Yukarıdaki düşüncelerimde de bahsettiğim gibi Ebu Müslim Horasani ve Abbasiler döneminde 35 yaşlarından itibaren ordudan ayrılan Türk askerler Ağa, Emir, şeyh ve İmam gibi yöneticilerin yönettiği çiftliklerde ırgat olarak çiftçilik yapmaya gitmeyerek uğrunda savaştıkları dini öğrenmek için tekke ve medreselere giderek dini eğitim alılar. Kendilerini yetiştirdikten sonra Derviş olarak Horasan'ın doğusundaki Asya topraklarına giderek göçebe Türkmenlere İslamı ve Ehlibeyti öğretmek isterler. Göçebelerin arasına bu amaçla yayılan gezgin dervişler bu bilgileri Dervişlerden öğrenen Aslan Baba, Kur'an ve Ehlibeyt ile ilgili bilgileri öğrenir. Aslan Baba, dervişlerden öğrendiği Kuran ve Ehlibeyt ile ilgili bilgileri, halkın anlayabileceği bir Türkçe ile açıklayan dörtlükler yazar ki bunlara Divanı Hikmet adı verilir. Bu eserler tamamen Türkçedir.Aslan Baba göçebe Türkmenler arasında gezerek Türkçe olarak İslamı ve kuranı anlatır. Kısa zamanda geniş bir taraftar kazanır. O bu görevi ifa ederken Türkistan'ın SAYRAM şehrinde Ahmet isimli bir çocuğu babasının vasiyeti üzerine teslim alarak onu iyi bir Müslüman olarak eğitir. Prof. Dr. FUAT KÖPRÜLÜ, Türklerde ilk İslami Önder olarak tanınan ASLAN Baba'nın, Ahmet Yesevinin babası İBRAHİM'İN kardeşi olduğunu iddia etmektedir. Bu belgeye göre Ahmet o zaman 7 yaşında bir çocuktu. Aslan Baba vefat edinceye kadar Ahmet onun yanından hiç ayrılmaz. Hatta Aslan Baba vefat ederken öleceğini anladığı anda halefi olacak olan Ahmet'e 1001 zikir çekmesini, Yesi'deki tekkenin bahçesine gömülmesini ister. Hoca Ahmet Yesevinin baş halifesi Mansur Atanın da, Aslan Baba'nın oğlu olduğunu belirtiyor. Bu gün Anadolu Alevilerinde saygı ile anılan MASUR ATA VEYA BABA MANSUR OCA?I MENSUNLARININ DA ASLAN BABANIN AHFADINAN GELDİ?İ ANLAŞILIYOR. Horasan'da İslamiyet'i benimseyen Ehlibeyt'ten yana Anadolu Aleviliğinin kurucusu ve önderi olan Aslan Baba'nın Yesi'de Ahmet Yesevi Türbesinin (Anıt mezar halinde) bulunan Aslan Baba Türbesinden başka, başka yerlerde de türbeleri olduğu ifade ediliyor. Fuat Köprülü kendi eserinde, başka kaynaklarda da onun mezarı bulunduğunu yazarken bunlardan bir tanesinin Türkistan'ının OTRAR kentinde, diğerinin de Kırgızistan'da OŞ şehrindeki BAZAR KUGANLARININ BULUNDU?U yerde olduğunu belirtmektedir. Ahmet Yesevi'de, Aslan Babanın yolundan yürüyerek bir Divanı Hikmet yazarak, Kuran'daki düşünceleri öz Türkçe ile ifade eder. İslam önderlerinin bu yoldaki çalışmalarına TASAVVUF Edebiyatı denir. Bu çalışmalarından dolayı SUFİLİ?İN VE TASAVVUF EDEBİYATININ KURUCULARI VE ÖNCÜLERİ ASLAN BABA İLE HOCA AHMET YESEVİ'DİR. Onların bu çalışmaları TÜRK HALK EDBİYATI SANATININ kurulmasını ve gelişmesini sağlamıştır. Aslan Baba'nın ve Hoca Ahmet Yesevinin yolundan gidenlere onların sanatını ve düşüncelerini benimseyenlere BABAİ VEYA YESEVİ adı verilmiştir. Aslan Baba da, Hoca Ahmet Yesevi de EHLİBEYT'E BA?LILIK GÖSTERMİŞLERDİR. Kuran'ı ve Türk tarihinden gelen düşünce ve kültürle yorumlayarak Türk halkına yol göstermişlerdir. Aşağı yukarı Horasandan ve Asya'dan Selçuklular döneminde ve daha sonraları göç ederek Anadoluya yerleşen Türklerin hepside MÜSLÜMANDIR. Fuat Köprülünün eserlerinde verdiği belgeler, Müslüman Türklerin Dandanakan savaşından sonra Anadolu'ya gelenlerin Horasan'da Babai olan horasanlı Türklerdir. Aslan Baba ve Hoca Ahmet Yesevi yolundan giden Türkler Anadolu Alevililiği temsil eden Türklerdir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Ahmet Oğuz Bahadır / diğer yazıları
- Erzincan ateşkesi ve sonucu / 14.02.2011
- Bolşevik Rusya'nın Ermeni siyaseti / 12.02.2011
- Savaş şurası'nda alınan kararlar - II - / 10.02.2011
- Savaş şurası'nda alınan kararlar / 09.02.2011
- Alman - Gürcü işbirliği ve amaçları / 06.02.2011
- Başkan Wilson'un ince hesapları / 05.02.2011
- Başkan Wilson'un siyasi amaçları / 04.02.2011
- Brest Litovks Konferansı'na İngiltere'nin tepkisi - II / 03.02.2011
- Brest Litovks Konferansı'na İngiltere'nin tepkisi - I / 02.02.2011
- Mustafa Kemal'in Almanya seyahati / 01.02.2011
- Bolşevik Rusya'nın Ermeni siyaseti / 12.02.2011
- Savaş şurası'nda alınan kararlar - II - / 10.02.2011
- Savaş şurası'nda alınan kararlar / 09.02.2011
- Alman - Gürcü işbirliği ve amaçları / 06.02.2011
- Başkan Wilson'un ince hesapları / 05.02.2011
- Başkan Wilson'un siyasi amaçları / 04.02.2011
- Brest Litovks Konferansı'na İngiltere'nin tepkisi - II / 03.02.2011
- Brest Litovks Konferansı'na İngiltere'nin tepkisi - I / 02.02.2011
- Mustafa Kemal'in Almanya seyahati / 01.02.2011