Samsun'da kanola ekimi yaygınlaştırılacak
Tarım ve Orman Bakanlığı desteğiyle kanola üretiminin yaygınlaştırılması çalışmaları başlatıldı. Bun ilişkin Üretim Genel Müdürlüğünce 19 Mayıs, Atakum, Lâdik, Kavak, Havza, Bafra ve Vezirköprü olmak üzere toplam 7 ilçede 6 bin da alanda projelendirme yapıldı





Konu ile ilgili bir açıklama yapan Samsun İl Tarım ve Orman Müdürü İbrahim Sağlam, 'Kışlık ve yazlık olmak üzere iki fizyolojik döneme sahip yağ bitkisi olan kanola, Samsun ilimizde kışlık olarak, kışlık hububatta münavebe bitkisi olarak değerlendirilmektedir. Kanola, tanelerinde bulunan yüzde 38-50 yağ ve yüzde 16-24 protein ile önemli bir yağ bitkisidir. Bitkisel yağ kaynağı olarak yağlı tohumlu bitkiler olan ayçiçeği, soya, pamuk ve yer fıstığı arasında üretim açısından üçüncü sırayı almaktadır. Dünyada yıllık üretimi 22 milyon ton civarındadır. Ülkemizde ise Balkanlardan gelen yurttaşlarımız aracılığı ile Kolza adı ile 1960'lı yıllarında getirilmiş ve Trakya'da ekim alanı bulmuştur. Rapiska, Rapitsa, Kolza gibi isimlerle de bilinir. Ancak Kolza ürününün yağında insan sağlığına zararlı erüsik asit, küspesinde de hayvan sağlığına zararlı glukosinolat bulunması nedeniyle 1979 yılında ekimi yasaklanmıştır. Eskiden kolza olarak isimlendirilen çeşitlerdeki yüzde 45-50 oranındaki Erüsik Asit içeriğinin, zaman içinde ıslah çalışmaları ile yüzde 0 düzeyine düşürülmesi kolzanın bitkisel yağ ihtiyacı için yeniden üretime alınmasını sağlamıştır. Türkiye'de bitkisel yağ açığını kapatmak amacıyla kanola tarımının yaygınlaşması için çalışmalar sürmektedir' dedi.











































































