Kaçak akaryakıt denizden geliyor
Bluepet Genel Müdürü Ömer Yağız, deniz taşıtlarına ÖTV'siz akaryakıt satışının yasal olarak mümkün olduğunu hatırlatarak, "Kaçak akaryakıt denilen, öyle Doğu illeri sınırında üç beş katırla, atla getirilen akaryakıt değildir. Kaçağın ağırlığı denizlerde"
04.04.2014 00:00:00
ERSAN İLTER/İSTANBULErgaz Genel Müdürü Ebubekir Yağız, Türkiye enerji sektöründe yarım asra yaklaşan tecrübelerinin bulunduğuna işaret ederek, zaman zaman sektörün büyümesinin sekteye uğradığını söyledi. Kaçak akaryakıta sıkı takibin dürüst satıcıların önünü açtığını ifade eden Yağız, ÖTV'nin kademeli düşürülmesiyle vergi kaybının önlenebileceğini belirtti. Kaçak akaryakıtın piyasada mevcut olduğunu ve bunun denizlerden geldiğine dikkatleri çeken Yağız, şunları söyledi: "Kaçağın varlığını şuradan anlıyoruz. Türkiye istatistiklerinde 2003 yılında araç sayısı 6.5 milyon, akaryakıt satış miktarı 14 milyon ton. 2013 yılına gelindiğinde araç sayısı Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre 17 milyon 653 bine ulaşmış ancak araç sayısı artış trendi gösterirken neredeyse son 5 yılda akaryakıt satış miktarı 18.2 milyon ton ile yerinde saymış. Ayrıca piyasada maliyetin altında akaryakıt satılıyor. Bu nasıl yapılabilir? Maliyetin altında satılıyorsa bu kanunsuzdur."Kaçağı ihtisas gümrükleri çözer Kaçak akaryakıtın önlenmesi hususunda sektörün ve Enerji Piyasası Denetleme Kurulu'nun (EPDK) dikkatini çekecek kalıcı bir çözüm önerisi olduğunu dile getiren Bluepet Genel Müdürü Ömer Yağız ise şunları söyledi: "Türkiye'de karayoluyla akaryakıt ithalatı uzun zamandır zaten yasak. Kaçak akaryakıt denilen, öyle Doğu illeri sınırında üç beş katırla, atla getirilen akaryakıt değildir. Kaçağın ağırlığı denizlerde... Deniz taşıtlarına ve hava taşıtlarına ÖTV'siz akaryakıt satışı yasal olarak mümkün. Lakin deniz araçları yakıtları ya da uçak ve jet yakıtları bakmışsınız piyasaya sunulmuş, satılıyor. Biz bugüne kadar buna neden dur denilmediğini anlamış değiliz. Çözüm olarak, tek tek istasyonları kontrol etmeye çalışmak, muslukları kontrol etmeye benziyor. Halbuki suyun başı pınardır, pınarı kontrol etmek gerekir. Türkiye'de denizden karaya nakil yapılan ihtisas gümrükleri oluşturmalı. Otomasyonu buraya kurmalı. Bu basit yöntemle iş çözülür."Pahalı akaryakıt seyahat hürriyetine engelTatil ve bayramlarda her ne kadar akaryakıt tüketim oranı artsa da, pahalılık nedeniyle insanların seyahatlerini ertelediğine dikkat çeken Yağız, "Denilebilir ki insanlar tasarruf yapmayı öğrensin. İstediğiniz kadar iktisatlı davranın sonuçta bazı zorunluluklar vardır ve yerine getirilmesi gerekir. Eğer bir kimse 50 bin liraya bir otomobil almış ve aylık 500 TL yakıt masrafı onu zorluyorsa, bu milli servetin atıl durması anlamına gelir. Ayrıca kişinin elde ettiği konforu da tam anlamıyla yaşayamaması söz konusu" şeklinde konuştu.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.