyi iptal ettiklerini duyurdu. 26 Ekim 2020 tarihinde yapılacağı açıklanan yeni ihale de 20 Kasım 2020 tarihine ertelendi. Son yapılan ihalede en yüksek teklifi 297 milyon 100 bin Euro artı KDV karşılığında Favori İşletmecilik AŞ/YAKO Tekstil Sanayi ve Dış Ticaret AŞ ortak girişimi verdi.
Zafer Havalimanı ders olmadı
Yapımı yılan hikayesine dönen Çukurova Bölgesel Havalimanı gerekçesiyle Adana Havaalanı'nın kapatılmak istendiğine vurgu yapan CHP Adana Milletvekili Barut, şunları söyledi: "Mersin sınırları içinde 2011'den beri Çukurova'nın en verimli tarım toprakları üzerine yeni bir havaalanı yapmak istiyorlar. Süreci yönetemediler, ellerine yüzlerine bulaştırdılar. Çünkü niyetleri hizmet üretmek değil, rant elde etmek ve Adana'ya darbe vurmaktır. Çukurova Bölgesel Havalimanı israftır, buraya aktarılacak kaynağa yazıktır. Çünkü Adana'nın ve Mersin'in ihtiyacını karşılamayacak bu havaalanı her şeyiyle zarardır. Üstelik birinci sınıf tarım arazileri üzerine, üstelik göçmen kuşların göç yolu üstüne kurulmak isteniyor. Komşu ilimiz Mersin'in Adana'ya yakın tarafta değil, batı yönünde kent turizmine hizmet edecek havaalanı ihtiyacı bulunuyor. Amaç burada Mersin'e havaalanı kazandırmak değil, rant ve Adana'ya zarar vermek sanırım. Çünkü Adana'nın da eksikleri olmakla birlikte ülkenin en güvenilir ve ulaşımı kolay bir havaalanı var çünkü. 30 milyon yolcu kapasitesiyle yapılacağı söylenen bölgesel havaalanı için bu rakam revize edilerek 12 milyona düşürdü ve bu kadar yolcu garantisi de verildi. Mevcut durumda Adana ile birlikte Niğde, Osmaniye ve Mersin'in de yararlandığı Adana Havalimanı 2019'u 5 milyon yolcuyla kapattı. Çukurova Bölgesel Havalimanı yapıldığında verilen 12 milyonluk yolcu garantisinin yakalanma şansı yok. Bu demek oluyor ki, Adana Havaalanını kullanan yolcular da yeni havalimanına aktarılacak. Adana Havaalanı kapatılıp bu yolcular orayı kullanmaya zorlanacak. Burayı, 1 milyon 232 bin yolcu garantisi verilen ancak sadece 82 bin kişinin kullandığı Kütahya Zafer Havaalanı gibi üzücü bir akibet bekliyor. Kentimize, bölgemize ve ülkemize yapılmak istenen kötülüğü asla kabul etmiyoruz."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.