AVM'ler rekabet ortamını bozuyor
AVM'lerin açıldıkları bölgenin sosyo-ekonomik dengesini bozduğu belirtildi. Haksız rekabet küçük esnafı vuruyor. Bu durumdan hem esnaf hem de tüketici zarar görüyor. Küçük esnaf dükkanını kapatırsa, perakende piyasasında rekabet kalmayacak ve bu dur
25.11.2012 00:00:00
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, AVM'lerin açıldıkları bölgenin sosyo-ekonomik dengesini bozduğunu belirterek, “AVM'ler ve içinde barındırdığı hipermarketler kuralsız bir şekilde çoğaldıkça, fiyatları istedikleri gibi belirliyorlar. Kuralsızlık esnaf ve sanatkârı bitirme noktasına getirdi. Bu durumdan hem esnaf hem de tüketici zarar görüyor. Çevredeki esnaf dükkânını kapatırsa, perakende piyasasında rekabet kalmaz. Üreticiden 1 TL'ye alınan mal, tüketiciye 10 TL'den satılır” dedi. Palandöken yaptığı yazılı açıklamada, tekstil sektöründen, mobilya sektörüne, beyaz eşyadan gıda sektörüne, kozmetikten ayakkabıcılık sektörüne kadar AVM'lerden memnun olan sektör olmadığını belirterek, “Her açılan AVM'de fahiş kiralarla mağaza açmanın yüksek maliyeti ile boğuşan yerli firmalar yabancı markalarla rekabet edemiyorlar. Büyükşehirlerde bölgenin sosyo-ekonomik yapısını değiştirdikleri gibi şimdi hızla Anadolu illerinde de yayılıyorlar. 81 ilin 52'sinde AVM var. 2-3 yıl evvel AVM'lerin neredeyse yarısı İstanbul'dayken şu anda yüzde 61'i Anadolu'da bulunuyor. AVM'lerin 2012 yılı için 48,5 milyar TL ciro hedeflerinde Anadolu'nun payı İstanbul'un üzerindedir” ifadelerini kullandı.
Perakende Yasası geç kaldı
Perakende Yasa Tasarısı'nın bir an evvel çıkmasını beklediklerini belirten Palandöken, yurtdışında kuralları konmuş piyasalarda büyüyemeyen ünlü Avrupalı AVM markaları, büyümek için Türkiye'yi seçtiklerini ifade ederek şöyle devam etti: “Kendi ülkelerinde rekabetin kuralları evvela esnaf ve sanatkârın korunmasına önem veren anlayışla hazırlanmasından dolayı yabancı sermaye daha rahat hareket edebilecekleri Türkiye'yi tercih ediyorlar. Piyasayı yabancı sermayeye bırakırsanız markasını, büyüklüğünü kullanıp, yerli perakendecinin alanını daraltarak haksız rekabet koşullarında tekelci bir güç olurlar. Türkiye'de 35 milyar dolarlık AVM toplam yatırımının 12 milyar TL'si yabancı sermaye yatırımıdır. AVM'lerde yabancı payını artırmanın çok fazla bir anlamı yoktur. Sadece ilk geldiklerinde getirdikleri döviz dışında herhangi bir katma değer üretmezler ama bizden çok şey götürürler. İstihdam yarattıklarını söylerken aynı zamanda işsizlik yarattıklarını görmezler.”
HABER MERKEZİ.
Perakende Yasası geç kaldı
Perakende Yasa Tasarısı'nın bir an evvel çıkmasını beklediklerini belirten Palandöken, yurtdışında kuralları konmuş piyasalarda büyüyemeyen ünlü Avrupalı AVM markaları, büyümek için Türkiye'yi seçtiklerini ifade ederek şöyle devam etti: “Kendi ülkelerinde rekabetin kuralları evvela esnaf ve sanatkârın korunmasına önem veren anlayışla hazırlanmasından dolayı yabancı sermaye daha rahat hareket edebilecekleri Türkiye'yi tercih ediyorlar. Piyasayı yabancı sermayeye bırakırsanız markasını, büyüklüğünü kullanıp, yerli perakendecinin alanını daraltarak haksız rekabet koşullarında tekelci bir güç olurlar. Türkiye'de 35 milyar dolarlık AVM toplam yatırımının 12 milyar TL'si yabancı sermaye yatırımıdır. AVM'lerde yabancı payını artırmanın çok fazla bir anlamı yoktur. Sadece ilk geldiklerinde getirdikleri döviz dışında herhangi bir katma değer üretmezler ama bizden çok şey götürürler. İstihdam yarattıklarını söylerken aynı zamanda işsizlik yarattıklarını görmezler.”
HABER MERKEZİ.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.