HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 17 AĞUSTOS 2022, ÇARŞAMBA

‘Doğal ekmek kilo aldırmaz’

Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Abdülkadir Ömer, "Doğal undan yapılan ekmek fiziksel ve zihinsel sağlığı destekler, mide, bağırsak hastalıklarını önler, diyabet ve kolesterolün kontrolüne yardımcı olur" dedi
 
29.12.2019 21:20:00
‘Doğal ekmek kilo aldırmaz’
‘Doğal ekmek kilo aldırmaz’
Endokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Uzmanı Prof. Dr. Abdülkadir Ömer kamuoyuna ekmekle ilgili yansıyan tartışmalara cevap verdi. Prof. Dr. Abdülkadir Ömer, "Katkısız undan yapılan doğal ekmek sağlığa faydalıdır. Doğal ekmek tüketimi toplum içinde özendirilmelidir" açıklamasını yaptı.

Ekmeğin tarih boyunca tüm toplumların temel gıdası olduğunu belirten Prof. Dr. Ömer, "Ülkemizde, doğal, ucuz, kolay ulaşılabilir olması nedenleriyle günlük tüketilen karbonhidratlar arasında en ön sırada gelir. 2017 verilerine göre, Türkiye'de kişi başına yıllık ortalama ekmek tüketimi 150 kilogramdır. Normal diyette, karbonhidratlar günlük kalorinin yarısını oluşturur.

Ekmek, toplumumuzda temel karbonhidrat gereksinimini karşılar. Toplumumuzda ekmek yendiğinde daha kolay doyulacağı yönünde bir inanış var. Organik, kimyasal maddelere maruz kalmamış ve genetiği değiştirilmemiş tahıllardan elde edilmiş doğal undan yapılmış ekmek tüketimi ile daha kolay doyulacağı söylenebilir. Bahsedilen nedenlerden dolayı ekmeksiz beslenme planı ülkemiz koşullarında toplumun büyük kesimi tarafından kabul görmeyecektir" şeklinde konuştu.
 
Sağlığa uygun ekmek
 
Prof. Dr. Ömer sözlerine şöyle devam etti: "Sağlığa uygun ekmek doğal undan yapılmış örneğin buğday, çavdar, yulaf gibi tam tahıl ekmeği için geçerlidir. Kimyasal yöntemlerle beyazlatılmış undan yapılmış ekmeğin lif değeri ve besleyiciliği daha farklı olabilir. Dolayısıyla doğal ekmek tüketimi toplum içinde özendirilmelidir."

Doğal ekmeğin değil, rafine un, şeker ve yüksek miktarda şeker içeren gıdaların zararlı olduğunu belirten Prof. Dr. Ömer, "Rafine undan üretilmiş ve yüksek miktarda eklenmiş yağ ve şeker içeren pasta, çikolata, kek, poğaça, açma, galeta gibi diğer karbonhidratlı gıdalar tehlikeli. Bu gıdalar yüksek kalorileri nedeniyle başta şişmanlık başta olmak üzere ciddi sağlık sorunlarına neden olur." bilgisini verdi.
 
Kim ne kadar tüketmeli?
 
Günlük ekmek tüketiminin kişinin fiziksel aktivitesine, yaşına, cinsiyetine ve sağlık durumuna bağlı olduğunu bildiren Prof. Dr. Ömer, "Genç bir inşaat işçisi ile kilolu masa başı çalışanı veya ileri yaşlardaki bir şeker hastasının ekmek tüketimi tabii ki farklı olacaktır. Eğer önemli bir rahatsızlığımız yoksa doğal ekmeklerden her öğünde ihtiyacımız kadar ekmek tüketmemizde sakınca yoktur. Ancak diyabet, kalp, obezite ve yüksek tansiyon gibi hastalıkların varlığında ekmek tüketimi her öğünde bir dilim ile sınırlandırılabilir." ifadelerini kullandı.
 
Glutenli mi glutensiz mi?
 
Ömer, son dönemde tartışılan diğer iki başlık olan ekşi maya ve glüten konularına ilişkin elde edilen son bilimsel verileri de paylaştı: "Ekşi mayanın, ekmek yapımında kullanılmasıyla probiyotik özelliklerinin artabileceği, sindirimin daha kolay olacağı ve içeriğindeki vitamin ve minerallerin kana geçişinin daha iyi olacağı bilimsel olarak kanıtlandı. Öte yandan, glütensiz beslenmenin glüten hassasiyeti olmayan kişilere faydalı olacağına dair yeterli bilimsel veri yok. Doğal üretilen ve içine şeker, glikoz şurubu veya glüten eklenmemiş bir ekmeğin normal insanlarda glüten hassasiyetini arttırdığına dair herhangi bir bulguya da rastlanmadı. Buradaki sorun, doğal olmayan koşullarla üretilmiş undan yapılan ekmeğe dışarıdan eklenen glütenin ortaya çıkarabileceği sorunlardır." İHA
 

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

29.12.2018, 29.12.2017, 29.12.2016, 29.12.2015, 29.12.2014, 29.12.2013, 29.12.2012, 29.12.2011, 29.12.2010, 29.12.2009, 29.12.2008, 29.12.2007, 29.12.2006, 29.12.2005, 29.12.2004, 29.12.2003, 29.12.2002, 29.12.2001, 29.12.2000


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.