logo
20 EKİM 2025


Başkanlık sistemi ve Türkiye

10.05.2012 00:00:00
Türkiye de dönem dönem gündem edilen başkanlık sistemi, yeni anayasanın yazım aşamasına gelindiğinde bir kez daha konuşulmaya başlanmıştır.
Hükümete sunulan taslak metinlerin sadece birinde talep edilmiş olan bu değişiklik görünen o ki, halkın talebi de değildir.
Toplulukların devletleşme aşamalarına baktığımızda “üniter devlet” aşamasının nihai gaye olduğu görülmektedir.
Türkiye Cumhuriyeti Devleti, barındırdığı farklı etnik kimlikleri Türk üst kimliği ile birleştirmiş ve üniter devlet yapılanmasını sağlamıştır.
Mevcut anayasada haklar ve özgürlükler belirlenmiş ve her vatandaşa eşit şekilde tanınmıştır.
Bahsi geçen başkanlık rejiminin uygulamadaki örneklerinin başında gelen ABD, 50 eyaletten oluşmaktadır.
Eyaletlerin iç hukukları “eyalet hukuku” denilen birbirinden ayrı düzenlemeler içermektedir.
Başkanlık sistemine geçmek demek, eyaletlere bölünecek Türkiye coğrafyasında, bağımsız iç hukukların devreye girmesi demektir. Bu, şu ana kadar devam edegelen tek hukuk sisteminin de temelden değişmesi manasınadır.
Halen demokrasinin hâkim olduğu ülkemizde, demokratik hayatın en önemli göstergesi, çok partili bir sistemin varlığıdır.
Millet, belirli aralıklarla sandık başına giderek, kendisi adına yasama faaliyetlerini yapacak vekillerini seçmektedir.
Türkiye şarlarında yüzde 30 oranındaki seçmenin tercihi küçük partilere yönelmektir.
Başkanlık sisteminde çok partili düzen de yoktur. Halk iki partiden birini tercihe zorlanmaktadır. Bu düzende, ülkemizde örneğini gördüğümüz sağ ve sol yelpazedeki çeşitlilik kısıtlanmakta, ikiye indirilmektedir.
Bu, çok partili hayatın sona ermesi, bir manada halkın iradesinin kısıtlanması demektir.
Krallık veya saltanatın reddedilmesi, iradenin tek kişide toplanması ile halkın yönetime katılımının engellenmesindendir.
Suriye’ye “demokrasi getirilmeli” gerekçesi ile her gün iç işlerine müdahale eden Türkiye neden demokrasiden taviz vermeye çalışmaktadır?
“Sivil anayasa” maksadı ile yola çıkan iktidar da bilmektedir ki, mevcut anayasanın 114 maddesi şu ana kadar zaten yeniden yazılmıştır. El değmeyen maddeler, devletin yapısı ile alakalı olanlardır.
Akıllara, yeni anayasa yazımı düşüncesi yoksa sadece bu yapının değişmesi için mi ortaya atılmıştır? sorusunu getirmektedir.
“Yerel yönetimlere daha çok özgürlük”, eyaletlere ayrılmış bir Türkiye’nin adı konmadan parçalanması anlamına gelmektedir.
Parçalara ayrılan bir coğrafya ise, işgale dahi gerek duyulmayacak bir zafiyet içine girmek demektir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Prof. Dr. Haydar Baş / diğer yazıları
'Türk olmak suç oldu'
BTP lideri Sivas'ta konuştu
Trump, "Gazze'de ateşkes halen yürürlükte" dedi
İsrail hariç mi?
Ateşkese rağmen İsrail katlediyor
97 Filistinliyi daha öldürdü
CHP 39. Olağan İstanbul İl Kongresi sonuçlandı
Özgür Çelik yeniden il başkanı
Tatar: 'Tufan Bey'i tebrik ediyorum'
"Halk değişim istedi"
Nadir toprak elementleri
Küresel strateji ve Türkiye’nin jeolojik potansiyeli
Fenerbahçe zorlanarak kazandı
Maça hakem kararları damga vurdu
Erhürman'a tebrik
Erdoğan'dan KKTC açıklaması
'KKTC Türkiye'ye katılma kararı almalı'
Devlet Bahçeli'den ilginç çıkış
KKTC'de yeni Cumhurbaşkanı Tufan Erhürman
Oyların yüzde 62,80'ini aldı
Katiller ateşkes dinlemiyor
Ateşkesten sonra 46 kişi öldürdüler
Ünlü Louvre Müzesi soyuldu
Hırsızlar tüm mücevherleri çaldı
Pakistan ile Afganistan anlaştı
Kalıcı ateşkes sağlandı
AK Parti Sözcüsü Çelik'ten yuvarlak cümleler
'Erdoğan ve Bahçeli'ye dönük haksız iftira ve ithamları en güçlü şekilde kınıyoruz'
İstanbul güne yağmurla başladı
Sabaha karşı bastırdı
'Türk olmak suç oldu'
BTP lideri Sivas'ta konuştu
Trump, "Gazze'de ateşkes halen yürürlükte" dedi
İsrail hariç mi?
Ateşkese rağmen İsrail katlediyor
97 Filistinliyi daha öldürdü
CHP 39. Olağan İstanbul İl Kongresi sonuçlandı
Özgür Çelik yeniden il başkanı
Tatar: 'Tufan Bey'i tebrik ediyorum'
"Halk değişim istedi"
Nadir toprak elementleri
Küresel strateji ve Türkiye’nin jeolojik potansiyeli
Fenerbahçe zorlanarak kazandı
Maça hakem kararları damga vurdu
Erhürman'a tebrik
Erdoğan'dan KKTC açıklaması
'KKTC Türkiye'ye katılma kararı almalı'
Devlet Bahçeli'den ilginç çıkış
KKTC'de yeni Cumhurbaşkanı Tufan Erhürman
Oyların yüzde 62,80'ini aldı
Katiller ateşkes dinlemiyor
Ateşkesten sonra 46 kişi öldürdüler
Ünlü Louvre Müzesi soyuldu
Hırsızlar tüm mücevherleri çaldı
Pakistan ile Afganistan anlaştı
Kalıcı ateşkes sağlandı
AK Parti Sözcüsü Çelik'ten yuvarlak cümleler
'Erdoğan ve Bahçeli'ye dönük haksız iftira ve ithamları en güçlü şekilde kınıyoruz'
İstanbul güne yağmurla başladı
Sabaha karşı bastırdı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.