logo
30 HAZİRAN 2025

Türkiye'de eğitim sorunları

24.10.2004 00:00:00
Ezberci eğitim, bilgiyi günlük öğretir veya ezberletir, fakat onun ne işe yaradığını ve nasıl kullanılması gerektiğini öğretmez. Modern eğitim anlayışında bu metot artık çoktan rafa kalktı ve onun yerine bugünkü bilgi toplumunun ve iletişim çağının gereği olan bilginin her yerde ulaşılabilir olduğu bir dönemde, öğretmenin bildiklerini öğrencilere aktarması yerine öğrencinin öğrenmeye yönlendirilmesi, sorun çözmeyi kendi kendine öğrenmesi hedeflenmelidir. Burada temel espri öğrenmesi gereken öğrencinin kendisidir. Öğretmen yalnızca yardımcı rehber, koordinatörüdür ve güdümleyici, ancak yine öğrenmeyi öğrencinin kendisi becermelidir. Buradaki amaç artık öğrencinin bilgi depolamayı değil, düşünmeyi öğrenmesidir. Düşünmeyi öğrenen kişi de, o düşünceyi nasıl ve nerede kullanacağını yöntem olarak benimser. Böyle bir eğitim eleştirel ve yaratıcı bir düşünce eğitimidir. Bu tür eğitim aktif öğrenme olarak tarif edilmektedir. Aktif öğrenme aynı zamanda kolektif çalışmayı içerdiği için kişinin toplumsal düşünmesini de sağlamaktadır.

Üniversite eğitimi sorun çözebilen insan yetiştirmeyi hedeflemelidir. Mezun olan öğrencilerimizin büyük çoğunluğu karşılaştıkları sorunu çözmeyi bilmedikleri sık sık gündeme gelmektedir. Ayrıca eğitim sistemi analitik düşünmeyi sunmadığı ve sorun yanlış algılandığı için çözümü de başka yerde aranmaktadır.

Ülke olarak sorunların doğru algılanması ve nasıl çözülebileceği konusunda zihinlerin zinde olması gerekir. Sorgulayıcı ve sorun çözücü interaktif yaklaşımlar sağlanması gerekir. Bu da interdispliner yaklaşımla sağlanabilir. Bu yaklaşım kişinin kendisini tanımasını ve çevresinde olup bitenlerin farkına varmasını ve eğiliminde değişimlerin yaratılmasını sağlar. Günümüz teknolojisinde aktif eğitimve problem çözmeye dayalı eğitim yöntemleri veya bütünleşmiş eğitim sistemi klasik eğitime göre daha nitelikli insan gücü yetiştireceği beklenilmektedir. Probleme dayalı öğrenme sisteminde düşünme, sorgulama, araştırma ve üretime geçiş bir bütünlük içinde işlenmektedir. Ayrıca aktif öğrenmede küçük gruplar halinde sorgulayarak öğrendiği için kişi yaşam boyu sorgulayıcı niteliğe sahip, yeni gelişen teknolojiye daha çabuk adapte olmaktadır. Ülkemizde bir iki üniversitede uygulanan bu modelin tüm üniversitelerde pilot olarak başlanması ve sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılması gerekir. Belki bu model İlköğretime kadar yansıtılmalıdır. Çünkü sorunun temeli aşağıdan yani İlköğretimden gelmektedir.

Okullarımızda olduğu gibi gündelik hayattan kopuk, pratik hayatın sorunlarının ötesinde ezbere dayalı karmaşık ve anlaşılmaz bilgi yerine, düşünsel bir uğraşı içinde pratik, insanların sorunlarının çözümüne yardımcı bir uğraş olarak kişiyi işin içine çekmek daha öğretici olacaktır. Bu bağlamda toplumsal sorunların çözümüne, doğa bilimlerinin de başarısını dikkate almalı ve bunların üzerine kurulmalıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Ibrahim Ortaş / diğer yazıları
Gözler bu davaya çevrilmişti
CHP'nin kurultay davası ertelendi
CHP davasında karar
Dava 8 Eylül'e ertelendi
Dış ticaret açığı yükseldi
41 milyar 257 milyon dolar oldu
Mayıs ayı işsizlik rakamları açıklandı
Geniş tanımlı işsizlik yüzde 31 oldu
'Tarla fiyatı 2,5 TL, nakliyesi 3,5 TL'
Marketlerdeki fiyatı ise..!
İzmir'deki yangından duygu dolu görüntüler
Mahsur kalanları ekipler böyle kurtardı
BBC yayınlamayı reddetti, Channel 4 yayınlayacak
"Gazze: Saldırı Altındaki Doktorlar"
İsrail, İranlı yetkililere tehdit mesajları gönderiyor
Açıklama Hamaney'in danışmanından geldi
Anadolu Otoyolu'nda feci kaza
Tır, minibüse arkadan çarptı
Trump 'Gazze'de ateşkes sağlansın' demişti
İsrail kabinesinden karar çıkmadı
Devlet adamlarının Atatürk hakkındaki mesajları
Tahran gazetesi: 'Bu gibi dehalar ancak görünüşte ölürler'
Ortadoğu'da ikinci dizayn dönemi
Türkiye yeni dizaynın neresinde?
Menderes'te 5 mahalle tahliye ediliyor
İzmir Valisi Elban: 'Yangın henüz kontrol atına alınmadı'
65 hektar küle döndü
Bursa'da ağır bilanço
İsrail'den sürgün hazırlığı
Gazze'de hem katliam, hem tehdit
Gözler bu davaya çevrilmişti
CHP'nin kurultay davası ertelendi
CHP davasında karar
Dava 8 Eylül'e ertelendi
Dış ticaret açığı yükseldi
41 milyar 257 milyon dolar oldu
Mayıs ayı işsizlik rakamları açıklandı
Geniş tanımlı işsizlik yüzde 31 oldu
'Tarla fiyatı 2,5 TL, nakliyesi 3,5 TL'
Marketlerdeki fiyatı ise..!
İzmir'deki yangından duygu dolu görüntüler
Mahsur kalanları ekipler böyle kurtardı
BBC yayınlamayı reddetti, Channel 4 yayınlayacak
"Gazze: Saldırı Altındaki Doktorlar"
İsrail, İranlı yetkililere tehdit mesajları gönderiyor
Açıklama Hamaney'in danışmanından geldi
Anadolu Otoyolu'nda feci kaza
Tır, minibüse arkadan çarptı
Trump 'Gazze'de ateşkes sağlansın' demişti
İsrail kabinesinden karar çıkmadı
Devlet adamlarının Atatürk hakkındaki mesajları
Tahran gazetesi: 'Bu gibi dehalar ancak görünüşte ölürler'
Ortadoğu'da ikinci dizayn dönemi
Türkiye yeni dizaynın neresinde?
Menderes'te 5 mahalle tahliye ediliyor
İzmir Valisi Elban: 'Yangın henüz kontrol atına alınmadı'
65 hektar küle döndü
Bursa'da ağır bilanço
İsrail'den sürgün hazırlığı
Gazze'de hem katliam, hem tehdit
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.