Türkiye demiryolu altyapısını geliştirmeli
Pasifik Gayrimenkul Yatırım İnşaat AŞ Genel Müdürü Fatih Nusret Dur, Türkiye’de demiryolu hattı sayısının yetersiz olduğuna işaret ederek, "Demiryolu hatlarımızda verimlilik artarsa kapasite yüzde 40 artar" dedi. Pasifik Eurasia Genel Müdürü Erol Erkan da Türkiye'de demiryolu taşımacılığının toplam taşımacılık içindeki payının yüzde 1-1.5 olduğuna işaret ederek, "Koridorlarda söz sahibi olunmak isteniyorsa altyapı güçlendirilmeli" diye konuştu.
24.09.2023 01:31:00
Haber Merkezi
Haber Merkezi





Foto (sol) Erol Erkan, (sağ) Fatih Nusret Dur
YENİMESAJ.COM.TR
Pasifik Gayrimenkul Yatırım İnşaat AŞ Genel Müdürü Fatih Nusret Dur, grubun taşımacılık şirketi Pasifik Eurasia'nın İstanbul'da düzenlediği basın toplantısında, Türkiye'de demiryolu hattı sayısının yetersiz olduğuna işaret ederek, "Demiryolu hatlarımızda verimlilik artarsa kapasite yüzde 40 artar" dedi. Zamanla yarışta mevcut haliyle demiryolunun dezavantajlı olduğuna işaret eden Dur, Covid-19 pandemisi sırasında gemi konteynır fiyatlarının uçtuğunu, bu nedenle demiryoluna ilginin arttığını belirtti. Dur, şunları söyledi: "O dönemde Çin'den Avrupa'ya tren seferleri başlamıştı. Çin kendi eyalet çıkışlarına sübvansiyon sağlıyordu. Şimdi gemi fiyatları düştü. Ancak gemi taşımacılığı sürprizlere de açık… Demiryolu hatları daha stabil. Büyük firmalar tek moda, tek bir taşımacılık türüne bağlı kalmak istemiyor." Pasifik Eurasia'nın halka açıldığını hatırlatan Dur, bunun nedenini şu şekilde ortaya koydu: "Bankaların kredi kısıtlamaları ve faizlerin geldiği nokta halka arzı kıymetli hale getirdi. Biz de merkeze demiryolunu koyarak diğer taşımacılık yöntemlerini devreye alacağız."
Asya ile Avrupa arasında köprü
Pasifik Eurasia Genel Müdürü Erol Erkan da Pasifik Eurasia'nın piyasa değerinin 300 milyon doların üzerinde olduğuna işaret ederek, "Demir yolu, deniz yolu ve kara yolu gibi farklı taşımacılık modlarını birleştirerek Asya ve Avrupa arasında taşımacılık çözümleri sunuyoruz" dedi. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı'nın (BTK) Ermenistan'ı bypass etmek için yapıldığını dile getiren Erkan, şunları söyledi: "İlk beklenti yılda 1 milyon ton, orta vadede 6 milyon ton, uzun vadede ise 16 milyon ton taşımaydı. Ancak çok cüzi miktarda taşıma yapıldı. Şu anda hat kesintiye uğradı. Pasifik Eurasia olarak burayı değerlendirdik. Biz sınır geçişlerini özel kodla çözdük. Malı Türkiye'den alıp özel kodlarla Azerbaycan'a ulaştırıyoruz. 700 bin ton taşımaya ulaştık. BTK konusunda çok fazla çaba gösteriyoruz. Bu durum Gürcistan ve Azerbaycan ile ilgili… TCDD'nin resmi forwarderiyiz… Mesele burada aktarma istasyonlarını organize etmek. Zira demiryolunda ücret hareketten önce ödenir. Kars'tan Gürcistan'a, oradan Azerbaycan'a ve diğer noktalara sorunsuz aktarma hizmeti sunuyoruz."
Mevcut hatlarla demiryolunda sıçrama yapmak kolay değil
Türkiye'de demiryolu taşımacılığının toplam taşımacılık içindeki payının yüzde 1- 1.5 olduğuna işaret eden Erkan, "Limanlara yapılan taşımacılıkla bu oran yüzde 6'ya çıkıyor. Taşımacılığın çoğu Kardemir'le ilgili... Kömür ve cevher taşınıyor Kardemir'e… Türkiye'de tek hat üzerinden taşımacılık yapılıyor. Trenler birbirlerine ara noktalarda yol veriyor. Bu yöntemle çok büyük sıçrama yapılamaz. Öte yandan 585 lokomotifi var TCDD'nin… Bunun 120 civarındaki elektrikli. Yerli elektrikli lokomotiflerle sayının arttırılması amaçlanıyor. Elektrikli araçlar ve demiryolu taşımacılığından vazgeçilmez" dedi.
Türkiye'nin altyapısı yetersiz
Hindistan-Ortadoğu-Avrupa ve Çin-Türkiye-Avrupa koridorlarına da değinen Erkan, "Koridorlar konusunda altyapı hazırlanmalı. Rusya'da 7 gidiş 7 geliş demiryolları hattı var… Müşteri yüküne az dokunulmasını istiyor. Çünkü yüke dokunmak maliyeti artırıyor. Ülkeler arası geçişlerde gümrük ayağı da var" diye konuştu. Dünyada lojistik ile ilgili konuşmaların hepsinde Orta Koridor'un (Çin-Türkiye-Avrupa) yer aldığına dikkati çeken Erkan, şunları kaydetti:
"Orta Koridor'un yeniden canlanması için hattın durumunun her aşamasını yakından takip ediyoruz. Trans-Hazar Uluslararası Taşıma Güzergahı Uluslararası Birliği üyesi olmamız sebebiyle şu an sürecin tüm aşamalarına hakimiz. Orta Koridor'un Gürcistan kısmında demir yolu yapım çalışmalarından dolayı yaşanan aksaklıklar nedeniyle durma noktasına gelen taşımaları, kara yolu ve deniz yolu taşımacılığı ile tamamlayarak kesintisiz taşımayı sürdürdük. Bu sayede Orta Koridor'dan gerçekleşen taşımalarının sekteye uğramadan devam etmesini sağladık."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.