Eğitim bir nebze düzeldi!
Milli Eğitim Bakanlığı, 79 ülkenin katıldığı PISA 2018 sonuçlarına ilişkin hazırladığı değerlendirme raporunu açıklandı. Rapora göre Türkiye, PISA 2015 araştırmasında okuma becerilerinde 50. sırada yer alırken PISA 2018 araştırmasında 40. sıraya; matematik okuryazarlığında 50. sıradan 42. sıraya; fen okuryazarlığında ise 54. sıradan 39. sıraya çıktı





RECEP BAHAR / DETAY HABER
Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından uygulanan Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2018 sonuçları yayımlandı. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) PISA 2018 sonuçlarına ilişkin ilk kez detaylı bir değerlendirme raporu hazırladı.
Buna göre, OECD tarafından 15 yaş grubundaki öğrencilerin kazandıkları bilgi ve becerileri değerlendiren ve üçer yıllık periyotlarla yapılan uluslararası bir araştırma programı olan PISA araştırması, 15 yaş grubunda örgün eğitime devam eden öğrencilerin matematik okuryazarlığı, fen okuryazarlığı ve okuma becerilerini değerlendirmek ve ülkeleri karşılaştırabilmek için yapılıyor.
Türkiye PISA araştırmasına 2003'ten bu yana katılıyor. PISA araştırmasına 2003 yılında 41, 2006 yılında 57, 2009 ve 2012 yıllarında 65, 2015 yılında ise 72 ülke katılım gösterdi. PISA 2018 araştırmasına ise 79 ülke katıldı. Türkiye 37 OECD ülkesi arasında 31. sırada yer bulabildi.
Türkiye; OECD üyeleri içinde sadece Slovakya, Yunanistan, Şili, Meksika, Kolombiya ve okuma testine katılmayan İspanya'yı geçebildi.
İspanya, matematik ve fende Türkiye'den bir hayli önde yer aldı. Rapora göre Türkiye'de öğrencilerin sadece küçük bir kısmı en azından bir alanda yüksek (5 ve 6 seviyesinde) başarı gösterdi. Türkiye'nin matematik sonuçlarında kız ve erkek öğrencilerin puanlarıysa benzer.
PISA'da puanlar yükseldi
Türkiye'nin okuma becerileri alanında 2015 yılında 428 olan ortalama puanı, 2018 yılında 38 puanlık artışla 466'ya yükseldi. 2015 yılında 420 olan ortalama matematik puanı 34 puanlık artışla 454'e çıktı. Benzer şekilde 2015 yılında 425 olan ortalama fen puanı 43 puanlık artışla 468'e yükseldi.
Üç alanda da puanların 2015 yılına göre yükseldiği PISA 2018 sonuçlarında en büyük iyileşme fen okuryazarlığında elde edildi. Türkiye, matematik ve fen puanlarını OECD ülkeleri içerisinde en çok artıran birinci ülke, okuma puanını en çok artıran ikinci ülke oldu.
Rapora göre Türkiye, PISA 2015 araştırmasında okuma becerilerinde 50. sırada yer alırken PISA 2018 araştırmasında 40. sıraya; matematik okuryazarlığında 50. sıradan 42. sıraya; fen okuryazarlığında ise 54. sıradan 39. sıraya çıktı.
Listede Çin'e bağlı özerk bölgeler olan ve listede üst sıralarda yer alan Hong Kong ve Makao hariç tutulduğunda Türkiye okuma becerilerinde 38., matematikte 40., fende ise 37. sırada yer alıyor.
İslam ülkeleri dökülüyor
Türkiye İslam ülkeleri arasında en yüksek başarıyı gösterdi. Okuma becerileri dikkate alındığında Çin'e bağlı özerk bölgeler Hong Kong ve Makao hariç tutulduğunda Türkiye 38. sırada yer aldı.
Listede Birleşik Arap Emirlikleri 44., Ürdün 53., Malezya 54., Brunei 57., Katar 58., Arnavutluk 59., Bosna 60., Suudi Arabistan 63., Azerbaycan 66., Kazakistan 67., Endonezya 70., Fas 71., Lübnan 72. sırada yer aldı. İslam ülkeleri arasında matematik ve fende de Türkiye'yi geçen ülke olmadı. Suudi Arabistan'ın matematik ve fende oldukça alt sırada yer alması dikkat çekti.
Çin her kategoride önde
Çin, okuma becerileri alanında 555, matematik puanında 591, fen puanında ise 590 puanla tüm kategorilerde açık ara ilk sırada yer aldı.
Çin'i okuma becerileri alanında 549, matematik puanında 569, fen puanında ise 551 puanla nüfusunun yüzde 70'i Çin kökenli olan Singapur izledi. Listede 3. ve 4. sıraları Çin'e bağlı Hong Kong ve Makao bölgeleri aldı. Avrupa'da en yüksek başarıyı Estonya gösterdi.
Estonya, Makao ve Hong Kong hariç tutulduğunda okuma becerileri alanında üçüncü, matematik puanında altıncı, fen puanında ise üçüncü sırada yer aldı. Listenin en alt sırasında ise Filipinler bulunuyor.
Fen lisesi farkı
PISA'ya giren fen lisesi öğrencileri üstün başarı gösterdi. Fen liseliler okumada 583 puan, matematikte 593 puan, fende ise 584 puan aldı.
Buna göre eğer Türkiye'yi PISA'da fen lisesi öğrencileri temsil etseydi Türkiye okuma ve matematikte dünya birincisi, fende ise dünya ikincisi olacaktı. Fen liselilerin başarısı OECD'nin PISA raporuna da yansıdı.
Raporda Türkiye'de başarısız ve çok başarılı öğrencilerin aynı okul türünde kümelenmiş olduğu ifade edildi.