Hükümet, Belediyeler Yasası ile yerel yönetimlere kaynak aktarmak için elektrikten gaza, yangın sigortasından haberleşmeye kadar birçok değişik alanda yeni vergiler getiriyor. Yıllardır artırılmadığı için sembolik hale gelen belediye vergi ve harçlarına da zam yapılması planlanıyor. Başbakanlık'ta çalışmaları devam eden "İl Özel İdaresi ve Belediye Gelirleri Kanun Tasarısı Taslağı" ile yerel yönetimlerin gelirleri artırılıyor. Taslak ile yeni gelir kaynaklarının yanı sıra, Bakanlar Kurulu'na tanınan yetki sona erdiği için yıllardır değiştirilemeyen ve enflasyon nedeniyle günümüzde sembolik kalan vergi ve harçlar da yeniden düzenleniyor.
Başbakanlık'ta çalışmaları devam eden "İl Özel İdaresi ve Belediye Gelirleri Kanun Tasarısı Taslağı" ile yerel yönetimlerin gelirleri artırılıyor. Taslak ile yeni gelir kaynaklarının yanı sıra, Bakanlar Kurulu'na tanınan yetki sona erdiği için yıllardır değiştirilemeyen ve enflasyon nedeniyle günümüzde sembolik kalan vergi ve harçlar da yeniden düzenleniyor.
Belediyelere
para akacak
Belediye Gelirleri Kanunu'nu yeniden düzenleyen İl Özel İdaresi ve Belediye Gelirleri Kanunu ön taslağında yeralan çeşitli gelir kaynakları ile henüz kesinleşmeyen ve çalışmalar sonucu son halini alacak olan oran ve tutarlar şöyle:
* İlan ve reklam vergisi: Vergi oranı, ulusal yayın yapan radyo ve televizyonlarla ülke genelinde dağıtılan gazetelerde yayınlanan ve dağıtılan her türlü ilan ve reklam bedelinin yüzde 3'ü. Bölgesel düzeyde yayın yapan radyo, televizyon ve gazeteler için yüzde 2'si. Mahalli düzeyde yayın yapan radyo, televizyon ve gazeteler için de yüzde 1'i.
* Eğlence vergisi: Biletle girilen konserler, at yarışları, sirkler, lunaparklar ve benzeri eğlence yerlerinden yüzde 10, spor-toto, spor-loto, sayısal-loto ve benzeri şans oyunlarının oynanmasından yüzde 5, müşterek bahislerden de yüzde 20 oranında alınacak. Bar, pavyon, gazino, gece kulübü, taverna, diskotek, kabare ve dansing gibi eğlence yerleri için 15 YTL, atari ve internet salonları, her türlü makine ile oyun oynanan yerlerde 4 YTL, köylerde bulunanlar hariç kahvehane, kıraathane ve kafe gibi eğlence yerlerinde 2 YTL, bunların dışında kalan eğlence yerlerinde de 15 YTL olacak.
* Haberleşme vergisi: Sabit telefon, telsiz, teleks, faks ve data, sabit telefon kartı ve jeton ile yapılan haberleşmelerde yüzde 5 olarak uygulanacak.
Elektrik ve gaz
tüketim vergisi
* Elektrik, havagazı, doğalgaz ve likit petrol gazı tüketenlerden, satış bedeli üzerinden alınacak. Vergi oranı, havagazı, doğalgaz ve likit petrol gazında yüzde 1, elektrikte yüzde 5, imal, istihsal, depolama, taşıma, yükleme, boşaltma ve soğutma işlerinde de kullanılan elektrik ve gaz için de yüzde 1 olacak. Belirlenen ürünleri satan kuruluşlar, satış bedeli ile birlikte elektrik ve gaz tüketim vergisini tahsil edecek.
* Yangın sigortası: Taşınır ve taşınmazlar için yapılan yangın sigortaları dolayısıyla alınan primler, yangın sigortası vergisine tabi olacak. Bu verginin mükellefi durumundaki sigorta şirketi, söz konusu prim karşılığı yüzde 10 vergi ödeyecek.
* Konaklama vergisi: Düzenleme ile otel, motel, tatil köyü, pansiyon gibi tesis ve yerlerdeki konaklamalar karşılığında konaklama vergisi alınacak. Yatak ücretinin yüzde 5'i olacak olan bu vergi, yatak ücretlerine eklenmek ve ayrıca ödeme belgeleri ile faturada gösterilmek suretiyle tahsil edilecek ve bu tutarlar, her yıl yeniden değerleme oranı kadar artırılacak.
Mevcutlar artıyor
* Taslak ile halen Belediye Gelirleri Kanunu çerçevesinde uygulanan, ancak Bakanlar Kurulu'nun yetkisi sona erdiği için yıllardır arttırılmayan çeşitli harç ve vergiler de güncel hale getirilecek. Bu şekilde işgal harcı tarifesi 50 Yeni Kuruş ile 7 Yeni Türk Lirası, tatil günlerinde çalışma harcı 80 ile 500 Yeni Türk Lirası, su harcı 1 ile 10 Yeni Türk Lirası arasında uygulanacak.
* Hal, balıkhane, mezat ve sair yerlerde her çeşit ürün ile taşınır ve taşınmaz mal satışları da, yüzde 2 oranında tellaklık harcına tabi olacak. 100 YTL'yi aşan satışlarda bu oran yüzde 1 olarak uygulanacak.
* Yeni düzenlemede, çeşitli vergi ve gelirlerden il özel idarelerine pay verilmesi üzerinde de duruluyor. Bu konudaki alternatiflerden birisini Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'na göre yapılacak vergi tahsilatının yüzde 60'ının mahalli idare payı olarak ayrılması oluşturuyor. Buradan gelen kaynağın da yüzde 65'inin büyükşehir, yüzde 35'inin ise ilçe ve ilk kademe belediyelerine ödenmesi öneriliyor. Ancak ekonomi yönetimi, bütçe gelirlerinde azalmaya yol açabileceği endişesi ile bu tür bir düzenlemede tereddüt ediyor.
Başbakanlık'ta çalışmaları devam eden "İl Özel İdaresi ve Belediye Gelirleri Kanun Tasarısı Taslağı" ile yerel yönetimlerin gelirleri artırılıyor. Taslak ile yeni gelir kaynaklarının yanı sıra, Bakanlar Kurulu'na tanınan yetki sona erdiği için yıllardır değiştirilemeyen ve enflasyon nedeniyle günümüzde sembolik kalan vergi ve harçlar da yeniden düzenleniyor.
Belediyelere
para akacak
Belediye Gelirleri Kanunu'nu yeniden düzenleyen İl Özel İdaresi ve Belediye Gelirleri Kanunu ön taslağında yeralan çeşitli gelir kaynakları ile henüz kesinleşmeyen ve çalışmalar sonucu son halini alacak olan oran ve tutarlar şöyle:
* İlan ve reklam vergisi: Vergi oranı, ulusal yayın yapan radyo ve televizyonlarla ülke genelinde dağıtılan gazetelerde yayınlanan ve dağıtılan her türlü ilan ve reklam bedelinin yüzde 3'ü. Bölgesel düzeyde yayın yapan radyo, televizyon ve gazeteler için yüzde 2'si. Mahalli düzeyde yayın yapan radyo, televizyon ve gazeteler için de yüzde 1'i.
* Eğlence vergisi: Biletle girilen konserler, at yarışları, sirkler, lunaparklar ve benzeri eğlence yerlerinden yüzde 10, spor-toto, spor-loto, sayısal-loto ve benzeri şans oyunlarının oynanmasından yüzde 5, müşterek bahislerden de yüzde 20 oranında alınacak. Bar, pavyon, gazino, gece kulübü, taverna, diskotek, kabare ve dansing gibi eğlence yerleri için 15 YTL, atari ve internet salonları, her türlü makine ile oyun oynanan yerlerde 4 YTL, köylerde bulunanlar hariç kahvehane, kıraathane ve kafe gibi eğlence yerlerinde 2 YTL, bunların dışında kalan eğlence yerlerinde de 15 YTL olacak.
* Haberleşme vergisi: Sabit telefon, telsiz, teleks, faks ve data, sabit telefon kartı ve jeton ile yapılan haberleşmelerde yüzde 5 olarak uygulanacak.
Elektrik ve gaz
tüketim vergisi
* Elektrik, havagazı, doğalgaz ve likit petrol gazı tüketenlerden, satış bedeli üzerinden alınacak. Vergi oranı, havagazı, doğalgaz ve likit petrol gazında yüzde 1, elektrikte yüzde 5, imal, istihsal, depolama, taşıma, yükleme, boşaltma ve soğutma işlerinde de kullanılan elektrik ve gaz için de yüzde 1 olacak. Belirlenen ürünleri satan kuruluşlar, satış bedeli ile birlikte elektrik ve gaz tüketim vergisini tahsil edecek.
* Yangın sigortası: Taşınır ve taşınmazlar için yapılan yangın sigortaları dolayısıyla alınan primler, yangın sigortası vergisine tabi olacak. Bu verginin mükellefi durumundaki sigorta şirketi, söz konusu prim karşılığı yüzde 10 vergi ödeyecek.
* Konaklama vergisi: Düzenleme ile otel, motel, tatil köyü, pansiyon gibi tesis ve yerlerdeki konaklamalar karşılığında konaklama vergisi alınacak. Yatak ücretinin yüzde 5'i olacak olan bu vergi, yatak ücretlerine eklenmek ve ayrıca ödeme belgeleri ile faturada gösterilmek suretiyle tahsil edilecek ve bu tutarlar, her yıl yeniden değerleme oranı kadar artırılacak.
Mevcutlar artıyor
* Taslak ile halen Belediye Gelirleri Kanunu çerçevesinde uygulanan, ancak Bakanlar Kurulu'nun yetkisi sona erdiği için yıllardır arttırılmayan çeşitli harç ve vergiler de güncel hale getirilecek. Bu şekilde işgal harcı tarifesi 50 Yeni Kuruş ile 7 Yeni Türk Lirası, tatil günlerinde çalışma harcı 80 ile 500 Yeni Türk Lirası, su harcı 1 ile 10 Yeni Türk Lirası arasında uygulanacak.
* Hal, balıkhane, mezat ve sair yerlerde her çeşit ürün ile taşınır ve taşınmaz mal satışları da, yüzde 2 oranında tellaklık harcına tabi olacak. 100 YTL'yi aşan satışlarda bu oran yüzde 1 olarak uygulanacak.
* Yeni düzenlemede, çeşitli vergi ve gelirlerden il özel idarelerine pay verilmesi üzerinde de duruluyor. Bu konudaki alternatiflerden birisini Motorlu Taşıtlar Vergisi Kanunu'na göre yapılacak vergi tahsilatının yüzde 60'ının mahalli idare payı olarak ayrılması oluşturuyor. Buradan gelen kaynağın da yüzde 65'inin büyükşehir, yüzde 35'inin ise ilçe ve ilk kademe belediyelerine ödenmesi öneriliyor. Ancak ekonomi yönetimi, bütçe gelirlerinde azalmaya yol açabileceği endişesi ile bu tür bir düzenlemede tereddüt ediyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.