TİM Başkanı'ndan tartışılacak çıkış
Türkiye'de işsizlik had safhada ancak sanayici de vasıfsız da olsa çalışacak eleman bulmakta sıkıntı çekiyor. TİM Başkanı İsmail Gülle, İstanbul'da dün katıldığı bir etkinlikte, "Tek sorunumuz çalışacak adam bulamamak… Her yerde yaşanıyor bu sorun. Adıyaman'da, Gaziantep'te, Malatya'da" dedi. Demek ki ortada halledilmesi gereken bambaşka karakterde bir sorun var!
07.10.2021 09:36:00





RECEP BAHAR / DETAY HABER
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) yaklaşık 1.5 yıl sonra perakendenin nabzını tutan bir etkinliğe imza attı. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle'nin de katıldığı 'Perakende Dünyasında Neler Oluyor? Küresel Yeni Müşteri' başlıklı etkinlikte konuşan BMD Başkanı Sinan Öncel, perakende sektörünün güncel en önemli sorunlarının hammadde ve enerji maliyetlerindeki artış ve küresel enflasyon olduğunu söyledi. Öncel, perakende sektörünün borçluluk oranının da sektör için ciddi bir sorun olmaya devam ettiğini bildirdi. Öncel, şöyle devam etti: "Türkiye'de perakende sektörünün süreci daha az hasarla atlatmasında başta Kısa Çalışma Ödeneği olmak üzere devlet desteklerinin büyük katkısını gördük. Markalarımız ciro olarak son üç ayı çok verimli geçirdi. Ancak sektörün borçluluk oranı çok yüksek… Borçlarımızı ödeyebilmemiz için alışverişte canlılığın devam etmesi gerekiyor." Sinan Öncel, BMD olarak pandemi sürecinde aylık anketlerle sektörün nabzını tuttuklarını, üye sayısını 145'ten 175'e, dernek çatısı altındaki marka sayısını da 430'a yükselttiklerini sözlerine ekledi.
Eleman bulmak ciddi sorun
TİM Başkanı İsmalil Gülle de pandemin başında üç ay zorlu bir dönemi yaşadıklarına işaret ederek, "Pandemi bütün ayarları bozdu. 2-3 bin dolarlık konteynır fiyatı 10 bin dolara, hatta şimdilerde 15 bin dolara fırladı. Bugünlerde hammaddeye yoğun talep var, fiyatlarda patlama yaşanıyor" dedi. Türkiye'nin ihracatta 14 yıl boyunca 100 milyar dolarlı rakamlarda kaldığına işaret eden Gülle, "Şimdi 200 milyar dolarlı rakamlardayız. Hedefimiz 2026'da 300 milyar doları aşmak! İhracatta geçen ay 20 milyar doları geçtik. Bunun anlamı 250 milyar dolar yıllık ihracat demek. Tedarik zincirinde bozulma var. Satılan mal yerine konulamıyor. Şimdilerde siparişi veren parasını veriyor, vermezse malı alamayacağını biliyor. Tek sorunumuz çalışacak adam bulamamak… Her yerde yaşanıyor bu sorun. Adıyaman, Gaziantep, Malatya…"
e-ticaret çok da kârlı olmadı
Koton Eşbaşkanı Yılmaz Yılmaz da "Biz İstanbul depremini beklerken, tüm dünyayı sarsan pandemi depremi ile karşı karşıya kaldık. Mağazalarımızın kapalı kaldığı dönemde e-ticaret hiç kimsenin beklemediği oranda çok büyüdü. Ancak bu büyüme çok da kârlı olmadı. Biz 30'un üzerinde ülkede e-ticaret platformları ile çalışıyoruz. Kârlılığı artıracak önlemler almamız gerekiyor.
Bununla beraber bu yıl Temmuz ayından bu yana talep patlaması var. Yüzde 100'ün üzerinde satış büyümesi gördük. Özellikle beyaz yakalıda pandemi döneminde harcayamadığı bir birikim oluştu. Geçen 1.5 yılda evlerimize kapandık. Bu süreçte kimimiz kilo aldı, kimi zayıfladı. Çocuklar büyüdü. Bedenlerimiz değişti. Bunlar mağazaların açılışıyla birlikte yeni alışverişe döndü. Bu kış da yüksek talep devam edecek. Ardından normale döneceğiz" şeklinde konuştu.
Hepsiburada İş Geliştirme Grup Başkanı Mutlu Erturan da 2020'de dünyada perakendenin yüzde 6 küçüldüğünü, buna karşılık e-ticaretin yüzde 26 büyüdüğüne işaret ederek, "Covid-19 her şeyi çok hızlandırdı. 8 yıl sonrası için öngördüğümüz hedefleri iki yılda yakaladık. Geçen yıl dünyada e-ticarette verilen siparişlerin yüzde 70'i yaşanılan ülke dışından verilmiş" dedi. Getir'in Kurucu Ortağı Tuncay Tütek ise yakında Portekiz'de faaliyete başlayacaklarını, bir sonraki hedefin ise ABD'de Şikago kenti olduğunu dile getirdi.
'İsrail pazarında para kaybettik'
LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük de yaptığı değerlendirmede yurtdışında 600 mağazayı geçtiklerini, mağazalarda ortalama metrekarenin ise 1500 olduğunu dile getirerek, "İsrail'de ve Güney Afrika'da para kaybettik. Filistin'e girmenin yolu İsrail'den geçiyor. İsrail'deki kaybı Filistin'de telafi ediyoruz. Gelişmekte olan pazarlar daha cazip. Afrika, Ortadoğu gibi ülkelere geç kalmadan, tam zamanında gidip oyun kurucu olmak lazım. Türkiye kapalıyken birçok ülkede faaliyet devam etti. Böylece nakit akışı sürdü. Yoksa sadece Türkiye olsaydı, sıkıntı büyük olurdu. Pandemide cironun yüzde 60'ı yurtdışından geldi. Şimdilerde ise Türkiye'nin payı yüzde 55... 2023'te yüzde 60 oranında yurtdışı payı hedefliyoruz" dedi. En son Ekvador ve Peru'da mağaza açtıklarını dile getiren Küçük, "Dört kıtada mağaza açtık. Peru'ya kendimiz gittik. İki yılda 15 mağazaya ulaştık. Cezayir ve Azerbaycan'da ise devletlerin uygulamaları nedeniyle franchise verdik" dedi. İran pazarının ABD yatırımları nedeniyle kapalı olduğuna işaret eden Küçük, şunları söyledi: "İyi ve verimli gidiyordu, 30 mağazaya ulaşmıştık. Üretim tesisleri açmıştık. Yaptırımlar olmasaydı İran'da 200 mağazayı bulurduk. Suudi Arabistan ise zor gidiyor, burada başka bir ülke üzerinden yöneterek mağazaları kapatmamaya gayret ediyoruz. Geçen yıl Türkiye'de ciroda yüzde 14 küçüldük. Bu sene yüzde 60/70 büyümeyle kapatacağız. Toplam 50 bin kişiye istihdam sağlıyoruz! Avrupa'da üç marka arasına girmeyi hedefliyoruz. Zamanı geldiğinde Almanya, İngiltere, ABD gibi ülkelerde de mağaza açmayı hedefliyoruz."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.