logo
03 HAZİRAN 2025

Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı

Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Elektrik-Elektronik ve Geomatik Mühendisliği Bölümlerinin ortak projesi TÜBİTAK Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı (1001) test aşamasına geldi.

05.09.2020 14:43:00
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Projelerini Destekleme Programı
2017 yılında başlayan Elektrik-Elektronik ve Geomatik Mühendisliği Bölümlerinin, 'İnsansız Sualtı Aracı Kullanarak Dip Taramalı Sonar ve Batimetrik Veri Birleşimi İle Sualtı Haritalandırması ve Deneysel Uygulaması' TUBİTAK destekli ortak projesi devam ediyor. Liman balıkçı barınağı, deniz içerisinde doğalgaz platformu veya deniz içerisinde boru nakil hatları gibi çalışmalarda deniz dibi haritalamasında ve aynı zamanda su üstünden gidilemeyen yerleri su cihazı ile gitmek mümkün hale getiriyor.

BEÜ Dr. Öğretim Üyesi Seda Karadeniz Kartal'ın yürütücüsü olduğu projede Prof. Dr. Şenol Hakan Kutoğlu, Doç. Dr. Rıfat Hacıoğlu ve Dr. Öğretim Üyesi Kurtuluş Sedar Görmüş araştırmacı olarak görev alırken, ODTÜ'den Prof. Dr. Kemal Leblebicioğlu'nun proje danışmanlığını üstlendiği projede görevli olan ekip Kozlu Limanında tamamen kendi üretimleri olan cihazı test ederek denemeler yaptı.

Proje hakkında bilgi veren Bülent Ecevit Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü Doktor Öğretim Üyesi Seda Kartal, Projede şimdiye kadar mevcutta tekne ve su üstü aracına entegre edilen sonar ile su altı haritasını daha doğru bir şekilde elde etmek olduğunu ifade ederek 'Yaptığımız çalışma TUBİTAK 1001 destekli bir projedir. Proje Bülent Ecevit Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği ve Geometrik Mühendisliği ile Orta Doğu Teknik Üniversitesi Elektrik Elektronik Mühendisliği'yle birlikte yapılan ortak bir çalışmadır. TUBİTAK'tan yaklaşık 700 bin TL'lik destek almıştır. Amacımız bu projede şimdiye kadar mevcutta tekne ve su üstü aracına entegre edilen sonar ile su altı haritasını daha doğru bir şekilde elde etmektir. Yine su üstü aracı dalgıcın ya da teknenin giremeyeceği birtakım yerler vardır ve bu yerlerde batımetri verisi alınamadığı için haritamız eksik kalmaktadır. Hem bu eksikliği giderebilmek hem de daha doğru su altı haritasını elde etmek için insansız sualtı aracımıza entegre ettiğimiz sonar ile aldığımız batımetri verisi ve yine navigasyon bilgisiyle birleştirerek sualtı haritasını daha doğru ve eksiksiz bir şekilde elde etmeyi planlamaktayız. Bu çalışmada kritik işlerden biri insansız su altı aracını navigasyon bilgisinin elde edilmesidir. Bunun için de Bülent Ecevit Üniversitesi'nde tasarlanan katamaranın üzerine yerleştirdiğimiz akustik sensörler ile insansız sualtı aracının navigasyon bilgisini alacağız ve yine insansız sualtı aracına entegre edilen sonardan alınan batımetri verisiyle de birleştirerek daha doğru ve eksiksiz bir sualtı haritalamasını çıkarmayı hedeflemekteyiz' şeklinde konuştu.

Doğalgaz platformu ve boru nakil hatlarında önemli etki

İçerisinde liman, balıkçı barınağı, deniz içerisinde doğalgaz platformu veya deniz içerisinde boru nakil hatları gibi çalışmalarda deniz dibi haritalaması önemine vurgu yapan Bülent Ecevit Üniversitesi (ZBEÜ) Mühendislik Fakültesi Geomatik Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. Hakan Kutoğlu,'İçerisinde liman balıkçı barınağı, deniz içerisinde doğalgaz platformu veya deniz içerisinde boru nakil hatları gibi çalışmalarda deniz dibi haritalaması son derece önemli ancak bazı koşullarda deniz dibi haritalaması son derece klasik yöntemlerle deniz üstünden haritalamak güç oluyor. Çünkü deniz dibi topoğrafyasının bozuk olduğu kayalık yerlerde tam bir resim ortaya koyamıyorsunuz. Bu sebeple biz budan birkaç sene evvel Üniversitemizde Orta Doğu Teknik Üniversitesi ile birlikte bir çalışma başlattık. Bu kapsamda su üstünde kontrol edilen bir araçla onun altına bağlanmış başka bir insansız araç birlikte senkronize edilecek şekilde uzaktan kontrollü şekilde klasik yöntemlerle deniz üstünden girilemeyen yerlere deniz dibinden ulaşarak oralarında detaylı haritası çıkartabilecek şekilde yüksek doğrulukta bir insansız ikili araç sistemi geliştirilmesi çalışmasına başladık. Bugün bu çalışmada araçlar ortaya çıkmış durumda bunun denemesini gerçekleştiriyoruz. Şu ana kadar gayet başarılı gidiyor. Bu deneyler sonucunda test bölgesinde deniz dibi haritalaması su üstünde katamarana bağlı su altı aracı ile haritalama çıkartılacak ve bunun doğrulukları istenen doğrulukta az öne bahsettim su yapılarının inşaası için istenen doğrulukta sonuçlara ulaşıp ulaşmadığı kontrol edilecek. Burada su altı aracı su üstüne katamarana bir kablo ile bağlı bu kablo 300 metreye çıkartmak mümkün. Dolayısıyla su üstüne gidemeyeceğiniz yerlere su cihazı ile gitmek mümkün olacak. Daha duyarlı, daha kaliteli bir su altı haritalaması gerçekleştirilmiş olacak' şeklinde konuştu. İHA
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İyi kâr ediyorlar ancak...
Ekonomideki tökezleme bankaları da vurabilir
Ancak bu işte bir terslik var!
Mayısta ihracat otomotivle rekor kırdı
Rusya 'barış' için şartlarını açıkladı
'Ukrayna'dan 4 bölgeyi verin ve tanıyın'
Erdoğan Kabine Toplantısı sonrası konuştu
'Gayemiz ülkemizi kalkındırmak'
İstanbul'da 3. esir takası anlaşması
25 yaş altı genç esirler takas edilecek
Türkiye-Rusya-Ukrayna toplantısı başladı
Fidan: 'Somut adım bekliyoruz'
Dervişoğlu'ndan komisyon itirazı
'İtirazımızı Meclis Başkanımıza ifade ettim'
41 milyar 56 milyon dolar
İşte yılın ilk 5 ayındaki açık
Türkiye-Rusya-Ukrayna
Üçlü toplantı saat 13.00'te başlayacak
Zelenskiy Rusya'ya yapılan saldırıyı değerlendirdi
'En uzun menzilli operasyonumuz'
İşte kurban piyasası
Kurbanlık fiyatları ne kadar?
Sinop'ta acil serviste patlama
1 hemşire yaralandı
Rusya heyeti görüşmeler için İstanbul'a geldi
Görüşme Çırağan'da planlanıyor
İsrail, suçunu örtbas etmeye çalışıyor
Saldırıdan 15 saat sonra sahte video
Suudi Arabistan'dan sert 'Hac' önlemleri
75 bin kişi geri gönderildi
İyi kâr ediyorlar ancak...
Ekonomideki tökezleme bankaları da vurabilir
Ancak bu işte bir terslik var!
Mayısta ihracat otomotivle rekor kırdı
Rusya 'barış' için şartlarını açıkladı
'Ukrayna'dan 4 bölgeyi verin ve tanıyın'
Erdoğan Kabine Toplantısı sonrası konuştu
'Gayemiz ülkemizi kalkındırmak'
İstanbul'da 3. esir takası anlaşması
25 yaş altı genç esirler takas edilecek
Türkiye-Rusya-Ukrayna toplantısı başladı
Fidan: 'Somut adım bekliyoruz'
Dervişoğlu'ndan komisyon itirazı
'İtirazımızı Meclis Başkanımıza ifade ettim'
41 milyar 56 milyon dolar
İşte yılın ilk 5 ayındaki açık
Türkiye-Rusya-Ukrayna
Üçlü toplantı saat 13.00'te başlayacak
Zelenskiy Rusya'ya yapılan saldırıyı değerlendirdi
'En uzun menzilli operasyonumuz'
İşte kurban piyasası
Kurbanlık fiyatları ne kadar?
Sinop'ta acil serviste patlama
1 hemşire yaralandı
Rusya heyeti görüşmeler için İstanbul'a geldi
Görüşme Çırağan'da planlanıyor
İsrail, suçunu örtbas etmeye çalışıyor
Saldırıdan 15 saat sonra sahte video
Suudi Arabistan'dan sert 'Hac' önlemleri
75 bin kişi geri gönderildi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.