logo
07 ŞUBAT 2025

Türkiye'de eğitim sorunları

24.10.2004 00:00:00
Ezberci eğitim, bilgiyi günlük öğretir veya ezberletir, fakat onun ne işe yaradığını ve nasıl kullanılması gerektiğini öğretmez. Modern eğitim anlayışında bu metot artık çoktan rafa kalktı ve onun yerine bugünkü bilgi toplumunun ve iletişim çağının gereği olan bilginin her yerde ulaşılabilir olduğu bir dönemde, öğretmenin bildiklerini öğrencilere aktarması yerine öğrencinin öğrenmeye yönlendirilmesi, sorun çözmeyi kendi kendine öğrenmesi hedeflenmelidir. Burada temel espri öğrenmesi gereken öğrencinin kendisidir. Öğretmen yalnızca yardımcı rehber, koordinatörüdür ve güdümleyici, ancak yine öğrenmeyi öğrencinin kendisi becermelidir. Buradaki amaç artık öğrencinin bilgi depolamayı değil, düşünmeyi öğrenmesidir. Düşünmeyi öğrenen kişi de, o düşünceyi nasıl ve nerede kullanacağını yöntem olarak benimser. Böyle bir eğitim eleştirel ve yaratıcı bir düşünce eğitimidir. Bu tür eğitim aktif öğrenme olarak tarif edilmektedir. Aktif öğrenme aynı zamanda kolektif çalışmayı içerdiği için kişinin toplumsal düşünmesini de sağlamaktadır.

Üniversite eğitimi sorun çözebilen insan yetiştirmeyi hedeflemelidir. Mezun olan öğrencilerimizin büyük çoğunluğu karşılaştıkları sorunu çözmeyi bilmedikleri sık sık gündeme gelmektedir. Ayrıca eğitim sistemi analitik düşünmeyi sunmadığı ve sorun yanlış algılandığı için çözümü de başka yerde aranmaktadır.

Ülke olarak sorunların doğru algılanması ve nasıl çözülebileceği konusunda zihinlerin zinde olması gerekir. Sorgulayıcı ve sorun çözücü interaktif yaklaşımlar sağlanması gerekir. Bu da interdispliner yaklaşımla sağlanabilir. Bu yaklaşım kişinin kendisini tanımasını ve çevresinde olup bitenlerin farkına varmasını ve eğiliminde değişimlerin yaratılmasını sağlar. Günümüz teknolojisinde aktif eğitimve problem çözmeye dayalı eğitim yöntemleri veya bütünleşmiş eğitim sistemi klasik eğitime göre daha nitelikli insan gücü yetiştireceği beklenilmektedir. Probleme dayalı öğrenme sisteminde düşünme, sorgulama, araştırma ve üretime geçiş bir bütünlük içinde işlenmektedir. Ayrıca aktif öğrenmede küçük gruplar halinde sorgulayarak öğrendiği için kişi yaşam boyu sorgulayıcı niteliğe sahip, yeni gelişen teknolojiye daha çabuk adapte olmaktadır. Ülkemizde bir iki üniversitede uygulanan bu modelin tüm üniversitelerde pilot olarak başlanması ve sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılması gerekir. Belki bu model İlköğretime kadar yansıtılmalıdır. Çünkü sorunun temeli aşağıdan yani İlköğretimden gelmektedir.

Okullarımızda olduğu gibi gündelik hayattan kopuk, pratik hayatın sorunlarının ötesinde ezbere dayalı karmaşık ve anlaşılmaz bilgi yerine, düşünsel bir uğraşı içinde pratik, insanların sorunlarının çözümüne yardımcı bir uğraş olarak kişiyi işin içine çekmek daha öğretici olacaktır. Bu bağlamda toplumsal sorunların çözümüne, doğa bilimlerinin de başarısını dikkate almalı ve bunların üzerine kurulmalıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Ibrahim Ortaş / diğer yazıları
Gıda fiyatları dünyada düşerken, Türkiye'de bildiğiniz gibi...
Türkiye hep ters istikamette gidiyor
Netanyahu bölgeyi güvenli hale getiriyormuş!
ABD İsrail'in emrinde
'Ey Ekrem Efendi...'
Erdoğan'dan İmamoğlu'na tepki
Bağcılar'da polise bıçakla saldırı
O anlar kamerada
Tam bir insanlık dramı
Gazze'de durum vahim
33 kişi öldü, 20 kişi yoğun bakımda
Ankara Valisi Şahin, kentteki sahte içki bilançosunu açıkladı
İstanbul Valisi Gül terör operasyonlarını anlattı
"217 operasyonda 463 şahıs yakalandı"
Karadeniz Bölgesi'nin yüksek kesimleri kara teslim
527 yerleşim yerine ulaşım sağlanamıyor
İsrail, Cenin'de çok sayıda binayı havaya uçurdu
Batı Şeria'da yoğun saldırıların 18. günü
Sıla bebek davasında karar açıklandı
Anneye 27 yıl 9 ay hapis cezası
Enflasyon hedefi yine değişti
Yüzde 21'den 24'e çıkarıldı
En sık görülen semptom göğüs ağrısı
Soğuklar kalp krizi riskini artırıyor
Nevzat Bahtiyar'a verilen cezaya
Bakanlık itiraz etti
Netahyahu'dan Suudi Arabistan'a küstah cevap
'Filistin devleti Suudi Arabistan'da kurulsun'
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Namaz ve hikmeti
Gıda fiyatları dünyada düşerken, Türkiye'de bildiğiniz gibi...
Türkiye hep ters istikamette gidiyor
Netanyahu bölgeyi güvenli hale getiriyormuş!
ABD İsrail'in emrinde
'Ey Ekrem Efendi...'
Erdoğan'dan İmamoğlu'na tepki
Bağcılar'da polise bıçakla saldırı
O anlar kamerada
Tam bir insanlık dramı
Gazze'de durum vahim
33 kişi öldü, 20 kişi yoğun bakımda
Ankara Valisi Şahin, kentteki sahte içki bilançosunu açıkladı
İstanbul Valisi Gül terör operasyonlarını anlattı
"217 operasyonda 463 şahıs yakalandı"
Karadeniz Bölgesi'nin yüksek kesimleri kara teslim
527 yerleşim yerine ulaşım sağlanamıyor
İsrail, Cenin'de çok sayıda binayı havaya uçurdu
Batı Şeria'da yoğun saldırıların 18. günü
Sıla bebek davasında karar açıklandı
Anneye 27 yıl 9 ay hapis cezası
Enflasyon hedefi yine değişti
Yüzde 21'den 24'e çıkarıldı
En sık görülen semptom göğüs ağrısı
Soğuklar kalp krizi riskini artırıyor
Nevzat Bahtiyar'a verilen cezaya
Bakanlık itiraz etti
Netahyahu'dan Suudi Arabistan'a küstah cevap
'Filistin devleti Suudi Arabistan'da kurulsun'
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Namaz ve hikmeti
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.