Bir önceki makalemizde iman ve insan davasını tez olarak kitaplaştıran Prof. Dr. Haydar Baş Hocamızın "İman ve İnsan" eserinin önsözünü paylaşmıştık.
267 sayfalık bir eserin her satırı önem arz etmektedir. Ancak sizler de taktir edersiniz ki kitabın tamamını makale kapsamında ele almak mümkün değildir. Bu konuda Prof. Dr. Haydar Baş Hocamız tarafından yazılmış olan "İman ve İnsan" eserini satır satır okumak ya da internet ortamında dinlemekle meseleye vakıf olmak şansına sahipsiniz.
Biz ancak İman ve İnsan tezinin ana hatları olan imanı ve insanı çok kısaca ele alıp bu konuda fayda sağlamak amacını taşımaktayız. Bu konuda da eserden faydalanacağız. İnşallah.
İnsanlığın yaratılış gayesini ona hatırlatacak, dünya imtihanında onu nefsinin esaretinde kurtarıp gerçek özgürlük olan Allah'a kulluk yolunu izah edecek, bu kadar önemli bir tezin elbette temel unsurları olacaktır. Şimdi de İman ve İnsan tezinin temel unsurları konusuna değineceğiz.
TEZİN TEMEL UNSURLARI
İlk insan olan Hz. Adem'in (as) aynı zamanda ilk peygamber olarak' omuzladığı, ardından yüzbinlerce Allah elçisinin gayreti ile günümüze kadar uzanan bu dava, insanı hedef alan bir iman davasıdır. Bu mânâda sahipleri Allah ve O'nun seçkin kulları olan dâvâ, Hak adına omuzlanan bütün hayırlı hizmetleri ve ulvi vazifeleri kuşatıcı, teşvik ve takdir edici bir "iman ve insan davası" olarak adlandırılabilir.
Bu ezelî ve ebedi yüce dâvânın, günümüz şartlarında gerekli ve en uygun metotlarla takdimi ise, güçlü bir tez mantığını zaruri kılar. Dolayısıyla evrensel planda ve hatta daha da ötesinde ölçüler takdim eden davanın bir antitez olarak, bir reaksiyon veya tepki hareketi olarak görülmesi yahut adlandırılması tarihî bir hata ve ciddî bir ihanet olur.
TEZ NEDİR?
Bu sualin cevabı, tez ve dava mantığını bütünleştirici mahiyet arz eder. Diğer bir ifade ile Hak olan dâvâ, ancak bir tez mantığı ile ortaya konulabilir. Bu, dâvânın bütünlüğü kadar cihanşümul oluşunu da ifade eder.
Dâvânın, dayanakları, gerekçeleri, vasıfları ve sonuçları ile bir bütün olarak takdim edilmesi, ister istemez ezel ve ebed çizgisi kadar köklü bir tezi gündeme getirir.
Tezin gerekçesi, dâvâ edinilen Hakk'ın kaynağındaki haklılık ve doğru oluştur. Bu sebeple dâvâ tezi, hiçbir fikir ve anlayışın arazı, yansıması yahut sonucu değildir. Bu tez, hiçbir şekilde reaksiyon tezi ve tepki anlayışı da değildir.
Dâvâ Hak' tır ve nev-i şahsına münhasırdır. Tez O'nun sunuluş şekli ve metodudur. Kısaca dâvâ, beşeriyetin kurtuluşuna, insanlığın imar ve ıslahına talip, soylu bir dâvâ ve istikbal vadeden kalıcı aksiyondur." (Dr. Haydar Baş / İman ve İnsan / Temmuz 1994 / sayfa 3-6)
(Devam edecek…)
267 sayfalık bir eserin her satırı önem arz etmektedir. Ancak sizler de taktir edersiniz ki kitabın tamamını makale kapsamında ele almak mümkün değildir. Bu konuda Prof. Dr. Haydar Baş Hocamız tarafından yazılmış olan "İman ve İnsan" eserini satır satır okumak ya da internet ortamında dinlemekle meseleye vakıf olmak şansına sahipsiniz.
Biz ancak İman ve İnsan tezinin ana hatları olan imanı ve insanı çok kısaca ele alıp bu konuda fayda sağlamak amacını taşımaktayız. Bu konuda da eserden faydalanacağız. İnşallah.
İnsanlığın yaratılış gayesini ona hatırlatacak, dünya imtihanında onu nefsinin esaretinde kurtarıp gerçek özgürlük olan Allah'a kulluk yolunu izah edecek, bu kadar önemli bir tezin elbette temel unsurları olacaktır. Şimdi de İman ve İnsan tezinin temel unsurları konusuna değineceğiz.
TEZİN TEMEL UNSURLARI
İlk insan olan Hz. Adem'in (as) aynı zamanda ilk peygamber olarak' omuzladığı, ardından yüzbinlerce Allah elçisinin gayreti ile günümüze kadar uzanan bu dava, insanı hedef alan bir iman davasıdır. Bu mânâda sahipleri Allah ve O'nun seçkin kulları olan dâvâ, Hak adına omuzlanan bütün hayırlı hizmetleri ve ulvi vazifeleri kuşatıcı, teşvik ve takdir edici bir "iman ve insan davası" olarak adlandırılabilir.
Bu ezelî ve ebedi yüce dâvânın, günümüz şartlarında gerekli ve en uygun metotlarla takdimi ise, güçlü bir tez mantığını zaruri kılar. Dolayısıyla evrensel planda ve hatta daha da ötesinde ölçüler takdim eden davanın bir antitez olarak, bir reaksiyon veya tepki hareketi olarak görülmesi yahut adlandırılması tarihî bir hata ve ciddî bir ihanet olur.
TEZ NEDİR?
Bu sualin cevabı, tez ve dava mantığını bütünleştirici mahiyet arz eder. Diğer bir ifade ile Hak olan dâvâ, ancak bir tez mantığı ile ortaya konulabilir. Bu, dâvânın bütünlüğü kadar cihanşümul oluşunu da ifade eder.
Dâvânın, dayanakları, gerekçeleri, vasıfları ve sonuçları ile bir bütün olarak takdim edilmesi, ister istemez ezel ve ebed çizgisi kadar köklü bir tezi gündeme getirir.
Tezin gerekçesi, dâvâ edinilen Hakk'ın kaynağındaki haklılık ve doğru oluştur. Bu sebeple dâvâ tezi, hiçbir fikir ve anlayışın arazı, yansıması yahut sonucu değildir. Bu tez, hiçbir şekilde reaksiyon tezi ve tepki anlayışı da değildir.
Dâvâ Hak' tır ve nev-i şahsına münhasırdır. Tez O'nun sunuluş şekli ve metodudur. Kısaca dâvâ, beşeriyetin kurtuluşuna, insanlığın imar ve ıslahına talip, soylu bir dâvâ ve istikbal vadeden kalıcı aksiyondur." (Dr. Haydar Baş / İman ve İnsan / Temmuz 1994 / sayfa 3-6)
(Devam edecek…)
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Uğur Kepekçi / diğer yazıları
- BTP Gençlik kampı analizi -15- / 20.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -14- / 19.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -13- / 18.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -12- / 17.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -11- / 16.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -10- / 15.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -9- / 14.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -8- / 13.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -7- / 12.08.2025
- BTP Gençlik kampı analizi -6- / 11.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -14- / 19.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -13- / 18.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -12- / 17.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -11- / 16.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -10- / 15.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -9- / 14.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -8- / 13.08.2025
- BTP Gençlik Kampı analizi -7- / 12.08.2025
- BTP Gençlik kampı analizi -6- / 11.08.2025