logo
25 NİSAN 2024

Fakirlik nereden belli olur?

25.12.2021 00:00:00

İnsanın fakirliği başkadır, ülkenin fakirliği başka…

İnsanın fakirliği çeşit, çeşittir… Ülkenin fakirliği ise tektir. 

İnsanın fakirliği konuşmasından, düşüncesinden, ahlakından,  giyiminden, kuşamından, yaşamından, görgüsüzlüğünden belli oluverir. Ülkenin fakirliği ise çaresizliğinden….

Fıtratı zayıf olan adam istediği kadar altın saat takarsa taksın bir şey değişmez. Bizim yollarımız, sokaklarımız ne kadar çok lüks arabalarla tıklım, tıklım dolarsa dolsun bu zenginlik göstergesi değildir. 

Kış geldi yine doğu bölgelerimizde yollar kapandı. İnsanlar mahsur kaldı. Kazalar oluştu, canlar kaybedildi, araçlar pelt oldu.

Norveç'te bulunduğumuz sıralarda pek çok hayret edici şey gördüm ama en önemlisi trafik kurallarına insanların uyması, trafik kazalarının son derece az olması idi. Hiç kaza olmuyor mu? Oluyor tabii…

Tahmin edeceğiniz gibi kazaya karışanlar yabancı…

Olay sadece kurallara uymaktan ibaret değil. Kış koşullarında araçlarını nasıl koruyup, kullanacakları ile ilgili eğitsel tedbirlerin bunda rolü var. Yoğun kış koşullarında bile trenler, otobüsler, vapurlar çalışıyor. Ulaşım aksamıyor. 

Özellikle yolları kış koşullarına uygun olarak imal ediliyor. Her yıl tamir ve bakımları büyük bir titizlikle yapılıyor. Asfalt örtüsündeki en küçük bir çatlağa izin verilmiyor. Tamir ekipleri orman içindeki yolları bile dolaşıp gerekli bakımı yapıyorlar.  Kaplama arasına su kaçıp buzlanma yapmaması için tetikteler.  Bir gün bindiğimiz otobüste dört kişi ayakta kalmıştı. Şoför; ayakta seyahatin yasak olduğunu, bir otobüs daha isteyeceğini, gelene kadar bekleyeceklerini söylemişti. Bizde Türk aklı ile küçükleri ikişer kişilik koltuklara üçer oturtmuştuk. Böylece sorun hallolmuş, ayakta kimse kalmamıştı.  Otobüs 70 km'den yukarı çıkmıyordu. Hız tahdit tabelası da yoktu. Sorduğumuzda otobüslere tanınan limitin bu olduğunu, daha hızlı gidemeyeceğini, tespit edilmesi halinde yüksek para cezaları uygulanacağını ve ehliyetin geri alınabileceğini belirtmişti. 

* * *

Her yere yol yapmaktan ziyade kaliteli ve güvenli yol yapmanın önemini orada öğrenmiştik. Dağ yörelerine genellikle kısa mesafeli trenlerle ulaşım sağlanması, özellikle kötü havalarda bu tür yerlerde yaşayanların kar motoru olduğunu, özellikle hastalar için belli bölgelerde hava ambulansı ve snowtrakların hizmete hazır olarak bulundurduklarını anlatmışlardı.  Karla mücadele ekipleri ise son derece donanımlı ve eğitimli idi. Yıllar süren deneyimleri ile hangi yolun kardan kapanabileceğini, ne kadar süre içinde müdahale edilmesi gerektiğinin savaş planları vardı. 

Tren, otobüs gibi toplu ulaşım araçları son derece yaygın olduğu için kimsenin özel araç kullanmak gibi bir ihtiyacı bulunmuyordu. Oslo sokaklarının bomboş olması bizim için hayret verici idi. Tabii, araçların özellikle kapalı otoparklarda tutulması, sadece acil durumlarda ve tatil zamanları kullanılıyor olması da bunda etkendi. 

Ülkemizde traktör kazalarının istatistiğinden hiç bahsedilmez. Genellikle kuş uçmaz, kervan geçmez yörelerde kullanılan, köy ve mezralarda tek ulaşım aracı olarak kabullenilmiş olan bu tarım araçları bizde daha çok ulaşımda özel araba gibi kullanılır. Denilebilir ki, toprağı olmasa da traktörü olmayana pek rastlayamazsınız. 

Gerçi bu akaryakıt zamlarından sonra ne kadar kullanılma ihtimali olur bilemem. Ama Türkiye bir traktör cennetidir.  Bazı yerlerde traktör tamircilerinin sayısı araba tamircilerinin önüne geçmiştir. 

Hoş, traktörler kış aylarında yolda kalanların, buzda kayanların, hastaneye yetişmesi gereken hastaların ıssız yerlerdeki umududur. 

Fakirlikten kurtulmanın yolu sadece para ile, mal ve mülk ile olmuyor.

Biraz da akıl lazım…

 
Taner Tümerdirim / diğer yazıları
Projeyi öğrenciler geliştirdi
8 şiddetindeki depreme dayanıklı
Özel'den 'Çorlu' kararı hakkında açıklama
'Siyasi sorumluluk unutulmamalı'
AK Partili meclis üyesinin dikkat çeken şovu
Başkanın önünde kendini yere attı
Irak'tan atılan adım hakkında MSB'den açıklama
PKK 'yasaklı örgüt' ilan edildi
Çorlu tren kazasının cezaları belli oldu
6 sene sonra karar açıklandı
İYİ Parti'de istifalar devam ediyor
Kongre öncesi üst düzey istifa
Şehirde göz gözü görmüyor
Çöl tozu İzmir'i teslim aldı
57. Alay Vefa Yürüyüşü düzenlendi
Her şey 109 yıl önceki gibi
31 Mart sonrası anketi
CHP yine birinci parti mi?
14 yaşındaki katil zanlısı tutuklandı
4 yaşındaki Sultan vahşice öldürüldü
Kınalı kuzular dedelerinin yolunda yürüdü
"Dedeciğim ben geldim"
Atatürk'ün Anzak annelerine yazdığı mektup okundu
Anzak Koyu'nda Şafak Ayini
Polisin alkollü sürücü ile imtihanı
44. seferde üflemeyi başardı
' Saray'la müzakere edilmez, mücadele edilir'
Zamanlaması manidar uyarı
Kameranın âlâsı üretildi
Ambargolar ASELSAN'ı kamçıladı
Projeyi öğrenciler geliştirdi
8 şiddetindeki depreme dayanıklı
Özel'den 'Çorlu' kararı hakkında açıklama
'Siyasi sorumluluk unutulmamalı'
AK Partili meclis üyesinin dikkat çeken şovu
Başkanın önünde kendini yere attı
Irak'tan atılan adım hakkında MSB'den açıklama
PKK 'yasaklı örgüt' ilan edildi
Çorlu tren kazasının cezaları belli oldu
6 sene sonra karar açıklandı
İYİ Parti'de istifalar devam ediyor
Kongre öncesi üst düzey istifa
Şehirde göz gözü görmüyor
Çöl tozu İzmir'i teslim aldı
57. Alay Vefa Yürüyüşü düzenlendi
Her şey 109 yıl önceki gibi
31 Mart sonrası anketi
CHP yine birinci parti mi?
14 yaşındaki katil zanlısı tutuklandı
4 yaşındaki Sultan vahşice öldürüldü
Kınalı kuzular dedelerinin yolunda yürüdü
"Dedeciğim ben geldim"
Atatürk'ün Anzak annelerine yazdığı mektup okundu
Anzak Koyu'nda Şafak Ayini
Polisin alkollü sürücü ile imtihanı
44. seferde üflemeyi başardı
' Saray'la müzakere edilmez, mücadele edilir'
Zamanlaması manidar uyarı
Kameranın âlâsı üretildi
Ambargolar ASELSAN'ı kamçıladı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.