Havada kriz sinyali
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), küresel ölçekte havayoluyla ulaşımın yavaşlama eğiliminin sürdüğünü açıkladı. IATA, bu durumun Avrupa ekonomilerindeki belirsizlikten kaynaklandığına işaret ediyor
03.08.2012 00:00:00
EKONOMİ SERVİSİ
Avrupa ekonomilerini sarsan ekonomik kriz, havayoluyla yolcu taşımacılığını olumsuz etkilemeye başladı. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, küresel ölçekte havayoluyla trafikte yavaşlama eğiliminin sürdüğünü bildirdi.
Havayoluyla seyahate olan talep 2011'in aynı dönemine göre bu Haziran sonu itibariyle yüzde 6.2 artarken, kapasite artışı temkinli bir büyümeyle yüzde 4.5'lik bir büyüme kaydetti. Hava kargo taşımalarında ise Haziran'da sadece binde 8 gibi sınırlı bir artış gerçekleşti. IATA, küresel ölçekte kapasite artışının yüzde 4.5 olmasının ve doluluk oranlarının da yüzde 81 düzeyinde gerçekleşmesinin sektör için sağlıklı bir büyüme tablosu vermesine karşın, 2012 başından bu yana yolcu talebindeki yavaşlamanın sürdüğüne dikkat çekti.
Büyüme oranları azalıyor
IATA verilerine göre küresel yolcu trafiği 2011 ortalarından Ocak 2012'ye kadarki sürede yıllık bazda yüzde 8'lik büyüme gösterirken, 2012'in büyüme hızı Şubat-Haziran döneminde yıllık rakamlarla yüzde 2'de kaldı. Bu kıyaslama da yolcu talebindeki önemli yavaşlamanın bir göstergesi olarak değerlendirildi. IATA Başkanı Tony Tyler, 2012 ilk yarıda havacılıktaki trendleri değerlendirirken, “Küresel ekonomideki belirsizlik hava yollarının performansına da yansıyor. Bazı kazanımlar olmasına karşın, global durumu henüz bu aşamada durumu pozitif ya da negatif anlamda güçlü bir trend olarak nitelemek çok güç. Yolcu piyasaları yılın başından bu yana yavaş bir büyüme gösteriyor. Hava kargo taşımalarındaki kazanımlar ise genelde zayıflığını koruyor. Herkes Avrupa ekonomi cephesinde belirsizliğin sona ermesini bekliyor” dedi.
Asya ve Ortadoğu hareketli
Asya - Pasifik bölgesi yüzde 2.9 olan kapasite artışının yaklaşık iki katı üzerine çıkarak uluslararası yolcu trafiğinde yüzde 6'lık bir artış kaydederken, Ortadoğu bölgesi havayolu şirketleri yüzde 13.4'lük kapasite artışının da desteğiyle uluslararası trafikte yüzde 18.2 gibi çok yüksek bir artış oranına erişti. Güney Amerikalı havayolu şirketleri de uluslararası yolcu trafiğinde Haziran'da yüzde 11.2 gibi önemli bir yükseliş gerçekleştirdi.
Avrupa ekonomilerini sarsan ekonomik kriz, havayoluyla yolcu taşımacılığını olumsuz etkilemeye başladı. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA, küresel ölçekte havayoluyla trafikte yavaşlama eğiliminin sürdüğünü bildirdi.
Havayoluyla seyahate olan talep 2011'in aynı dönemine göre bu Haziran sonu itibariyle yüzde 6.2 artarken, kapasite artışı temkinli bir büyümeyle yüzde 4.5'lik bir büyüme kaydetti. Hava kargo taşımalarında ise Haziran'da sadece binde 8 gibi sınırlı bir artış gerçekleşti. IATA, küresel ölçekte kapasite artışının yüzde 4.5 olmasının ve doluluk oranlarının da yüzde 81 düzeyinde gerçekleşmesinin sektör için sağlıklı bir büyüme tablosu vermesine karşın, 2012 başından bu yana yolcu talebindeki yavaşlamanın sürdüğüne dikkat çekti.
Büyüme oranları azalıyor
IATA verilerine göre küresel yolcu trafiği 2011 ortalarından Ocak 2012'ye kadarki sürede yıllık bazda yüzde 8'lik büyüme gösterirken, 2012'in büyüme hızı Şubat-Haziran döneminde yıllık rakamlarla yüzde 2'de kaldı. Bu kıyaslama da yolcu talebindeki önemli yavaşlamanın bir göstergesi olarak değerlendirildi. IATA Başkanı Tony Tyler, 2012 ilk yarıda havacılıktaki trendleri değerlendirirken, “Küresel ekonomideki belirsizlik hava yollarının performansına da yansıyor. Bazı kazanımlar olmasına karşın, global durumu henüz bu aşamada durumu pozitif ya da negatif anlamda güçlü bir trend olarak nitelemek çok güç. Yolcu piyasaları yılın başından bu yana yavaş bir büyüme gösteriyor. Hava kargo taşımalarındaki kazanımlar ise genelde zayıflığını koruyor. Herkes Avrupa ekonomi cephesinde belirsizliğin sona ermesini bekliyor” dedi.
Asya ve Ortadoğu hareketli
Asya - Pasifik bölgesi yüzde 2.9 olan kapasite artışının yaklaşık iki katı üzerine çıkarak uluslararası yolcu trafiğinde yüzde 6'lık bir artış kaydederken, Ortadoğu bölgesi havayolu şirketleri yüzde 13.4'lük kapasite artışının da desteğiyle uluslararası trafikte yüzde 18.2 gibi çok yüksek bir artış oranına erişti. Güney Amerikalı havayolu şirketleri de uluslararası yolcu trafiğinde Haziran'da yüzde 11.2 gibi önemli bir yükseliş gerçekleştirdi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.