15 Mart - 15 Haziran arasında uygulanan ÖTV indirimi ile stoklarını eriten otomotivciler, ÖTV oranının yüzde 18'den yüzde 27'ye çıkarılmasıyla birlikte yeniden zor günler yaşamaya başladı. Sektör, umudunu hurda indirimine bağlamış.
15 Mart - 15 Haziran tarihleri arasında 1600 cc altındaki otomobillerden alınan ÖTV oranının yüzde 37'den yüzde 18'e indirilmesiyle bir müddet rahatlayan otomotiv endüstrisi, sözkonusu oranın yeniden yüzde 27'ye çıkarılmasıyla yeniden sıkıntılı günlere girdi. Hyundai Assan Genel Müdürü Tarakçıoğlu, hurda araç yasası ile Türkiye'nin bir taşla birkaç kuş vuracağını söyledi. Tarakçıoğlu, otomotiv sektöründe 2009 yılının ilk 6 ayına bakıldığında, geçen yılın ilk 6 ayıyla paralel gözüktüğünü söyledi. Ancak hükümetin 15 Mart-15 Haziran arasında 3 aylık süreçte ÖTV'ye bir teşvik indirimi uyguladığını hatırlatan Tarakçıoğlu, "Bu sayede geçen yıla göre aynı paralelde devam ediyor. Yoksa geçen yılın yaklaşık yüzde 30-40'lar altında bir taleple karşılaşılacaktı" diye konuştu.
Pazarda daralma var15 Haziran'dan sonrasının ikinci dönem olarak adlandırabileceği bu teşviğin bir miktar geri çekilmiş hali olduğunu, ama hala bir teşviğin söz konusu olduğunu bildiren Tarakçıoğlu, "Bu dönemde satışlar ilk dönemdeki gibi olmuyor artık. Bir miktar düşme var. Pazarda bir daralma gözüküyor" dedi.Tüketici talebinin düşmesinden dolayı 30 Eylül sonrasında bu daralmanın daha da artarak devam edeceğinin düşünüldüğünü vurgulayan Tarakçıoğlu, "Türkiye'nin bugün lokomotif sanayisi olan otomotiv sanayisi yaklaşık 400 bin kişinin istihdam edildiği bir sanayidir. Bunun 50 bini ana sanayide, 50 bini hizmet tarafında, 300 bini ise yan sanayinde istihdam edilmekte" ifadesini kullandı.Otomotiv sektörünün ülkeye çok büyük katma değer yaratan bir sektör olduğunu dile getiren Tarakçıoğlu, şunları kaydetti: "Eğer bu teşvikler aynı şekilde devam ettirilmezse veya hükümet yeni uygulamalarla sektörü teşvik etmezse maalesef otomotiv sanayi ve yan sanayi büyük bir tehdit altında önümüzdeki günlerde, istihdam açısından ve üretimin ülkeye sağladığı katma değer açısından. Ancak benim görüşüm şu. Şu anda zaten dernekler bazında hükümetle de, hükümetin ilgili organlarıyla da görüşmelerimiz devam ediyor. Bir 16 yaşından büyük araçlara uygulanacak 3 bin 500 lira civarında bir ÖTV'de uygulanacak bir teşvik sayesinde otomobil pazarında bir hareketlenme sağlanabilir. Bunun yanında KDV'de yüzde 18'den yüzde 8'e düşürülerek KDV'nin uygulanması da bugün esas buhran yaşanan ticari araç sanayisinde bir miktar hiç olmazsa başa baş noktasına getirebilecek talebi sağlayacaktır diye ümit ediyorum."
15 Mart - 15 Haziran tarihleri arasında 1600 cc altındaki otomobillerden alınan ÖTV oranının yüzde 37'den yüzde 18'e indirilmesiyle bir müddet rahatlayan otomotiv endüstrisi, sözkonusu oranın yeniden yüzde 27'ye çıkarılmasıyla yeniden sıkıntılı günlere girdi. Hyundai Assan Genel Müdürü Tarakçıoğlu, hurda araç yasası ile Türkiye'nin bir taşla birkaç kuş vuracağını söyledi. Tarakçıoğlu, otomotiv sektöründe 2009 yılının ilk 6 ayına bakıldığında, geçen yılın ilk 6 ayıyla paralel gözüktüğünü söyledi. Ancak hükümetin 15 Mart-15 Haziran arasında 3 aylık süreçte ÖTV'ye bir teşvik indirimi uyguladığını hatırlatan Tarakçıoğlu, "Bu sayede geçen yıla göre aynı paralelde devam ediyor. Yoksa geçen yılın yaklaşık yüzde 30-40'lar altında bir taleple karşılaşılacaktı" diye konuştu.
Pazarda daralma var15 Haziran'dan sonrasının ikinci dönem olarak adlandırabileceği bu teşviğin bir miktar geri çekilmiş hali olduğunu, ama hala bir teşviğin söz konusu olduğunu bildiren Tarakçıoğlu, "Bu dönemde satışlar ilk dönemdeki gibi olmuyor artık. Bir miktar düşme var. Pazarda bir daralma gözüküyor" dedi.Tüketici talebinin düşmesinden dolayı 30 Eylül sonrasında bu daralmanın daha da artarak devam edeceğinin düşünüldüğünü vurgulayan Tarakçıoğlu, "Türkiye'nin bugün lokomotif sanayisi olan otomotiv sanayisi yaklaşık 400 bin kişinin istihdam edildiği bir sanayidir. Bunun 50 bini ana sanayide, 50 bini hizmet tarafında, 300 bini ise yan sanayinde istihdam edilmekte" ifadesini kullandı.Otomotiv sektörünün ülkeye çok büyük katma değer yaratan bir sektör olduğunu dile getiren Tarakçıoğlu, şunları kaydetti: "Eğer bu teşvikler aynı şekilde devam ettirilmezse veya hükümet yeni uygulamalarla sektörü teşvik etmezse maalesef otomotiv sanayi ve yan sanayi büyük bir tehdit altında önümüzdeki günlerde, istihdam açısından ve üretimin ülkeye sağladığı katma değer açısından. Ancak benim görüşüm şu. Şu anda zaten dernekler bazında hükümetle de, hükümetin ilgili organlarıyla da görüşmelerimiz devam ediyor. Bir 16 yaşından büyük araçlara uygulanacak 3 bin 500 lira civarında bir ÖTV'de uygulanacak bir teşvik sayesinde otomobil pazarında bir hareketlenme sağlanabilir. Bunun yanında KDV'de yüzde 18'den yüzde 8'e düşürülerek KDV'nin uygulanması da bugün esas buhran yaşanan ticari araç sanayisinde bir miktar hiç olmazsa başa baş noktasına getirebilecek talebi sağlayacaktır diye ümit ediyorum."