'İki teker'e vergi darbesi
Türk motosiklet sektörü, yüksek vergiler ve döviz kurlarına bağlı fiyat artışları nedeniyle rekorla kapattığı 2006'daki parlak günlerini mumla arıyor
29.04.2018 00:00:00
KPMG Türkiye, ekonomik, çevreci ve pratik bir ulaşım aracı olan motosiklet pazarını araştırdı. Araştırma, büyümek için teşvik bekleyen sektörün geleceğinin nasıl şekilleneceğine dair ipuçları verdi. Dört tekerlekli araçlara göre tüketiciye şehir içinde hayli avantajlar sunan motosiklet Türkiye'de hâlâ üvey evlat muamelesi görüyor. Bu nedenle Türkiye pazarında 2011'den bu yana yeni motosiklet satışlarında düşüş yaşanıyor. Türkiye'de 2006 yılında 390 bin adet satış seviyesini yakalayan sektör, bir daha 200 binin üzerine çıkamadı.
Çünkü 2006'da uygulanmaya başlanan ÖTV ve motosiklet başına 300 dolara ulaşan koruma fonu, sektöre derin darbe vurdu. 2017 Haziran itibariyle Türkiye'de trafikte bulunan toplam 21.6 milyon motorlu aracın 3 milyonu motosikletlerden oluşuyor. 2016 sonu itibarıyla motosiklet kullanımına izin veren sürücü belgesi sayısı 5.6 milyon ile toplam sürücü belgesi sayısının yüzde 12.4'üne denk geliyor. Motosiklet ehliyet sayısında son yıllarda çift haneli büyüme rakamları görünüyor. Potansiyel var ama vergiler yükselişi frenliyor.
Rakamlarla sektör
- 80.8 milyonluk Türkiye'de her 100 kişiden 4'ü motosiklet sahibi. Bu sayı İtalya'da 14, İspanya'da ise 10...
- Son 10 yılda her yıl ortalama 171 bin yeni motosiklet trafiğe kaydoldu ve ortalama 53 bin motosikletin trafikten kaydı silindi.
- Nüfusa oranla trafiğe kayıtlı motosiklet yüzdesinin en yüksek olduğu il yüzde 16.15 ile Kilis. Onu yüzde 16.13 ile Muğla, yüzde 12.46 ile Burdur takip ediyor.
- Türkiye'de son 10 yıldır satışı yapılan 19'u yerli olmak üzere toplam 43 motosiklet markası bulunuyor. En büyük payı alan 10 marka, tüm pazarın adet olarak yüzde 87'sini oluşturuyor. Motor hacminden bağımsız olarak bakıldığında bu 10 marka sırasıyla Honda, Yamaha, Mondial, Kuba, Yuki, Motoran, TVS, Arora ve SYM?
- Türkiye motosiklet pazarında Honda son 10 yılda pazar payını yüzde 6 seviyesinden yüzde 22'ye yükselterek pazar lideri konumuna yerleşti. Yamaha, son 10 yılda pazar payını iki katına çıkararak yükselten ikinci marka oldu.
AHMET SAFA TERZİ/İSTANBUL
Çünkü 2006'da uygulanmaya başlanan ÖTV ve motosiklet başına 300 dolara ulaşan koruma fonu, sektöre derin darbe vurdu. 2017 Haziran itibariyle Türkiye'de trafikte bulunan toplam 21.6 milyon motorlu aracın 3 milyonu motosikletlerden oluşuyor. 2016 sonu itibarıyla motosiklet kullanımına izin veren sürücü belgesi sayısı 5.6 milyon ile toplam sürücü belgesi sayısının yüzde 12.4'üne denk geliyor. Motosiklet ehliyet sayısında son yıllarda çift haneli büyüme rakamları görünüyor. Potansiyel var ama vergiler yükselişi frenliyor.
Rakamlarla sektör
- 80.8 milyonluk Türkiye'de her 100 kişiden 4'ü motosiklet sahibi. Bu sayı İtalya'da 14, İspanya'da ise 10...
- Son 10 yılda her yıl ortalama 171 bin yeni motosiklet trafiğe kaydoldu ve ortalama 53 bin motosikletin trafikten kaydı silindi.
- Nüfusa oranla trafiğe kayıtlı motosiklet yüzdesinin en yüksek olduğu il yüzde 16.15 ile Kilis. Onu yüzde 16.13 ile Muğla, yüzde 12.46 ile Burdur takip ediyor.
- Türkiye'de son 10 yıldır satışı yapılan 19'u yerli olmak üzere toplam 43 motosiklet markası bulunuyor. En büyük payı alan 10 marka, tüm pazarın adet olarak yüzde 87'sini oluşturuyor. Motor hacminden bağımsız olarak bakıldığında bu 10 marka sırasıyla Honda, Yamaha, Mondial, Kuba, Yuki, Motoran, TVS, Arora ve SYM?
- Türkiye motosiklet pazarında Honda son 10 yılda pazar payını yüzde 6 seviyesinden yüzde 22'ye yükselterek pazar lideri konumuna yerleşti. Yamaha, son 10 yılda pazar payını iki katına çıkararak yükselten ikinci marka oldu.
AHMET SAFA TERZİ/İSTANBUL
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.


















































































