logo
01 ARALIK 2025


Türkiye'de eğitim sorunları

24.10.2004 00:00:00
Ezberci eğitim, bilgiyi günlük öğretir veya ezberletir, fakat onun ne işe yaradığını ve nasıl kullanılması gerektiğini öğretmez. Modern eğitim anlayışında bu metot artık çoktan rafa kalktı ve onun yerine bugünkü bilgi toplumunun ve iletişim çağının gereği olan bilginin her yerde ulaşılabilir olduğu bir dönemde, öğretmenin bildiklerini öğrencilere aktarması yerine öğrencinin öğrenmeye yönlendirilmesi, sorun çözmeyi kendi kendine öğrenmesi hedeflenmelidir. Burada temel espri öğrenmesi gereken öğrencinin kendisidir. Öğretmen yalnızca yardımcı rehber, koordinatörüdür ve güdümleyici, ancak yine öğrenmeyi öğrencinin kendisi becermelidir. Buradaki amaç artık öğrencinin bilgi depolamayı değil, düşünmeyi öğrenmesidir. Düşünmeyi öğrenen kişi de, o düşünceyi nasıl ve nerede kullanacağını yöntem olarak benimser. Böyle bir eğitim eleştirel ve yaratıcı bir düşünce eğitimidir. Bu tür eğitim aktif öğrenme olarak tarif edilmektedir. Aktif öğrenme aynı zamanda kolektif çalışmayı içerdiği için kişinin toplumsal düşünmesini de sağlamaktadır.

Üniversite eğitimi sorun çözebilen insan yetiştirmeyi hedeflemelidir. Mezun olan öğrencilerimizin büyük çoğunluğu karşılaştıkları sorunu çözmeyi bilmedikleri sık sık gündeme gelmektedir. Ayrıca eğitim sistemi analitik düşünmeyi sunmadığı ve sorun yanlış algılandığı için çözümü de başka yerde aranmaktadır.

Ülke olarak sorunların doğru algılanması ve nasıl çözülebileceği konusunda zihinlerin zinde olması gerekir. Sorgulayıcı ve sorun çözücü interaktif yaklaşımlar sağlanması gerekir. Bu da interdispliner yaklaşımla sağlanabilir. Bu yaklaşım kişinin kendisini tanımasını ve çevresinde olup bitenlerin farkına varmasını ve eğiliminde değişimlerin yaratılmasını sağlar. Günümüz teknolojisinde aktif eğitimve problem çözmeye dayalı eğitim yöntemleri veya bütünleşmiş eğitim sistemi klasik eğitime göre daha nitelikli insan gücü yetiştireceği beklenilmektedir. Probleme dayalı öğrenme sisteminde düşünme, sorgulama, araştırma ve üretime geçiş bir bütünlük içinde işlenmektedir. Ayrıca aktif öğrenmede küçük gruplar halinde sorgulayarak öğrendiği için kişi yaşam boyu sorgulayıcı niteliğe sahip, yeni gelişen teknolojiye daha çabuk adapte olmaktadır. Ülkemizde bir iki üniversitede uygulanan bu modelin tüm üniversitelerde pilot olarak başlanması ve sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılması gerekir. Belki bu model İlköğretime kadar yansıtılmalıdır. Çünkü sorunun temeli aşağıdan yani İlköğretimden gelmektedir.

Okullarımızda olduğu gibi gündelik hayattan kopuk, pratik hayatın sorunlarının ötesinde ezbere dayalı karmaşık ve anlaşılmaz bilgi yerine, düşünsel bir uğraşı içinde pratik, insanların sorunlarının çözümüne yardımcı bir uğraş olarak kişiyi işin içine çekmek daha öğretici olacaktır. Bu bağlamda toplumsal sorunların çözümüne, doğa bilimlerinin de başarısını dikkate almalı ve bunların üzerine kurulmalıdır.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Ibrahim Ortaş / diğer yazıları
İTO'ya göre yıllık enflasyon yüzde 38
İstanbul'un enflasyonu belli oldu
SSK ve BAĞ-KUR emeklisi ne kadar zam alacak?
Yandaş yazardan umutları bitiren açıklama!
Fiyat artışı kasım ayında da devam etti
En yüksek fiyat farkı mandalinada
Özgür Özel'in listesi firesiz geçti
CHP 39. Olağan Kurultayı tamamlandı
ABD'ye iltica başvuruları askıya alınacak
Trump: 'Yeterince sorunumuz var. Bu insanları istemiyoruz'
İsrail medyasının haberi:
Netanyahu, siyaseti bırakma karşılığında af seçeneğini reddediyor
CHP'de 39. Olağan Kurultay süreci tamamlandı
80 kişilik PM ve 15 kişilik YDK üyeleri belli oldu
Beşiktaş nefes aldı
Fatih Karagümrük'ü 2- 0 ile geçti
Ekümenizm meydan okuması sürüyor
Patrikhanede ayin yaptılar
İlaçlama yapılan apartmandaki 5'i çocuk 7 kişi zehirlendi
Çorum Valiliğinden açıklama
Afyonkarahisar'da yolcu otobüsü devrildi
İlk belirlemelere göre 2 ölü, 21 yaralı
İsrail saldırılarında 5 çocuğunu kaybetti
Filistinli kadın, 36 torununa bakıyor
Bordo Mavilileri önce ter bastı sonra da rahatlık
Trabzonspor, Konyaspor'u yenerek zirve yarışını sürdürdü
Vahşiler ateşi hiç kesmedi
Gazze'deki can kaybı 70 bin 100'e çıktı
Patrik eşlik etti
Papa fesat yuvasında
İTO'ya göre yıllık enflasyon yüzde 38
İstanbul'un enflasyonu belli oldu
SSK ve BAĞ-KUR emeklisi ne kadar zam alacak?
Yandaş yazardan umutları bitiren açıklama!
Fiyat artışı kasım ayında da devam etti
En yüksek fiyat farkı mandalinada
Özgür Özel'in listesi firesiz geçti
CHP 39. Olağan Kurultayı tamamlandı
ABD'ye iltica başvuruları askıya alınacak
Trump: 'Yeterince sorunumuz var. Bu insanları istemiyoruz'
İsrail medyasının haberi:
Netanyahu, siyaseti bırakma karşılığında af seçeneğini reddediyor
CHP'de 39. Olağan Kurultay süreci tamamlandı
80 kişilik PM ve 15 kişilik YDK üyeleri belli oldu
Beşiktaş nefes aldı
Fatih Karagümrük'ü 2- 0 ile geçti
Ekümenizm meydan okuması sürüyor
Patrikhanede ayin yaptılar
İlaçlama yapılan apartmandaki 5'i çocuk 7 kişi zehirlendi
Çorum Valiliğinden açıklama
Afyonkarahisar'da yolcu otobüsü devrildi
İlk belirlemelere göre 2 ölü, 21 yaralı
İsrail saldırılarında 5 çocuğunu kaybetti
Filistinli kadın, 36 torununa bakıyor
Bordo Mavilileri önce ter bastı sonra da rahatlık
Trabzonspor, Konyaspor'u yenerek zirve yarışını sürdürdü
Vahşiler ateşi hiç kesmedi
Gazze'deki can kaybı 70 bin 100'e çıktı
Patrik eşlik etti
Papa fesat yuvasında
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.