Âlemdeki ölçü ile insandaki fıtri ölçü çelişmez. Aksine her ikisi, birbirini bütünler ve bütünlük bir başka cihetle vahdaniyete delil teşkil eder.
Âleme nizam veren ve dış ölçü koyan Allah, bu ölçüyü ve nizamı anlayacak denge ve muvazeneyi de insan fıtratına yerleştirmiştir. Yani alemdeki ölçü bütünlüğünün bir benzeri adeta insan fıtratında mevcuttur. Dolaysıyla alemdeki ölçü ile insandaki fıtri ölçü çelişmez. Aksine her ikisi, birbirini bütünler ve bütünlük bir başka cihetle vahdaniyete delil teşkil eder. Kainattaki ve fıtrattaki ölçü bütünlüğü dış şartlardda yani sosyal yaşantıda kendini gösterir. Dış şartların tanzimi ve ölçüsünün konulması da yine Allah'a aittir. Nitekim insanın dış tabiatındaki nizam ve adaletin ölçüsü Kur'an-ı Kerim'de tayin ve tesbit olunmuştur. Kainattaki nizam ile Kur'an'da söz konusu edilen nizam, bir bütünlük ve mutabıklık halindedir. İnsündüaki fıtri ölçüler ise her iki nizam ve ölçüyle bütünleşip ebedi bir ahenk temin etmektedir. Dolaysıyla söz konusu üç ölçü bütünleşmekte ve adalet üzere istikrar sağlamaktadır. Bu, herşeyi bilen Allah'ın sanatıdır, İslam'da gerçek ilim ve hikmet ifadesidir.Bahsi geçen bu üç ölçüyü ardarda vurgulayan bir ayeti kerime meali şöyledir: "O, göğü yükseltmiş, ölçüyü koymuşutur. Artık ölçüye tecavüz etmeyin. Tartmayı doğru yapın, ölçmeyi eksik tutmayın" (Rahman, 7-9).İnsan, Kur'an'ın beyan ettiği bu ölçü bütünlüğü içinde kendini mutlu ve huzurlu bulur. Eşya ve olaylarla batanleşir. Hürdür, kainat ve heyet ölçüleriyle içiçedir. Herşeyin Allah adına cereyan etteğinin farkına varmıştır. Bu hal, insanda kulluk önündeki engelleri kaldırır.
Âleme nizam veren ve dış ölçü koyan Allah, bu ölçüyü ve nizamı anlayacak denge ve muvazeneyi de insan fıtratına yerleştirmiştir. Yani alemdeki ölçü bütünlüğünün bir benzeri adeta insan fıtratında mevcuttur. Dolaysıyla alemdeki ölçü ile insandaki fıtri ölçü çelişmez. Aksine her ikisi, birbirini bütünler ve bütünlük bir başka cihetle vahdaniyete delil teşkil eder. Kainattaki ve fıtrattaki ölçü bütünlüğü dış şartlardda yani sosyal yaşantıda kendini gösterir. Dış şartların tanzimi ve ölçüsünün konulması da yine Allah'a aittir. Nitekim insanın dış tabiatındaki nizam ve adaletin ölçüsü Kur'an-ı Kerim'de tayin ve tesbit olunmuştur. Kainattaki nizam ile Kur'an'da söz konusu edilen nizam, bir bütünlük ve mutabıklık halindedir. İnsündüaki fıtri ölçüler ise her iki nizam ve ölçüyle bütünleşip ebedi bir ahenk temin etmektedir. Dolaysıyla söz konusu üç ölçü bütünleşmekte ve adalet üzere istikrar sağlamaktadır. Bu, herşeyi bilen Allah'ın sanatıdır, İslam'da gerçek ilim ve hikmet ifadesidir.Bahsi geçen bu üç ölçüyü ardarda vurgulayan bir ayeti kerime meali şöyledir: "O, göğü yükseltmiş, ölçüyü koymuşutur. Artık ölçüye tecavüz etmeyin. Tartmayı doğru yapın, ölçmeyi eksik tutmayın" (Rahman, 7-9).İnsan, Kur'an'ın beyan ettiği bu ölçü bütünlüğü içinde kendini mutlu ve huzurlu bulur. Eşya ve olaylarla batanleşir. Hürdür, kainat ve heyet ölçüleriyle içiçedir. Herşeyin Allah adına cereyan etteğinin farkına varmıştır. Bu hal, insanda kulluk önündeki engelleri kaldırır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.