logo
22 MAYIS 2024

Çanakkale: Bir milletin kaderini değiştiren savaş

Birinci Dünya Savaşı’nın en çetin cephelerinden biri olan Çanakkale, bir ulusun kaderini değiştiren savaşlardan biri olarak tarihe geçmiştir. Gelibolu Yarımadası’nın sarp kayalıkları, kahramanlık ve fedakarlığın simgesi haline gelmiştir
21.04.2024 20:46:00
Ahmet Haydar Tarhanlı
Çanakkale: Bir milletin kaderini değiştiren savaş
Çanakkale: Bir milletin kaderini değiştiren savaş
1915 yılının ilkbaharında nisan ayında başlayan Çanakkale Kara Savaşları, İtilaf Devletleri'nin Osmanlı İmparatorluğu'nu savaş dışı bırakma ve Rusya'ya destek sağlama amacı güttüğü stratejik bir hamleydi. Ancak bu hamle, beklenmedik bir direnişle karşılaştı.
 
Mustafa Kemal'in "Ben size taarruzu değil, ölmeyi emrediyorum" sözleriyle bilinen 57. Alay'ın destansı direnişi, savaşın seyrini değiştiren anlardan biri oldu. Osmanlı ordusunun stratejik savunması ve kararlı duruşu, İtilaf Devletleri'nin ilerleyişini durdurdu.
 
Savaş, Osmanlı Devletinin zaferiyle sonuçlandı ve İtilaf Devletleri'nin Gelibolu'dan çekilmesiyle tamamlandı. Bu savaş, Türk milletinin bağımsızlık ve özgürlük mücadelesinde önemli bir dönüm noktası oldu ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşuna giden yolda temel taşlardan biri haline geldi.
Kendi kararıyla yetkiyi kendisine verdi
Tek başına seferberlik ilan edebilecek
Belediye binası atışa çıkarıldı
'Maaşları ödeyemiyoruz'
Tırdan dökülen malzeme zincirlemeye kazaya neden old
İşçi servisindeki 11 kişi yaralandı
Norveç tutuklama emrinin çıkmasını bekliyor
'Bunu yapmakla yükümlüyüz'
Uçakta neler yaşandı?
Dünya bu türbülansı konuşuyor
Koca uçak dolacak mı?
Mesafe kısa lakin fiyat özel
Üstelik 42 ayda
1.8 trilyondu, 7.5 trilyon oldu
'Enkaz, Akıncı'nın paylaştığı konumdan 10 km uzaktaydı'
Helikopter enkazını İran İHA'ları buldu
İmamoğlu'ndan Roma gezisi savunması
'Yadırganacak bir tarafı yok'
'Bu dört soruyu cevaplayın, benim dört soruya bakarız'
Bahçeli'nin 4 sorusuna 4 soruyla cevap
İsmail Kartal'ın oğlu dahil 3 kişi ifadeye çağrıldı
Cumhuriyet Başsavcılığı harekete geçti
BTP lideri Hüseyin Baş gündemi değerlendirdi
“Dünya savaşa hazırlanıyor”
Yasa teklifi Meclis'e sunuldu
Kripto Varlık Yasası neleri içeriyor?
'Bize her yer Trabzon... Artık Ofluyum'
Senegalli işçiler çay hasadında
İsrailli muhalif liderden 'yardım tırlarına saldırı' açıklaması
"Hükümet destekli milisler..."
Kendi kararıyla yetkiyi kendisine verdi
Tek başına seferberlik ilan edebilecek
Belediye binası atışa çıkarıldı
'Maaşları ödeyemiyoruz'
Tırdan dökülen malzeme zincirlemeye kazaya neden old
İşçi servisindeki 11 kişi yaralandı
Norveç tutuklama emrinin çıkmasını bekliyor
'Bunu yapmakla yükümlüyüz'
Uçakta neler yaşandı?
Dünya bu türbülansı konuşuyor
Koca uçak dolacak mı?
Mesafe kısa lakin fiyat özel
Üstelik 42 ayda
1.8 trilyondu, 7.5 trilyon oldu
'Enkaz, Akıncı'nın paylaştığı konumdan 10 km uzaktaydı'
Helikopter enkazını İran İHA'ları buldu
İmamoğlu'ndan Roma gezisi savunması
'Yadırganacak bir tarafı yok'
'Bu dört soruyu cevaplayın, benim dört soruya bakarız'
Bahçeli'nin 4 sorusuna 4 soruyla cevap
İsmail Kartal'ın oğlu dahil 3 kişi ifadeye çağrıldı
Cumhuriyet Başsavcılığı harekete geçti
BTP lideri Hüseyin Baş gündemi değerlendirdi
“Dünya savaşa hazırlanıyor”
Yasa teklifi Meclis'e sunuldu
Kripto Varlık Yasası neleri içeriyor?
'Bize her yer Trabzon... Artık Ofluyum'
Senegalli işçiler çay hasadında
İsrailli muhalif liderden 'yardım tırlarına saldırı' açıklaması
"Hükümet destekli milisler..."

Diyarbakır'da gergin gece

Diyarbakır'da, Dicle Üniversitesi (DÜ) Eğitim Fakültesi'nin kantinine kimliği belirsiz kişi veya kişilerce silahla ateş edilirken, olayda ölen ya da yaralanan olmadı
22.05.2024 01:47:00
İhlas Haber Ajansı
Diyarbakır'da gergin gece
Diyarbakır'da gergin gece
Diyarbakır'da, Dicle Üniversitesi (DÜ) Eğitim Fakültesi'nin kantinine kimliği belirsiz kişi veya kişilerce silahla ateş edilirken, olayda ölen ya da yaralanan olmadı.

Edinilen bilgilere göre, akşam saatlerinde kimliği belirsiz kişi veya kişiler tarafından fakülte kantininin camlarına silahla ateş edildi. İhbar üzerine olay yerine polis ekibi sevk edildi. Olayda ölen ya da yaralanan olmazken, kantinde maddi hasar meydana geldi.

Polis, olayla ilgili inceleme başlattı.

Kemeri takmayanlar hastanelik oldu

 
 
Singapur Havayolları'nın Londra-Singapur seferini yapan Boeing 777 tipi uçağı Myanmar hava sahasında tropikal fırtınaya yakalandı. Şiddetli türbülansa giren uçakta 73 yaşındaki bir İngiliz yolcu öldü, 6'sı ağır 71 kişi yaralandı. Yaralananların ortak özelliği ise emniyet kemeri takmaması... Uzmanlara göre, iklim değişikliği türbülansların artmasına ve şiddetlenmesine yol açıyor. 
22.05.2024 00:09:00 / Güncelleme: 22.05.2024 06:14:55
AHMET TURAN YİĞİT
 Kemeri takmayanlar hastanelik oldu
 Kemeri takmayanlar hastanelik oldu
 

 
Dünyanın en iyi havayolu şirketlerinden biri olan Singapur Havayolları'nın Londra-Singapur seferini yapan Boeing 777-300R tipi uçak yağışlı mevsimin hüküm sürdüğü Myanmar hava sahasında şiddetli türbülansa girdi. Uçak beş dakika içinde 11 bin 300 metreden 9 bin metreye indi. Olayda 73 yaşındaki İngiliz öldü, 8 Avustralyalı yolcu ise hastaneye kaldırıldı. Bunlardan 6'sının durumu ağır. Sigapur Havayolları, tümü geniş gövdeli, yeni uçaklardan oluşan br filoya sahip. 
Daha önce THY ile benzer bir deneyim yaşamış bir gazeteci olarak bunun ne kadar kötü ve ürkütücü olduğunu anlıyorum.
Şiddetli türbülans uçağın sallanması değil... Uçağın aniden irtifa kaybetmesi, sürüklenmesi demek! Uçakta depreme yakalanmak gibi bir şey... Pilotlar bu durumda sadece hızı kesebiliyor ancak sürüklenmeyi engelleyemiyor. Uçak saatte yaklaşık 800-900 kilometre hızla gittiği için sürüklenmenin etkisiyle türbülanstan çıkıyor ancak olanlar da o 5-10 dakikada oluyor! Normalde pilotun önündeki 250 kilometrelik mesafede anlık hava değişimlerini takip etmesi gerekiyor. Türbülansın meydana geldiği rota, THY uçaklarının da kullandığı trafiğin yoğun olduğu bir rota. Sadece Sigapur Havayolları uçağının türbülansa girmesi akıllara soru işaretleri getiriyor. Şirket resmi web sitesinde olaya ilişkin açıklama yapmadı!
 
Seyrek yaşanan bir olay
 
Şiddetli türbülans çok sık yaşanan bir olay değil... Nadir bir gelişme... Araştırmalarıma göre ölüme yol açan türbülans ilk kez yaşandı, diyebiliriz. Sık yaşansa kimse uçmaz zaten!
THY'nin İstanbul-New York seferini yapan bir Boeing 777-300R uçağı da 10 Mart 2019'da inişine 1 saat kala türbülansa girmişti. Ani irtifa kaybeden uçakta 30 kişi yaralanmıştı.  Yaralılardan ikisinin uçuş görevlisiydi... Bir başka şiddetli türbülans olayı ise 5 Mayıs 2016'da Abu Dabi merkezli Etihad'ın uçağı Endonezya'nın başkenti Cakarta'ya inerken yaşanmıştı.
Olayda 30 kişi yaralanmıştı. Uçak Airbus A330 idi. Yani büyük uçak... 
 
Yapılması gereken tek şey
 
Peki uçak yolculuğunda türbülansta yaralanmamak için ne yamak lazım? Yapılması gereken uçuş boyunca emniyet kemerini takmak! Ancak uzun uçuşlarda bu pek mümkün değil... Ara sıra kalkıp yürümeniz gerekiyor. Yoksa ayaklar şişiyor. Yine de o kısa yürüyüşlerden sonra emniyet kemerini takmakta yarar var. Hele otururken şart! Nitekim Singapur Havayolları uçağında bulunan Malezyalı öğrenci Zafran Azmir, türbülans sırasında Boeing 777-300R'nin yukarıya doğru yükselip sallanmaya başladığı hissine kapılmış. 28 yaşındaki genç hemen emniyet kemerinin takılı olup olmadığını kontrol etmış. Ancak Azmir, diğer yolcuların çoğunun bunu yapmadığını belirterek, şunları söylüyor: "Birdenbire çok dramatik bir düşüş oldu, bu yüzden oturan ve emniyet kemeri takmayan herkes anında tavana fırladı. Bazı insanlar kafalarını baş üstü dolaplarına ya da yolcu servis birimlerine (okuma lambalarının ve ışıkların olduğu yere) çarptı. Bu arada oksijen maskeleri de yerinden fırladı" dedi. Zafran, yaralı yolculardan bazıları acil çıkış kapılarından tahliye edildiğini aktardı. Uçağın son hali böyle... Sanki savaştan çıkmış...
 
Peki en türbülanslı rotalar hangileri?
 
Aslında türbülans her yerde olabilir. Okyanus üzerindeki türbülanslar daha şidddetli oluyor. Bir de yüksek dağlık bölgeler... Sıralayalım...
1. Santiago (Şili) - Santa Cruz (Bolivya)
2. Almatı (Kazakistan) - Bişkek (Kırgızistan)
Otobüsle gidin derim ya da dolmuşla!
3. Lanzhou (Çin) - Çengdu (Çin)
4. Osaka (Japonya) - Sendai (Japonya)
5. Milano (İtalya) - Cenevre (İsviçre)
6. Milano (İtalya) - Zürih (İsviçre) Alpler nedeniyle...
 

Türkiye’nin genetik kaynağı yurt dışına kaçırılıyor

Tarım ve Orman Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, biyokaçakçılıkla mücadele kapsamında önemli adımlar atıyor
21.05.2024 16:52:00
Kamil Alili
Türkiye’nin genetik kaynağı yurt dışına kaçırılıyor
Türkiye’nin genetik kaynağı yurt dışına kaçırılıyor
Tarım ve Orman Bakanlığı Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürlüğü, biyokaçakçılıkla mücadele kapsamında önemli adımlar atıyor.

2007-2023 yılları arasında 86 vakada, 21 farklı ülkeden toplam 156 kişiye 5.6 milyon lira idari para cezası verildi. Biyokaçakçılık, ülkenin sahip olduğu biyolojik kaynakların izinsiz olarak yurt dışına çıkartılması ve ülkenin kontrolü ve/veya ortaklığı dışında çeşitli amaçlarla kullanılmasını ifade ediyor.

Bilimsel araştırma izni olmadan doğadan örnek toplayan kişiler, yolcu beraberinde, kargo ve posta yoluyla biyokaçakçılık vakalarını gerçekleştirebiliyorlar. Bu kapsamda, ülkeden en çok böcekler, kelebekler, bitkiler, kuşlar, sürüngenler (yılan, kaplumbağa, kertenkele vs), çiftyaşamlılar (kurbağa) ve yumuşakçalar kaçırılıyor.

Kaçırılan bu canlılar, Türkiye'de de güzel örnekleri olan biyoteknoloji çalışmalarıyla tarım, gıda, tıp, eczacılık, kozmetik ve savunma gibi birçok kritik alanda kullanılıyor. Ayrıca ekonomik değeri olan türler doğrudan ticaret, ticari ya da bilimsel amaçlı koleksiyonlar ve biyolojik silah amaçlı kullanılmak üzere biyokaçakçılık vakalarına konu olabiliyor.

Son olarak, Amerikan Ulusal Doğa Tarihi Müzesi Müdürü Lorenzo Prendini ülke dışına endemik türleri kaçırmaya çalışmıştı. Türlere incelenmek üzere el konulurken, şahsa 387 bin 141 lira idari para cezası uygulanmıştı. Türkiye, biyokaçakçılıkla mücadelede kararlı adımlar atmaya devam ediyor ve genetik kaynaklarını koruma konusunda büyük bir hassasiyet gösteriyor.

Selçuk Bayraktar İran'da helikopter enkazının bulunması çalışmalarını anlattı

Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, İran Cumhurbaşkanı Reisi'nin öldüğü helikopter kazası enkazının bulunma çalışmalarını anlattı. Akıncı TİHA'nın zorlu şartlarda görevini yaptığını söyleyen Bayraktar, "TSK tüm dünyaya damgasını vuracak bir kurtarma operasyonu gerçekleştirdi. Bizim milletimizin hem inancının hem de gücünün ne olduğunu tüm dünya görmüş oldu" dedi.
21.05.2024 16:22:00
İhlas Haber Ajansı
Selçuk Bayraktar İran'da helikopter enkazının bulunması çalışmalarını anlattı
Selçuk Bayraktar İran'da helikopter enkazının bulunması çalışmalarını anlattı
İstanbul Üniversitesi'nde katıldığı bir etkinlik sonrası gazetecilerin sorularını yanıtlayan Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar, İran Cumhurbaşkanı İbrahim Reisi'nin hayatını kaybettiği helikopter kazası enkazının bulunması çalışmalarını anlattı.

Operasyon sırasında Türk Silahlı Kuvvetleri'ne teknik destek sağladıklarını söyleyen Bayraktar, "O gün özellikle meteoroloji açısından çok zorlu şartlar olduğundan, sınır dışında bir operasyon gerçekleşeceğinden ve böylesine önemli bir görev olduğundan gece silahlı kuvvetlerden teknik anlamda destek istendi. Gece 23.00 gibiydi. Hem Çorlu'da, hem Batman'da, hem Baykar'da, hem Van, hem Azerbaycan'daki ekip arkadaşlarımızla koordine olarak bütün görev boyunca çalıştık. TSK tüm dünyaya damgasını vuracak bir kurtarma operasyonu gerçekleştirdi. O şartlarda 30 bin fitte 160 kilometreye yakın rüzgar vardı. Yere indiğinizde rüzgar çok azalıyor ve pus çöküyor. Kar tipi boran her türlü hava muhalefeti vardı. Bunu sınır dışında çok hızlı şekilde yapmanız gerekiyor. En hızlı şeklide çok kısa sürede hedef bölgesine ulaşıldı. Yoğun hava muhalefeti şartlarında zorlu bir coğrafyada vadilerin içine girerek görevi gerçekleştirmek durumunda kaldı Akıncı. O şartlarda insanlı hava aracının görev yapması mümkün değil, insansız hava aracı da dünyada bir tek Akıncı var gibi. Bu yetenekte hava aracı olsa dahi bunu bu şekilde hızlı kullanabilecek bir kuvvet de dünyada yok. Hali hazırda görevde olan silahlı bir Akıncı yönlendirildi. İran tarafı istemeyince hemen diğeri hazır edilip oraya sevk edildi. Bu operasyonel kabiliyet tüm dünyaya damgasını vurdu. Böylesine elim bir olayın yaşanması istenmez ama bizim milletimizin de hem inancının hem de gücünün ne olduğunu tüm dünya görmüş oldu. Bu anlamda bu ülkenin bir mühendis evladı olarak hem TSK ile hem mühendis kardeşlerimize iftihar ettiğimi söyleyebilirim. Sabaha kadar bütün o faaliyet boyunca bizim de ekiplerimiz TSK ekipleri de çok büyük bir özveri ile çalıştı. Tekrardan İran halkına başsağlığı dileklerimi iletiyorum" ifadelerini kullandı.

Görev sırasındaki zorlu şartlara dikkat çeken Bayraktar, "Orada arazinin en yüksek zirvesi 9 bin 700 fit. Derin vadiler var. Siz o vadinin içine ancak girdiğinizde görüntü alabiliyorsunuz. 9 bin 700 fit altına da inerek o vadilerin arasında adeta manevra yaparak uçmak durumunda kaldı. Normalde insansız hava araçları bunu yapmaz. İnebilmek için de sizin uydu haberleşmesine ihtiyacınız var böylesine bir operasyonda. Türksat uyduları kullanıldı. Orada da en ufak bir aksaklık olmadan bu görev tamamlandı. Türkiye adına hem SİHA teknolojisi, hem bunu kullanma açısından dünyaya örnek olduğunu düşünüyorum. Teknolojik gelişmişlik ve bunu harekata dönüştürmek anlamında önemli bir operasyon olduğunu düşünüyorum" şeklinde konuştu.
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.