Türk Telekom’un rekorlar yılı
2020’nin ilk altı ayında 13.3 milyar TL gelir elde eden Türk Telekom, ilk altı aylık dönemler içerisindeki en yüksek büyüme performansını kaydetti. Halka arzdan bu yana en yüksek 6 aylık net kârını kaydeden Türk Telekom’un yılın ilk yarısındaki net kârı 1.6 milyar TL’yi buldu. Toplam abone sayısı da 48.7 milyona ulaştı.
13.08.2020 17:18:00
RECEP BAHAR / DETAY HABER
Türk Telekom, 2020'nin ilk yarısını rekorlarla kapattı. Yüzde 19 büyüme ile 13.3 milyar TL gelir elde eden şirket, 2008'deki halka arzdan bu yana en yüksek ilk altı aylık gelir büyümesi performansını kaydetti. Türk Telekom'un faiz, amortisman ve vergi öncesi kârı (FAVÖK), son 12 yılın en yüksek ilk 6 aylık değeri olan 6.2 milyar TL'ye ulaşırken, ilk yarıyılda FAVÖK marjı ise 46.8 oldu. Güçlü operasyonel performans ve yabancı para riskinin azaltılması ile düşen finansal giderler, Türk Telekom'a, 1.6 milyar TL net kâr olarak yansıdı. Türk Telekom'un yatırım harcamaları da 2020'nin ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 36 artarak 2.1 milyar TL'ye yükseldi.
Borçluluk azaldı
Türk Telekom CEO'su Ümit Önal, İstanbul'da salgın döneminde düzenlediği ilk aktif katılımlı basın toplantısında, "Tüm dünyanın kriz yönetimine geçtiği bir dönemi güçlü altyapımız, çevik yönetimimiz, etkin karar alma mekanizmalarımız, 34 bin çalışanımızla yönettiğimiz uzaktan çalışma modelimiz ve yetkin saha ekibimiz sayesinde, başarıyla atlattık. Sabit genişbanttan mobile, TV'den dijital ürünlere kadar zengin ürün portföyümüz ile tüm Türkiye'nin talebini karşılayarak hayatı eve sığdırdık" dedi. Önal, "Son altı çeyrektir aralıksız düşmeye devam eden Net Borç/FAVÖK oranımız, güçlü kârlılığımızı ve artan nakit akışı sağlama kapasitemizi yansıtarak ikinci çeyrekte geriledi. Haziran ayı itibarıyla, Çinli firmalar ile gerçekleştirdiğimiz ticari işlemlerde Çin yuanı kullanarak, yerel para ile ticarette ilk adımı attık. Bu adım, gelir tablomuzun kur hareketlerine karşı hassasiyetinin ve üçüncü para birimlerine olan bağımlılığın azaltılması yönünde önem arz ediyor" şeklinde konuştu.
Yeni aboneler geldi
Özellikle evde kalma sürelerinin en yoğun olduğu Nisan ve Mayıs aylarında sabit genişbant ve hızlı internet erişimine talebin çok güçlü olduğunu belirten Önal, şöyle konuştu: "Sabit genişbantta abone başına aylık ortalama data kullanımı yılın ikinci çeyreğinde (Nisan-Haziran dönemi) bir önceki çeyreğe (Ocak-Mart dönemi) göre yüzde 20 arttı. 2020'nin ilk 6 ayında abone başına aylık ortalama sabit data kullanımı ise 178 GB ile geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 42 yükseldi. Penetrasyonu artırırken, hızlı erişim, evden çalışma, online eğitim ve evde eğlenceli vakit geçirme gibi ihtiyaçlara da cevap verdik. Bu yılın ikinci çeyreğinde, 2019 yılının tamamında kazandığımızdan daha fazla sabit genişbant abonesi kazandık. Salgın döneminde 20 bin aktif saha çalışanımızla 500 bini nakil olmak üzere 2 milyon 250 bin eve kurulum yaptık." Yılın ilk yarısında 878bin net abone kazanan Türk Telekom, toplam abone sayısını 48.7 milyona taşıdı. Sabit genişbant internet aboneleri, yılın ilk yarısında 857 bin net abone kazanımı ile halka arzdan bu yana en yüksek ilk yarı abone artışını kaydederek toplam 12.2 milyona yükseldi.
İnternette kesilme olacak mı?
Ümit Önal, eğitimin ağırlıklı olarak online devam etmesi halinde 'internette kesilme, donma' olup olmayacağı konusunda ise şunları söyledi: "Mart-Haziran döneminde süreci iyi yönettik. Benzer kapasitede gelen talebi bu yıl da yönetiriz. Ancak eğitimde yeni modele, yeni sunuş biçimine göre bunu ele almak gerekiyor." Önal, şebekelerinde Nokia, Ericsson, Huawei kullandıklarını, Batı ile Doğu markalarını harmanladıklarını, dengeli gittiklerini, maliyet unsurlarına önem verdiklerini söyledi.
Türkiye fiberde iyi durumda
Türk Telekom Genel Müdür Yardımcısı Yusuf Kıraç da Türkiye'nin fiberde OECD ortalamasının üzerinde olduğuna işaret ederek, "Fiberleşme konusunda yavaş değiliz. Yerli baz istasyonu tedarikinde diğer operatörlerle aynı yerdeyiz" dedi.
Tek bir mağaza kapanmadı
Türk Telekom CEO'su Ümit Önal, Yeni Mesaj'ın salgın döneminde Türk Telekom'un mağazalarının durumuna ilişkin yönelttiği soru üzerine şunları söyledi: " Salgın döneminde online işlemler arttı. Geliştirdiğimiz uygulamaya ilgi arttı. Nisan ve Mayıs aylarında AVM'lerdeki mağazalarımız hizmet veremedi. Mağazalarımızda ciddi istihdam var. Bir de Türk Telekom'un kendine ait 250 işlem merkezi var. Yaklaşık 700 mağazamız ile birlikte bunların hepsini ayakta tuttuk. Bu bağlamda en etkin operatör olduğumuzu söyleyebiliriz."