Tır şoförü sorunu büyüyor
Son dönemde küresel bir sorun haline gelen sürücü istihdamında yaşanan kriz, özellikle dış ticaret faaliyetlerini kesintiye uğratıyor. Sınırlardaki uzun kuyruklar ve haftaları bulan bekleme süreleri, kaçak göçmen sorunu, uzun çalışma süreleri nedeniyle meslek cazibesini kaybediyor.
17.11.2022 22:05:00





İngiltere'de geçen yıl başlayan tır sürücüsü sorunu, bu ülkede akaryakıt tedarik krizi çıkarırken, sıkıntı Almanya başta olmak üzere diğer Avrupa ülkelerine de sıçramıştı. Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU) tarafından artık küresel hale gelen soruna yönelik çalışma başlatılırken, IRU tarafından sorunun temel nedenlerine ilişkin anketler yapıldı ve sonuçlara ilişkin rapor düzenlendi.
Türkiye'de de sürücü açığı artacak
IRU'nun 25 ülkeden hem yolcu hem yük taşımacılığı yapan 1524 şirket tarafından cevaplanmış anketine göre, bu ülkelerde 2021'de 2.6 milyondan fazla sürücü açığı bulunurken, önlem alınmazsa bu sayı emekliliği yaklaşan sürücülerin oranı göz önünde bulundurularak daha da artacak. Ankette, sorunun kalifiye iş gücü eksikliğinden kaynaklandığı, Çin ve ABD dışındaki ülkelerde kadın sürücü oranının yüzde 3'ten az olduğu, analiz edilen yerlerde taşımacılıktaki mevcut iş gücü açığını büyük ölçüde kapatabilecek sayıda ve nitelikte işsiz insan bulunduğu, Avrasya ülkelerinin gelecek yıl sürücü pozisyonlarının yüzde 26'sının boş kalacağı yönünde tahminlerin yapıldığı, söz konusu açığın Avrupa'da yüzde 14, Meksika'da yüzde 11 ve Türkiye'de yüzde 18'e ulaşmasının beklendiği sonuçlarına ulaşıldı.
Yapısal soruna dönüştü
Anket sonucu, küresel yük taşımacılığı yapacak sürücü bulunamamasının yapısal bir sorun olmaya devam edeceği ve ilerleyen yıllarda kara yolu taşımacılığı sektörünün büyümesini sınırlayan bir faktör olacağı değerlendirildi. Anketin Türkiye'ye ilişkin bölümünde ise ücret politikasında yapılan iyileştirmelerin sürücü temininde yeterli bir teşvik olmadığı, Türkiye'nin kadın sürücü oranı en düşük 3 ülke arasında bulunduğu, profesyonel sürücülük mesleğinin teşvik edilmesi için mesleğe giriş yaşının düşürülmesi, mesleki eğitimin artırılarak, işe giriş şartlarının kolaylaştırılması ve çalışma koşullarının iyileştirilmesi gerektiği tespit edildi.
Kadınların sektöre kazandırılması önerildi
Yürütülen tüm bu çalışmalar kapsamında sürücü yokluğu sorununa çözüm sağlayabilecek önerler şöyle belirlendi:
• Avrupa Birliği mevzuatı kapsamında çalışma-dinlenme süreleri, pazara ve mesleğe giriş, sürücü ve aracın eve geri dönüşüne yönelik düzenlemeleri içeren paket ile sürücülere yönelik yapılan düzenlemelerin, ülke mevzuatıyla uyumlaştırılması ve bu yöndeki çalışmalara hız kazandırılması,
• Halihazırda yük taşımacılığı için 21 ve yolcu taşımacılığı için 26 olan mesleğe giriş yaşının düşürülmesi,
• Profesyonel sürücülük mesleği için çıraklıktan ustalığa geçiş sisteminin oluşturulması,
• Sürücülere, yükleme ve teslimat alanlarındaki davranış ve uygulamaların iyileştirilmesine yönelik düzenlemelerin yapılması,
• Kadınların, sektöre kazandırılmasına yönelik çalışmalara başlanması ve kadının sektörde yer edinmesi için teşviklerin sağlanması,
• Mesleğe yönelik periyodik ve yenileme eğitimleri dahil sürekli eğitimlerin verilmesi. AA
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.