logo
20 HAZİRAN 2025

Tabut uçaklar seferden çekildi

 
 
'Uçan tabut' olarak adlandırılan Boeing'in Max serisi uçakları yolcuları ürkütüyor. ABD'de 'acil çıkış kapısı' kopan uçak Boeing 737 Max 9 serisi idi. 2018'de Endonezya'da, 2019'da Etiyopya'da düşen uçaklar ise Max 8 serisiydi. Max 9 serisi uçakların tamamı incelemeye alındı. Max 7 ve Max 8'ler de masum değil. ABD tüm 737 Max 9 uçuşlarını askıya aldı.
 

09.01.2024 15:08:00
AHMET TURAN YİĞİT
Tabut uçaklar seferden çekildi
Tabut uçaklar seferden çekildi


ABD'de Alaska Havayolları'na ait Boeing 737 Max 9 tipi bir yolcu uçağının Cuma günü havadayken 'acil çıkış kapısı'nın kopmasının ardından dünya çapında yüzlerce uçuş iptal oldu. ABD Federal Havacılık Dairesi (FAA) olaya ve bu tip uçaklara yönelik inceleme başlattı. İncelemeyi yürüten yetkililer, olaydan önce Alaska Havayolları'na uçaktaki basınçla ilgili uyarılar yapıldığını ve havayolu şirketinin Boeing tipi uçağa kısıtlamalar getirdiğini açıkladı. ABD Ulusal Ulaşım Güvenliği Kurulu'ndan (NTSB) Jennifer Homendy, pilotların önceki üç uçuşta uyarı ışıklarının yandığını bildirdiğini söyledi. Bu uyarılara yol açan sorunlar ile Cuma günü yaşanan olay arasında bir bağlantı olup olmadığı henüz netleşmedi. Homendy, pilotların uyarılarının ardından Alaska Havayolları'nın uçağın su üzerinde uzun mesafeli uçuşlar yapmasını yasakladığını belirtti.


Kokpit kayıt cihazındaki veriler yok


Homendy ayrıca Pazar günü yaptığı açıklamada, kokpit ses kayıt cihazında hiçbir veri bulunmadığını, çünkü kayıt yeniden başladığında iki saat içinde alınmadığını ve önceki verilerin silindiğini söyledi. Böylece yeni bir tarışma daha başladı.


İncelemeden sonra uçuşlar başlayacak

Alaska Havayolları, filosundaki 65 adet 737 Max 9 uçağını incelemeye aldığını ve Pazar günkü uçuşlarının yüzde 21'ine denk gelen 163 uçuşun iptal edildiğini duyurdu. Şirket incelemelerin en yakın bu hafta ortası bitebileceğini açıkladı. United Havayolları da 79 uçağını kızağa çekerken, planlanan uçuşlarının yüzde 8'ine denk gelen 230 uçuşun iptal edildiğini belirtti. Alaska Havayolları CEO'su Ben Minicucci, "Uçaklar ancak bakım ve güvenlik denetimlerinin tamamlanmasının ardından hizmete geri sokulacak" dedi. Boeing verilerine göre dünyada yaklaşık 300 adet 737 Max 9 uçağı kullanımda. Türk Hava Yolları da 5 adet 737 Max 9 uçağını incelemeye aldığını duyurdu. Bir uçak için gerekli incelemenin tamamlanması 4-8 saat arasında sürüyor. ABD Federal Havacılık İdaresi de (FAA), Boeing 737 MAX 9 uçaklarının, operatörler gerekli denetimleri tamamlayana kadar yerde kalmaya devam edeceğini duyurdu.


Bir kaç dakika sonra yaşansaydı durum faciaya yol açardı


Alaska Havayolları'nın 1282 sefer sayılı uçuşunda yaşananlar yolcular için dehşet vericiydi ancak büyük şans eseri kimse yaralanmadı ve uçak güvenli bir şekilde iniş yaptı. Ancak gövdeden parça kopması, uçuşun ilerleyen safhalarında yaşansaydı tablo çok farklı olabilirdi. Yolcuları panik içinde bırakan olay, Boeing 737 Max 9 tipi uçak, Portland Uluslararası Havalimanı'ndan havalandıktan kısa süre sonra tırmanışın ilk dakikalarında meydana geldi. Kullanımda olmayan acil çıkış kapısı patlayarak gövdenin yan tarafında kabin yüksekliğinde açık bir delik bıraktı. İçerideki hava aniden dışarı çekildi ve uçakta hızlı bir kabin basıncı kaybı yaşandı. Bu vakum etkisinin faciaya yol açmamış olmasında iki temel faktör rol oynadı. Öncelikle uçak tırmanışta olduğu için yolcuların tamamının emniyet kemerleri takılıydı. Alaska Havayolları uçağının hızlı bir şekilde alçalmaya başlamadan önce 5 bin metre yüksekliğe yakın olduğunu gösteriyor. 737 Max'in seyir yüksekliği yaklaşık 12 bin metre. 12 bin metrede uçağın içindeki basınç ile dışarıdaki atmosfer arasındaki fark çok daha fazla oluyor. Kapı bu irtifada patlamış olsaydı, vakum etkisi çok daha şiddetli ve potansiyel olarak da ölümcül olurdu. Özellikle de yolcular emniyet kemerlerini çıkarmış olsalardı. Havacılık danışmanı ve uçak kazası araştırmacısı Tim Atkinson, "Bitişik veya yakın koltuklarda oturan ve emniyet kemeri takmayan yolcular uçaktan dışarı fırlayabilirdi. Sanırım en kötü durum, bir sıra dolusu insanı ve yakınlarda duran birkaç kişiyi kaybetmek olurdu" dedi.  Parça bu yükseklikte kopmuş olsaydı, uçak içindeki sıcaklık da önemli ölçüde düşecekti. Bu irtifada hava genellikle -57 derece civarında oluyor. Böyle bir durumda yolcular ve mürettebat acil durum oksijenine bağımlı olacaktı. Aksi durumda hızla bilinçlerini kaybederlerdi.


737 Max'ların Boeing'e faturası büyük oldu

Boeing, 2018'de Endonezya ve 2019'da Etiyopya'da yaşanan iki uçak kazasının ardından suçlamaları kabul etmiş ve uzlaşmaya gitmişti. Havacılık devi, 2021 yılında, sorunlu uçaklar nedeniyle zarar gören hava yolu şirketlerine yapılacak ödemeler dahil 2.5 milyar dolarlık tazminat ve para cezasını kabul etti. Şirket 2022'de de yatırımcıları, iki kazanın pilot hatası nedeniyle yaşandığı yönünde aldattığı gerekçesiyle 200 milyon dolar tazminat ödedi. Boeing'in toplam zararının yaklaşık 21 milyar dolar olduğu hesaplanıyor. ATY
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Netanyahu'ya Hitler benzetmesi
Erdoğan'dan İsrail'e tepki
4 bin 36 hakim ve savcının görev yeri değişti
HSK kararnamesi açıklandı
Pezeşkiyan'dan sert çıkış!
'Yanıtımız daha sert olacak'
UNICEF'ten Gazze uyarısı
Çocuklar susuzluktan ölecek
Tarihin en büyük veri ihlali!
16 milyar kişi tehdit altında
Telaffuz edilen rakam 7 milyar TL
İstanbul merkezli 13 ilde Forex dolandırıcılığı operasyonu: 67 gözaltı
Cumhurbaşkanı Erdoğan o liderle görüştü
İsrail'in İran'a saldırısı masaya yatırıldı
İran, Beerşeba kentini hedef aldı
Microsoft binası yakınında yangın
Haber başlığı şöyle
İstanbul'da 'yeni nesil mafyalara' dev operasyon: 69 gözaltı
Karne günü
Eğitim ordusu tatile girdi
Büyük artış
Konut fiyatları yükseliyor
Yahudi ABD'li Senatör Sanders'tan dikkat çeken çıkış
‘Netanyahu'nun savaşına dahil olmamalıyız’
İran füzeleri İsrail'i vurmaya devam ediyor
İran-İsrail savaşında 8. gün
Peskov, Hamaney'e olası suikast hakkında konuştu
'Rusya bunu kesinlikle onaylamıyor'
İsrail, İran'dan bir sanayi bölgesini boşaltılmasını istedi
Ordu sözcüsünden haritalı tehdit
Netanyahu'ya Hitler benzetmesi
Erdoğan'dan İsrail'e tepki
4 bin 36 hakim ve savcının görev yeri değişti
HSK kararnamesi açıklandı
Pezeşkiyan'dan sert çıkış!
'Yanıtımız daha sert olacak'
UNICEF'ten Gazze uyarısı
Çocuklar susuzluktan ölecek
Tarihin en büyük veri ihlali!
16 milyar kişi tehdit altında
Telaffuz edilen rakam 7 milyar TL
İstanbul merkezli 13 ilde Forex dolandırıcılığı operasyonu: 67 gözaltı
Cumhurbaşkanı Erdoğan o liderle görüştü
İsrail'in İran'a saldırısı masaya yatırıldı
İran, Beerşeba kentini hedef aldı
Microsoft binası yakınında yangın
Haber başlığı şöyle
İstanbul'da 'yeni nesil mafyalara' dev operasyon: 69 gözaltı
Karne günü
Eğitim ordusu tatile girdi
Büyük artış
Konut fiyatları yükseliyor
Yahudi ABD'li Senatör Sanders'tan dikkat çeken çıkış
‘Netanyahu'nun savaşına dahil olmamalıyız’
İran füzeleri İsrail'i vurmaya devam ediyor
İran-İsrail savaşında 8. gün
Peskov, Hamaney'e olası suikast hakkında konuştu
'Rusya bunu kesinlikle onaylamıyor'
İsrail, İran'dan bir sanayi bölgesini boşaltılmasını istedi
Ordu sözcüsünden haritalı tehdit
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.