Dizi Senaryosu Nasıl Yazılır? Senaryo Yazmanın Püf Noktaları
Dizi senaryosu yazmak, seyirciyle uzun bir ilişkiye girmektir. Güven kazanmak, merak uyandırmak ve duygusal bağ kurmak gerekir. Teknik öğrenilir; ama iyi senaryo, insanı ve çatışmayı derinlemesine anlayanların işidir.
13.12.2025 16:01:00
Bayram ÇOŞGUN
Bayram ÇOŞGUN





Dizi senaryosu yazmak, sadece "hikâye anlatmak" değildir; seyircinin haftalarca, hatta yıllarca kopmadan izleyeceği bir dünya kurma işidir. Sinema senaryosundan farkı da tam olarak burada başlar: Dizide hikâye bitmez, derinleşir.
1. Önce Hikâye Değil, Dünya Kurulur
İyi bir dizi senaryosu, tek bir olaydan değil bir evrenden doğar.
Bu evrende şunlar net olmalıdır:
Mekân (hangi şehir, hangi sosyal çevre?)
Zaman (günümüz, geçmiş, gelecek?)
Ton (dram mı, komedi mi, karanlık mı, sıcak mı?)
Seyirci bu dünyaya girdiğinde "burada daha çok şey olur" hissini almalıdır.
2. Karakter Her Şeydir
Diziyi ayakta tutan şey olaylar değil, karakterlerdir.
İyi yazılmış bir karakter:
Bir hedefe sahiptir
Bir zaafı vardır
Değişme potansiyeli taşır
Karakterin başına ne gelirse gelsin, seyirci şu soruyu sormalıdır:
"Şimdi ne yapacak?"
Unutmayın: Olaylar karakteri değil, karakter olayları doğurur.
3. Ana Hikâye ve Yan Hikâyeler Dengesi
Dizi senaryosunda tek bir hikâye yetmez.
Ana hikâye, dizinin omurgasıdır.
Yan hikâyeler, karakterleri derinleştirir ve ritmi canlı tutar.
İyi bir bölümde, bir hikâye yükselirken diğeri düşer. Bu denge, izleyicinin ilgisini diri tutar.
4. Bölüm Mantığıyla Yazmak
Her bölüm kendi içinde başlangıç–gelişme–sonuç barındırmalıdır.
Ama sonuç, genellikle bir rahatlama değil, merak duygusu yaratmalıdır.
Bu yüzden dizilerde:
Bölüm sonları güçlü olur
Cevaplar kadar yeni sorular da doğar
Seyirci, "bir bölüm daha" demelidir.
5. Diyalog Az, Anlam Çok
İyi diyalog şudur:
Gerçek hayatta söylenebilir
Ama gerçek hayattakinden daha yoğundur
Karakterler her şeyi söylemez. Söylemedikleri şeyler, söylediklerinden daha önemlidir. Gereksiz açıklamalar, senaryonun en büyük düşmanıdır.
6. Çatışma Olmadan Sahne Olmaz
Her sahnede mutlaka bir çatışma olmalıdır:
İki karakter arasında
Karakter ile toplum arasında
Karakter ile kendi vicdanı arasında
Çatışma yoksa sahne de yoktur. Sadece bilgi veren sahneler seyirciyi yorar.
7. Devamlılık ve Sabır
Dizi yazmak uzun soluklu bir iştir.
Karakterler zamanla değişmeli
Hikâye tıkanmamalı
Aynı duygular tekrar edilmemelidir
Bu yüzden iyi senaristler hikâyeyi değil, yolu planlar. Nereye varacağını değil, nasıl ilerleyeceğini bilir.
8. Yeniden Yazmaktan Korkmamak
İlk yazılan metin, nadiren iyi olur.
İyi senaryo, defalarca yazılan senaryodur.
Kesmek, sadeleştirmek ve güçlendirmek yazarlığın temelidir.
1. Önce Hikâye Değil, Dünya Kurulur
İyi bir dizi senaryosu, tek bir olaydan değil bir evrenden doğar.
Bu evrende şunlar net olmalıdır:
Mekân (hangi şehir, hangi sosyal çevre?)
Zaman (günümüz, geçmiş, gelecek?)
Ton (dram mı, komedi mi, karanlık mı, sıcak mı?)
Seyirci bu dünyaya girdiğinde "burada daha çok şey olur" hissini almalıdır.
2. Karakter Her Şeydir
Diziyi ayakta tutan şey olaylar değil, karakterlerdir.
İyi yazılmış bir karakter:
Bir hedefe sahiptir
Bir zaafı vardır
Değişme potansiyeli taşır
Karakterin başına ne gelirse gelsin, seyirci şu soruyu sormalıdır:
"Şimdi ne yapacak?"
Unutmayın: Olaylar karakteri değil, karakter olayları doğurur.
3. Ana Hikâye ve Yan Hikâyeler Dengesi
Dizi senaryosunda tek bir hikâye yetmez.
Ana hikâye, dizinin omurgasıdır.
Yan hikâyeler, karakterleri derinleştirir ve ritmi canlı tutar.
İyi bir bölümde, bir hikâye yükselirken diğeri düşer. Bu denge, izleyicinin ilgisini diri tutar.
4. Bölüm Mantığıyla Yazmak
Her bölüm kendi içinde başlangıç–gelişme–sonuç barındırmalıdır.
Ama sonuç, genellikle bir rahatlama değil, merak duygusu yaratmalıdır.
Bu yüzden dizilerde:
Bölüm sonları güçlü olur
Cevaplar kadar yeni sorular da doğar
Seyirci, "bir bölüm daha" demelidir.
5. Diyalog Az, Anlam Çok
İyi diyalog şudur:
Gerçek hayatta söylenebilir
Ama gerçek hayattakinden daha yoğundur
Karakterler her şeyi söylemez. Söylemedikleri şeyler, söylediklerinden daha önemlidir. Gereksiz açıklamalar, senaryonun en büyük düşmanıdır.
6. Çatışma Olmadan Sahne Olmaz
Her sahnede mutlaka bir çatışma olmalıdır:
İki karakter arasında
Karakter ile toplum arasında
Karakter ile kendi vicdanı arasında
Çatışma yoksa sahne de yoktur. Sadece bilgi veren sahneler seyirciyi yorar.
7. Devamlılık ve Sabır
Dizi yazmak uzun soluklu bir iştir.
Karakterler zamanla değişmeli
Hikâye tıkanmamalı
Aynı duygular tekrar edilmemelidir
Bu yüzden iyi senaristler hikâyeyi değil, yolu planlar. Nereye varacağını değil, nasıl ilerleyeceğini bilir.
8. Yeniden Yazmaktan Korkmamak
İlk yazılan metin, nadiren iyi olur.
İyi senaryo, defalarca yazılan senaryodur.
Kesmek, sadeleştirmek ve güçlendirmek yazarlığın temelidir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.




















































































