logo
11 EKİM 2025


Türkiye'de eğitim sorunları

24.10.2004 00:00:00
Ezberci eğitim, bilgiyi günlük öğretir veya ezberletir, fakat onun ne işe yaradığını ve nasıl kullanılması gerektiğini öğretmez. Modern eğitim anlayışında bu metot artık çoktan rafa kalktı ve onun yerine bugünkü bilgi toplumunun ve iletişim çağının gereği olan bilginin her yerde ulaşılabilir olduğu bir dönemde, öğretmenin bildiklerini öğrencilere aktarması yerine öğrencinin öğrenmeye yönlendirilmesi, sorun çözmeyi kendi kendine öğrenmesi hedeflenmelidir. Burada temel espri öğrenmesi gereken öğrencinin kendisidir. Öğretmen yalnızca yardımcı rehber, koordinatörüdür ve güdümleyici, ancak yine öğrenmeyi öğrencinin kendisi becermelidir. Buradaki amaç artık öğrencinin bilgi depolamayı değil, düşünmeyi öğrenmesidir. Düşünmeyi öğrenen kişi de, o düşünceyi nasıl ve nerede kullanacağını yöntem olarak benimser. Böyle bir eğitim eleştirel ve yaratıcı bir düşünce eğitimidir. Bu tür eğitim aktif öğrenme olarak tarif edilmektedir. Aktif öğrenme aynı zamanda kolektif çalışmayı içerdiği için kişinin toplumsal düşünmesini de sağlamaktadır.

Üniversite eğitimi sorun çözebilen insan yetiştirmeyi hedeflemelidir. Mezun olan öğrencilerimizin büyük çoğunluğu karşılaştıkları sorunu çözmeyi bilmedikleri sık sık gündeme gelmektedir. Ayrıca eğitim sistemi analitik düşünmeyi sunmadığı ve sorun yanlış algılandığı için çözümü de başka yerde aranmaktadır.

Ülke olarak sorunların doğru algılanması ve nasıl çözülebileceği konusunda zihinlerin zinde olması gerekir. Sorgulayıcı ve sorun çözücü interaktif yaklaşımlar sağlanması gerekir. Bu da interdispliner yaklaşımla sağlanabilir. Bu yaklaşım kişinin kendisini tanımasını ve çevresinde olup bitenlerin farkına varmasını ve eğiliminde değişimlerin yaratılmasını sağlar. Günümüz teknolojisinde aktif eğitimve problem çözmeye dayalı eğitim yöntemleri veya bütünleşmiş eğitim sistemi klasik eğitime göre daha nitelikli insan gücü yetiştireceği beklenilmektedir. Probleme dayalı öğrenme sisteminde düşünme, sorgulama, araştırma ve üretime geçiş bir bütünlük içinde işlenmektedir. Ayrıca aktif öğrenmede küçük gruplar halinde sorgulayarak öğrendiği için kişi yaşam boyu sorgulayıcı niteliğe sahip, yeni gelişen teknolojiye daha çabuk adapte olmaktadır. Ülkemizde bir iki üniversitede uygulanan bu modelin tüm üniversitelerde pilot olarak başlanması ve sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılması gerekir. Belki bu model İlköğretime kadar yansıtılmalıdır. Çünkü sorunun temeli aşağıdan yani İlköğretimden gelmektedir.

Okullarımızda olduğu gibi gündelik hayattan kopuk, pratik hayatın sorunlarının ötesinde ezbere dayalı karmaşık ve anlaşılmaz bilgi yerine, düşünsel bir uğraşı içinde pratik, insanların sorunlarının çözümüne yardımcı bir uğraş olarak kişiyi işin içine çekmek daha öğretici olacaktır. Bu bağlamda toplumsal sorunların çözümüne, doğa bilimlerinin de başarısını dikkate almalı ve bunların üzerine kurulmalıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Ibrahim Ortaş / diğer yazıları
Bu haberi okuyan, sigarayı hemen bırakır!
Sigara içen her 10 kişiden 9’u tehlike altında!
İlk sıradaki ülke dikkat çekti!
Avrupa’da evsiz sayısı artıyor!
Machado, Trump ve Netanyahu hayranı
Nobel Barış Ödülü adrese teslim
Uzun yaşamda Çin öne geçecek
İnsan ömrü gerçekten 150 yıla çıkabilir mi?
Gazze'de can kaybı yükseliyor
Katledilen insan sayısı 67 bin 211'e, yaralananların sayısı 169 bin 961'e yükseldi
Kerem Öktem suikastında 9 tutuklama kararı
Tutuklananlardan ikisi 18 yaşından küçük
Bayrampaşa Belediye seçimi iptal edildi
Mahkeme AKP'nin itirazını kabul etti
Gazze'de deri dönüş
Binlerce insan yola düştü
Emekli Albay Özeller hakkında iddianame
6 yıl 6 aya kadar hapsi istendi
'Hamas silahsızlandırılmazsa...'
Netahyahu'dan tehdit
Otoyol üzerindeki köprüde feci kaza
Göreve giden 2 jandarma şehit oldu
Sahte e-imza davasında tutuklu kalmadı
Tüm sanıklar tahliye edildi
Türk askeri Gazze'ye mi gidecek?
Milli Savunma Bakanlığından açıklama
İstanbul Altın Rafinerisi A.Ş. operasyonunda yeni gelişme
20 şüpheli tutuklandı, 2 kişi adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı
7,4 büyüklüğünde deprem
Can veya mal kaybı bildirilmedi
Bu haberi okuyan, sigarayı hemen bırakır!
Sigara içen her 10 kişiden 9’u tehlike altında!
İlk sıradaki ülke dikkat çekti!
Avrupa’da evsiz sayısı artıyor!
Machado, Trump ve Netanyahu hayranı
Nobel Barış Ödülü adrese teslim
Uzun yaşamda Çin öne geçecek
İnsan ömrü gerçekten 150 yıla çıkabilir mi?
Gazze'de can kaybı yükseliyor
Katledilen insan sayısı 67 bin 211'e, yaralananların sayısı 169 bin 961'e yükseldi
Kerem Öktem suikastında 9 tutuklama kararı
Tutuklananlardan ikisi 18 yaşından küçük
Bayrampaşa Belediye seçimi iptal edildi
Mahkeme AKP'nin itirazını kabul etti
Gazze'de deri dönüş
Binlerce insan yola düştü
Emekli Albay Özeller hakkında iddianame
6 yıl 6 aya kadar hapsi istendi
'Hamas silahsızlandırılmazsa...'
Netahyahu'dan tehdit
Otoyol üzerindeki köprüde feci kaza
Göreve giden 2 jandarma şehit oldu
Sahte e-imza davasında tutuklu kalmadı
Tüm sanıklar tahliye edildi
Türk askeri Gazze'ye mi gidecek?
Milli Savunma Bakanlığından açıklama
İstanbul Altın Rafinerisi A.Ş. operasyonunda yeni gelişme
20 şüpheli tutuklandı, 2 kişi adli kontrol şartıyla serbest bırakıldı
7,4 büyüklüğünde deprem
Can veya mal kaybı bildirilmedi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.