Markalara Eylülde soğuk duş
BMD Başkanı Sinan Öncel, Ağustos ayı ile kıyaslandığında Eylülde markaların yüzde 56’sının cirosunun düştüğünü ifade ederek, "Aynı dönemde adet satışlarının azaldığını beyan eden markalarımızın oranı ise yüzde 72 oldu. Adet satışındaki daralma giyimde yüzde 78’e, ayakkabıda yüzde 75’e, kozmetik ve yemekte yüzde 83’e ulaştı" dedi.
17.10.2025 00:24:00
ÖNDER YILMAZ
ÖNDER YILMAZ





Çatısı altındaki 511 marka ile gıda dışı perakende sektörünün en önemli temsilcisi olan Birleşmiş Markalar Derneği'nin (BMD) üyeleri arasında gerçekleştirdiği Eylül ayı anketinin sonuçları açıklandı. Anketi değerlendiren BMD Başkanı Sinan Öncel, cazip indirim kampanyaları sayesinde Ağustos ayında adet satışı ve cirolarda hareketlilik olduğunu hatırlattı.
Eylül ayı, çöküş ayı
Eylül ayında ise hemen hemen tüm kategorilerde adet satışı ve cirolarda daralma yaşandığını bildiren Öncel, şöyle devam etti: "Ağustos ayı ile kıyasladığımızda eylülde markalarımızın yüzde 56'sının cirosu düştü. Aynı dönemde adet satışlarının azaldığını beyan eden markalarımızın oranı ise yüzde 72 oldu. Adet satışındaki daralma giyimde yüzde 78'e, ayakkabıda yüzde 75'e, kozmetik ve yemekte yüzde 83'e ulaştı. BMD anketinin sonuçları ile Merkez Bankası'nın verileri arasında tam bir paralellik bulunuyor. Merkez Bankası verilerine göre, giyim ve ayakkabıda Ağustos ayında 133.3 milyar lira olan kartlı harcama tutarının Eylülde 121.3 milyar liraya gerilediğini görüyoruz. Aynı dönemde kartlı harcama yemekte 149.8 milyar liradan 119.8 milyar liraya, sağlık kozmetikte 79 milyar liradan 69.4 milyar liraya geriledi. İşlem adedinin ise giyim ve ayakkabıda 76.1 milyondan 64.3 milyona, yemekte 276.3 milyondan 234.5 milyona, sağlık ve kozmetikte 55.6 milyondan 47.9 milyona gerilediği dikkat çekiyor. Diğer taraftan markalarımızın yüzde 73'ü, yani neredeyse her dört markamızdan üçü, Eylül 2024'ten Eylül 2025'e ciro artışının TÜFE'nin altında kaldığını beyan ediyor. Yine Eylül 2024'ten Eylül 2025'e baktığımızda giyim markalarının yüzde 52'sinin adet satışında düşüş görünüyor. BMD üyelerinin yaklaşık yarısını giyim ve ayakkabı markaları oluşturuyor. Giyim ve ayakkabıda yıllık enflasyonun tek haneye inmesine rağmen satışlardaki sert daralma bize markalı perakendede soğumanın hızlanarak devam ettiğini gösteriyor."
Yüksek kiralar pes ettiriyor
BMD Başkanı Sinan Öncel, satışlardaki daralmaya rağmen kira, ham madde ve işçilik başta olmak üzere yüksek maliyet sorununun devam ettiğinin altını çizdi. Maliyetlerdeki aşırı artış sektörde kırılganlığı artırdığını belirten Öncel, "Sektörün sağlıklı bir yapıya kavuşabilmesi için Borçlar Kanunu'nda mülk sahibine tanınan 'sebepsiz fesih' hakkının kaldırılması, ham madde ve ara mal ithalatında ilave gümrük vergileriyle referans fiyat uygulamasının gözden geçirilmesi başta olmak üzere sektörü destekleyecek önlemlerin hızla devreye alınmasını bekliyoruz" dedi.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.