Hız kültürü medyayı nasıl etkiliyor?
Hayatımızın her alanında karşımıza çıkan hız kültürü medyadaki içerik kalitesini de önemli ölçüde etkiliyor
01.12.2025 15:07:00
Eyüp Kabil
Eyüp Kabil





Kapitalizmin etkisinin artmaya başlamasıyla hayatımıza giren hız kültürü medya sektörünü de derinden etkiliyor.
Haber kanallarının ve gazetelerin sürekli sıcak haber verme yarışı içeriğin kalitesinde de büyük bir düşüşe neden oluyor.
Sektörde muhabir bulundurmayı maliyetli bulan haber kurumları çözümü ajanslara abone olmakta bulsa da sürekli aynı içerikleri okuyan okuyucu haberden uzaklaşıyor.
Editörler zamanla yarışıyor
Haber kanalında veya bir gazeteden çalışan editörler çoğu zaman ajanslardan aktarılan haberleri ikinci defa okuyamıyor.
Editörler bunun nedenini kendilerine verilen zamanın kısıtlı olmasına bağlıyor. Bir kısmı ise kendilerine verilen haberlerin içeriği hakkında en ufak bir fikre sahip olmadan haberi ürettiklerini söylüyor.
Editörlerin haberleri inceleyecek bile vaktinin olmaması basit hataların çıkmasını da sağlıyor. Örneğin haberleri hızlı verme telaşı haberlerde yazım ve noktalama yanlışları gibi bir hataları da çoğaltıyor.
Doğrulanabilirlik sorunu
Hız, haberciliğin olmazsa olmaz unsurlarından biri. Ancak bu hızın bir anlamı olabilmesi için aktarılan bilginin doğru olması gerekiyor.
Habercilik de ilk veren olmak veya rakip muhabirlere haber atlatmak bir haber kurumu için çok büyük bir önem taşıyor. Fakat verilen bu haberlerin doğru olmaması, kurumun üzerinden hiç çıkmayacak bir lekeye de neden olabilir.
Haber kurumlarının haberi ilk veren telaşında olması okuyucuların veya kullanıcıların yanlış, çarpıtılmış haberleri okumasını yol açıyor.
Bu durum okuyucuların haberden uzaklaşmasına neden olurken haber olan güvenilirlikte her geçen gün düşüyor.
Hız kültürüne karşı yavaş hareketi
Hız kültürü sadece medya ile sınırlandırılacak bir kültür değil hayatımız her yerinde hız kültürünün izlerini görebiliyoruz.
Fastfood yemeklerinin diğer yemeklere göre tercih edilmesi ve daha fazla tüketilmesi de hız kültürünü yansıtan örneklerden biri olarak gösterilebilir.
Gündelik yaşamdaki bu hızlanmaya karşı dur demek için ortaya çıkan yavaş hareketi, gazeteciliğe de yavaş yavaş entegre oluyor.
Türkiye'de birçok haber sitesi yavaş gazeteciliği benimsemeye başladı. Yavaş gazetecilik haberin üzerinde uzun süre düşünmeyi ve derinlemesine araştırma yapmayı savunuyor.
Haber kanallarının ve gazetelerin sürekli sıcak haber verme yarışı içeriğin kalitesinde de büyük bir düşüşe neden oluyor.
Sektörde muhabir bulundurmayı maliyetli bulan haber kurumları çözümü ajanslara abone olmakta bulsa da sürekli aynı içerikleri okuyan okuyucu haberden uzaklaşıyor.
Editörler zamanla yarışıyor
Haber kanalında veya bir gazeteden çalışan editörler çoğu zaman ajanslardan aktarılan haberleri ikinci defa okuyamıyor.
Editörler bunun nedenini kendilerine verilen zamanın kısıtlı olmasına bağlıyor. Bir kısmı ise kendilerine verilen haberlerin içeriği hakkında en ufak bir fikre sahip olmadan haberi ürettiklerini söylüyor.
Editörlerin haberleri inceleyecek bile vaktinin olmaması basit hataların çıkmasını da sağlıyor. Örneğin haberleri hızlı verme telaşı haberlerde yazım ve noktalama yanlışları gibi bir hataları da çoğaltıyor.
Doğrulanabilirlik sorunu
Hız, haberciliğin olmazsa olmaz unsurlarından biri. Ancak bu hızın bir anlamı olabilmesi için aktarılan bilginin doğru olması gerekiyor.
Habercilik de ilk veren olmak veya rakip muhabirlere haber atlatmak bir haber kurumu için çok büyük bir önem taşıyor. Fakat verilen bu haberlerin doğru olmaması, kurumun üzerinden hiç çıkmayacak bir lekeye de neden olabilir.
Haber kurumlarının haberi ilk veren telaşında olması okuyucuların veya kullanıcıların yanlış, çarpıtılmış haberleri okumasını yol açıyor.
Bu durum okuyucuların haberden uzaklaşmasına neden olurken haber olan güvenilirlikte her geçen gün düşüyor.
Hız kültürüne karşı yavaş hareketi
Hız kültürü sadece medya ile sınırlandırılacak bir kültür değil hayatımız her yerinde hız kültürünün izlerini görebiliyoruz.
Fastfood yemeklerinin diğer yemeklere göre tercih edilmesi ve daha fazla tüketilmesi de hız kültürünü yansıtan örneklerden biri olarak gösterilebilir.
Gündelik yaşamdaki bu hızlanmaya karşı dur demek için ortaya çıkan yavaş hareketi, gazeteciliğe de yavaş yavaş entegre oluyor.
Türkiye'de birçok haber sitesi yavaş gazeteciliği benimsemeye başladı. Yavaş gazetecilik haberin üzerinde uzun süre düşünmeyi ve derinlemesine araştırma yapmayı savunuyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.


















































































