Kripto para reklamlarına dikkat!
İstanbul Medipol Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Serhat Yüksel, Lionel Messi'nin PSG kulübüne transferinde kripto para kullanılmasına ilişkin olarak olayın reklam yönüne dikkati çekti.
15.08.2021 17:42:00
İstanbul Medipol Üniversitesi İşletme ve Yönetim Bilimleri Fakültesi Öğretim Üyesi Doç. Dr. Serhat Yüksel, Lionel Messi'nin PSG kulübüne transferinde kripto para kullanılmasına ilişkin olarak olayın reklam yönüne dikkati çekerek, "Bu reklamla insanlara güven verilmek isteniyor. İnsanlar, 'Messi bile parasını bu şekilde alıyorsa bu ürünler güvenlidir. Demek ki ben de paramı bu araçlara yatırabilirim' diyeceklerdir. Şunu hatırlamak gerekir ki bir süre önce kripto paralar çok popülerdi. Bu çerçevede, yatırımcılar tarafından ciddi ölçüde tercih edildi. Hatta Amerikan doları, Euro ve altın gibi araçlara ek olarak kripto paraların da değerleri takip edilmeye başlandı. Bu süreçte, belirli bir kesim kripto paraları oldukça eleştirdi. Bu dönemlerde bazı kişilerin kripto paralardan zarar etmesi sonucunda, bu ürünlere az da olsa güven kaybı oluştu."
Fransız kulübü Paris Saint Germain'e (PSG) transfer olan dünyaca ünlü yıldız Lionel Messi'nin ücretinin bir bölümünü 'PSG Fan Token' olarak alacağının açıklanmasıyla gözler tekrar kripto paralara ve kulüplerin çıkardığı dijital varlıklara çevrildi. Yüksel, "Messi örneğinde durumu incelediğimizde, Paris Saint-Germain takımı ücretin bir kısmını 'PSG Fan Token' şeklinde ödeyecektir. Peki nedir bu 'PSG Fan Token'? Bunlar blokzincirde basılan ve tahsil edilebilen dijital varlıklardır. PSG takımı burada kripto para borsalarıyla anlaşarak Token oluşturmaktadır. Daha önce de ifade ettiğimiz gibi bunlar kripto paralardır. Ama dijital olarak tahsil edilebilmektedir. Messi'ye ödenen kripto paralara talep arttığı durumda, futbolcunun elindeki paralar daha değerli hale gelecektir. Yani Messi piyasadaki talep artışı sonucunda, PSG ile anlaştığı transfer ücretinden daha fazla para elde edebilecektir. Tabii ki bu durumun tersi de söz konusudur. Bu süreçte PSG Token ürününe olan ilgi düşseydi eğer, Messi'nin elindeki varlıklar daha değersiz olacaktı" ifadelerine yer verdi.
'Taraftar tokenlar', Chiliz blok zincirinde basılan tahsil edilebilir dijital varlıklar. Bu varlıklar da alım-satım faaliyetlerine konu olabiliyor ve değerleri arz ve talebe göre değişkenlik gösterebiliyor. Taraftar tokenlar adına çıkartıldıkları spor kulüpleri ile doğrudan ilişkili oldukları için spor müsabakaları, yönetim değişikliği, borsada işlem görenler için değer değişiklikleri gibi faktörler bu tokenların değerinde hızlı yükseliş ve düşüşlere sebep olabiliyor. Türkiye'de Trabzonspor, PSG ile aynı şirketle anlaşarak 'taraftar token' çıkardı. Takımlar, taraftar token sahiplerine ücretsiz VİP bilet gibi değişik avantajlar sağlıyor. EKONOMİ SERVİSİ/AA