İhracatçı kurda istikrar istiyor
İHKİB Başkanı Gültepe, döviz kurlarının enflasyonun üstünde artması gerektiğine işaret ederek, "Bizim için en güzel teşvik bu. Eski düşük kur sistemi geri gelirse, bir şey elde edemeyiz" dedi. TGSD Başkanı Karasu da şirketlerin kur oynamalarının keskin olduğu dönemde iflas ettiğini dile getirdi
Avrupa Giyim ve Tekstil Konfederasyonu (EURATEX) İstanbul Kongresi ile 12. İstanbul Moda Konferansı eş zamanlı olarak, İstanbul Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB), İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB), Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği (TGSD) ile Türkiye Tekstil İşverenleri Sendikası (TTSİS) iş birliğinde 2- 3 Ekim tarihlerinde İstanbul'da gerçekleştirilecek. İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe, İTHİB Başkanı Ahmet Öksüz ile TGSD Başkanı Hadi Karasu, ortak basın toplantısı düzenleyerek ilk kez İstanbul'da düzenlenecek EURATEX Kongresi ile 12. İstanbul Moda Konferansı'nın içeriği hakkında bilgi verdi. Gültepe konuşmasında dünya ticaretinde eksen kaymalarının yaşandığı bir süreçte Avrupa'nın en büyük hazır giyim ve tekstil sektör kuruluşu EURATEX'in kongresine ev sahipliği yapmanın önemine dikkat çekti.
Ana pazar AB
Gültepe, 135 milyar dolarla dünyanın en büyük hazır giyim ithalatçısı konumunda bulunan AB'nin Türkiye'nin de en önemli ve vazgeçilmez pazarı olduğunu hatırlatarak, Türkiye'nin yaklaşık 18 milyar dolarlık hazır giyim ihracatının yüzde 68'ini AB ülkelerine yaptığını bildirdi. Gültepe, "Biz bu büyük pazardaki payımızı en az iki katına çıkarmak istiyoruz. EURATEX Konferansı için ülkemize gelecek Avrupalı konuklarımız ve İstanbul Moda Konferansı'na katılacak alım grupları ile ticaretimizi daha yukarılara taşıyacak işbirliği fırsatlarını konuşacağız" dedi. AB'den sonra dünyanın en büyük hazır giyim pazarının ABD olduğunu anlatan Mustafa Gültepe, şöyle devam etti: "ABD, 103 milyar dolarlık bir pazar. Bunun 40 milyar dolarını Çin alıyor. Oysa bizim bu ülkeye 2018'deki ihracatımız sadece 600 milyon dolar.Tekstilin 357 milyon dolarlık ihracatı ile birlikte 1 milyar dolar sınırına yaklaşıyoruz. Halı ile birlikte 1.8 milyar dolar... Önümüzde bizleri çok heyecanlandıran önemli bir fırsat var. Bilindiği üzere Türkiye ve ABD 100 milyar dolarlık bir ticaret hedefi koydu. Türkiye'nin ABD'ye 50 milyar dolarlık ihracat hedefinde en avantajlı sektör hazır giyim ve tekstil. Zaten ABD ile ticarette en öncelikli sektör konumundayız. Sektör bileşenlerinin temsilcileri olarak Ankara'da ABD Ticaret Bakanı Wilbur Ross ile görüşmemiz oldu. İki ülke siyasi otoritelerinin de desteğini alabilirsek biz ABD'ye tekstil ve hazır giyim ihracatımız kısa vadede 3 milyar dolara çıkarabiliriz. Orta vadede ise 5 milyar dolarlık bir ihracat hacmine ulaşmamızın önünde de hiçbir engel yok."
Türkiye dünyada 6. sırada
İTHİB Başkanı Ahmet Öksüz ise 340 milyar dolarlık küresel tekstil ve hammaddeleri ihracatında Türkiye'nin yüzde 3 payla dünyanın en önemli 6. tedarikçisi konumunda olduğunu söyledi. Öksüz, AB pazarında ise yüzde 15.5 pay ile 2. ülke konumunda bulunduklarını bildirdi. 'Sürdürülebilirlik' ve 'teknik tekstilin' sektörün geleceğini belirleyecek iki önemli başlık olarak önlerinde durduğunu vurgulayan Ahmet Öksüz, "Teknik tekstil inşaattan medikale, otomotivden savunma sanayine kadar birçok alanda kullanılıyor. 2018'de teknik tekstil ihracatında 1.7 milyar dolar ile tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaştık. Türkiye'nin ABD'ye ihracatından tekstil ve hazırgiyim sektörlerimiz yüzde 20 pay alıyor" dedi.
AB'ye ihracat geriliyor
TGSD Başkanı Hadi Karasu da küresel markaların ve alım devlerinin temsilcilerini, 11 yıldır Türk firmalarıyla İstanbul'da buluşturduklarını hatırlatarak, şunları söyledi: "Yıllık 40 milyar dolarlık üretimin yanı sıra uluslararası marka haline getirdiğimiz organizasyonlara imza atıyoruz. Bu yıl İstanbul Moda Konferansı ile beraber ve eş zamanlı olarak EURATEX İstanbul Kongresi'ni de Türkiye olarak biz yapacağız. EURATEX, Avrupa'da 178 milyar Euro ciroya sahip 171 bin firmanın çatı kuruluşu konumunda. Öte yandan ülkemizde işsiz sayısı artarken Türk Moda Endüstrisi istihdam yaratmaya devam ediyor. 2019'un ilk yarısında 15 bin insanımızı istihdama kazandırdık. Haziran 2019 verilerine göre üretimde 540 bin istihdamla kendi rekorumuzu kırdık. Gelinen aşamada önümüzde ciddi sorunlar ve fırsatlar var. Örneğin, en büyük pazarımız AB'ye ihracatımız geriliyor. Öte yandan, 103 milyar dolarlık ABD pazarında yepyeni fırsatlarla karşı karşıyayız. Kapasite kullanımında yüzde 85'teyiz. Acilen Endüstri 4.0 uyumlu yatırım yapmak, mevcutları modernize etmek zorundayız. Bizim yatırım iştahımız var, planlarımız hazır. Anadolu'da yeni üretim üsleri inşa etmek istiyoruz. Kamu otoritesi omuz vermeye devam ederse kısa zamanda kapasitemizi yüzde 25 arttırabilir, on binlerce insanımız iş sahibi yapabiliriz."
İhracatçı en büyük teşvik
İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe, Yeni Mesaj'ın 'tekstil ve hazırgiyimde para kazanan iş adamlarının geçmişte yatırımlarını inşaata kaydırdığını, inşaat sektöründe işlerin yavaşlamasıyla tekrar tekstile dönüş olup olmadığı' şeklindeki sorusuna "İşadamları nerede para kazanırsa, oraya yatırım yapar" dedi. Tekstil ve hazırgiyim sektörleri için en güzel teşvikin rekabetçi döviz kurları olduğuna işaret eden Gültepe, "Döviz kurlarının düşük olduğu 2002-2015 yılları arasında sıkıntı yaşadık. Kurlar enflasyonun üstünde artmalı" dedi. TGSD Başkanı Hadi Karasu da 2008'de doların 1.2 TL'de kaldığına işaret ederek, "Dövizdeki dalgalanmalar işletmeleri etkiliyor. Doların dip yaptığı dönemde tekstilde ve hazırgiyimde 35 bin firma kapandı" dedi. Gültepe istihdam konusunda da "Aldığımız elemanların yüzde 80'i tecrübesiz. Gittiğimiz illerde, ilçelerde yeter ki çalışacak insan olsun" dedi. Ahmet Öksüz de dünyada olduğu gibi Türkiye'de de genç nüfusun sanayide çalışmak istemediğine işaret ederek, "Gençleri sanayiye çekmek için çaba sarfetmeliyiz" dedi.
RECEP BAHAR / DETAY HABER