logo
23 AĞUSTOS 2025

Yâr bana bir meddah

04.12.2004 00:00:00
Geleneksel Türk tiyatrosunun güldürü öğeleri arasında seçkin bir yeri olan Meddah oyunu, tarih sayfalarındaki yerini alacağa benziyor. Çünkü tek kişilik oynanan bu sanatı sergileyecek meddah ustaları artık yetişmiyor Karagöz ve ortaoyunundan sonra geleneksel Türk tiyatrosunun bir başka özgün öğesi de Meddahtır. Meddah için tek kişilik ortaoyunu da denilebilir. Ne var ki, ortaoyunundaki bütün tipleri, kılıktan kılığa girerek, sesini değiştirerek, küçük aksesuarların da yardımı ile sahnede canlandıran meddahlar eskisi gibi kolay yetişmiyor.

Meddah sanatı

gücünü taklitten alır

Meddah da karagöz ve ortaoyunundaki gibi gücünü taklit sanatından alır. Taklit, sanatın temel yapı taşıdır. Meddah olabilmek için her şeyden önce tipleri, insanları, hayvanları çok iyi taklit edebilme yeteneğine sahip olmak gerekir. Ünleri günümüze kadar gelen eski meddah ustalarının taklit konusunda ne denli başarılı olduğunu anlata anlata bitiremez sanatçılar. Karagöz ve ortaoyununun Osmanlı Devleti içerisinde sadece başkent İstanbul'da olmasına karşılık, meddah geleneği tüm Osmanlı coğrafyasına yayılmıştır. Gezginci meddahlar, aşıkların köy köy gezmesi gibi, ülkenin belli başlı şehir merkezlerini, o günkü adı ile sancakları, ipek yolu üzerindeki yerleşim merkezlerini, hanları, kahvehaneleri dolaşarak sanatlarını icra etmişlerdir. Karagöz ve Ortaoyununda zaman sınırlaması (bir-iki saat) olmasına karşılık Meddah oyunlarının yer ve zaman sınırlaması yoktur. Anlatıldığına göre, meddahın anlattığı hikayenin içeriğine uygun olarak meddahın gösterisi saatlerce, hatta günlerce, haftalarca sürdüğü olurmuş.

Genel bir halk

tiyatrosu: doğaçlama

Meddahlar repertuarlarında her zaman hazır bulunan Ferhat ile Şirin, Leyla ile Mecnun, Arzu ile Kamber, Aslı ile Kerem gibi halk hikayelerinin yanı sıra yaşanmış gerçek olayları, duydukları yeni sevgileri derleyip, o anda doğaçlayarak bu hikayelerini yer yer anlatarak, yer yer oynayarak mesleklerini icra ederler. Hikayelerini çeşitli bilmecelerle süsler, çeşitli taklitlerle seyircinin ilgi ve dikkatini sürekli ayakta tutar, hikayenin eğlenceli veya dramatik sahnelerinin tadını çıkararak hikayelerini çeşitli söz oyunları ile şiirlerle bezerler. Anlaşıldığı kadarıyla, meddahta da ortaoyunundaki gibi, geleneksel Türk tiyatrosunun özgün bir yönü olan doğaçlama öğesi ile karşılaşıyoruz. Esasen genel bir halk tiyatrosu olan doğaçlama yöntemi, diğer halk tiyatro geleneklerinden ayrı olarak küçük bir söz ekleme ya da çıkarmanın çok ötesinde, oyunu oluşturan sahnelerin hikayeyi oluşturan bölümler arasında, belli bir amaç doğrultusunda, çoğu zaman seyirci profiline ve ilgisine bağlı olarak, bölümlerin yerlerinin değiştirilmesi ya da hiç yoktan bir sahne eklenerek ya da varolan sahneler kısaltılarak ya da tamamen atılarak, bize özgü bir biçime kavuşturulmuştur.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İsrail Batı Şeria'da 300 dönümlük arazideki ağaçları söktü
Ağaçlara bile tahammülleri yok!
"Gazze'deki katliamlar 60 yıl önce Kıbrıs'ta yaşandı"
Tatar, Karpaz Bölgesi'nde konuştu
Gelibolu'daki yangın büyük ölçüde kontrol altında
Tamamen kontrol için mücadele sürüyor
Trump, Dünya Kupası’na da el attı
2026 Dünya Kupası kuraları Washington'da çekilecek
Sefer Karaahmetoğlu Beyoğlu Belediye Başkan Vekili seçildi
Dört tur süren seçimi CHP kazandı
‘Bizleri adam falan zannetmeyin’ demişti
Doğru söyleyeni kanaldan kovdular
BM raporlarına girdi
Gazze'deki kıtlık ilan edildi
KKTC'den tanınma çağrısı
'KKTC'nin tanınması da tartışılmalı'
Kurulan şirket sayısı geçen yıla göre azaldı
Kapanan şirket sayısı ise yüzde 11.8 arttı
Kapıkule'de gurbetçilerin hüzünlü dönüş yolculuğu
"Kalbimizin yarısı burada kalıyor"
Aziz İhsan Aktaş artık serbest
İtirafçıların ev hapsi kaldırıldı
İsrail Gazze'yi vuruyor: 4'ü çocuk 8 ölü, 14 yaralı
Netenyahu: 'Ateşkes olsa bile Gazze'nin tamamını işgal edeceğiz'
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Emanete riayet
Trabzon’da düğünde facia
Maganda kurşunu 1 can aldı, 2 kişiyi yaraladı
Samsunspor Atina’da öne geçtiği maçta yenildi
Panathinaikos - Samsunspor 2-1
İsrail Batı Şeria'da 300 dönümlük arazideki ağaçları söktü
Ağaçlara bile tahammülleri yok!
"Gazze'deki katliamlar 60 yıl önce Kıbrıs'ta yaşandı"
Tatar, Karpaz Bölgesi'nde konuştu
Gelibolu'daki yangın büyük ölçüde kontrol altında
Tamamen kontrol için mücadele sürüyor
Trump, Dünya Kupası’na da el attı
2026 Dünya Kupası kuraları Washington'da çekilecek
Sefer Karaahmetoğlu Beyoğlu Belediye Başkan Vekili seçildi
Dört tur süren seçimi CHP kazandı
‘Bizleri adam falan zannetmeyin’ demişti
Doğru söyleyeni kanaldan kovdular
BM raporlarına girdi
Gazze'deki kıtlık ilan edildi
KKTC'den tanınma çağrısı
'KKTC'nin tanınması da tartışılmalı'
Kurulan şirket sayısı geçen yıla göre azaldı
Kapanan şirket sayısı ise yüzde 11.8 arttı
Kapıkule'de gurbetçilerin hüzünlü dönüş yolculuğu
"Kalbimizin yarısı burada kalıyor"
Aziz İhsan Aktaş artık serbest
İtirafçıların ev hapsi kaldırıldı
İsrail Gazze'yi vuruyor: 4'ü çocuk 8 ölü, 14 yaralı
Netenyahu: 'Ateşkes olsa bile Gazze'nin tamamını işgal edeceğiz'
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Emanete riayet
Trabzon’da düğünde facia
Maganda kurşunu 1 can aldı, 2 kişiyi yaraladı
Samsunspor Atina’da öne geçtiği maçta yenildi
Panathinaikos - Samsunspor 2-1
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.