Karbonmonoksit zehirlenmelerine karşı uyardı
Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Tıp Fakültesi Göğüs Hastalıkları Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Tevfik Özlü, kış mevsiminde yoğun olarak görülen karbon monoksit zehirlenmelerine karşı uyarıda bulunarak, zehirlenmelerin özellikle bilinçsiz bir şekilde yakılan sobalar ve iyi temizlenmeyen bacalardan kaynaklandığını söyledi





Soba zehirlenmesi haberlerine bu dönemlerde yoğun olarak karşılaştıklarını kaydeden Özlü, "Havaların soğumasıyla birlikte soba zehirlenmeleriyle ilgili haberleri yoğun olarak duymaya başladık. Bunlar gerçekten aile faciaları şeklinde karşımıza çıkıyor. Kışın genelde kırsal kesimlerde daha fazla olmak üzere odun kömür yakılarak soba ile ısınma çok yaygın. Genelde evin bir odasında soba yakılıyor ve aile hep birlikte o odada uyuyorlar. Eğer soba yanık olarak uyuyorlarsa, genelde yatmadan önce soba yakılır veya sonradan kömür ilave edilir. Gece yarısı geri tepme lodos, rüzgar gibi etkenlerle duman odaya geri kaçıyor ve uyuyanlar da bunun farkına varmıyor uykuda maalesef zehirleniyorlar sabah uyanamıyorlar. Genelde ailedeki kişilerin işe gitmemesi ya da kapı çalındığında açmaması, çocukların okula gitmemesiyle olay farkına varılıyor ve kapı açıldığında ya da kırıldığında bir odada çok sayıda kişi aynı anda zehirlenmiş maalesef çoğu zaman ölümle bitiyor yaşayanlarda da kalıcı sakatlıklar olabiliyor. Bu çok sık rastladığımız her sene tekrar eden bir dram. Bazen de şofben zehirlenmeleri şeklinde karşımıza çıkabilir. Özellikle dar iyi havalanmayan banyolarda yanma sırasında karbon monoksit gazı oluşuyor ve benzer bir zehirlenme tablosu orada da oluyor. Gerek soba zehirlenmeleri gerekse şofben zehirlenmeleri hatta egzoz gazı zehirlenmeleri kapalı bir otoparkta üşümemek için aracın içinde eğer aracı çalıştırırsanız bir süre sonra karbon monoksit gazı araç içerisine sızar ve sizi zehirleyebilir. Bunların hepsinde asıl sorun karbonmonoksit gazının solunması. Çünkü karbon monoksit kandaki al yuvarlara çok kolay bağlanıyor eğer ortamda karbon monoksit varsa ve olması gerekenden fazla ise oksijenin bağlanmasına engel oluyor ve bu şekilde oksijensizlikten dolayı insanlar ölüyor çok tehlikeli bir durum. Aslında sinsi ölüm, sessiz ölüm ölüm denir buna. Çünkü çoğu zaman karbon monoksit gazının kokusu rengi olmadığı için farkına varmıyorsunuz sessizce ölüm sizi yakalıyor' diye konuştu.
















































































