logo
26 NİSAN 2024

THY pembe tablo çizdi, ölü sayısını Hollanda verdi

26.02.2009 00:00:00
THY'ye ait olan yolcu uçağı, Hollanda'nın Amsterdam kentinde Schiphol havaalanına inerken yere çakıldı. Kazada 3'ü mürettebat, 6'sı yolcu 9 kişi öldü, 20 kişi ise yaralandı. Uçağın çakıldığı zeminin yumuşak toprak olması, daha büyük bir faciayı önledi.

 

Türk Hava Yolları'nın (THY) İstanbul-Amsterdam seferini yapan "Tekirdağ" uçağı Amsterdam'a inişi sırasında düştü. Yapılan açıklamaya göre, 118 yolcunun bulunduğu uçakta, 3'ü mürettebat 9 kişi öldü, 6'sı ağır 20 kişi yaralandı.

Üç parçaya bölündüUçak düşüşte üç parçaya bölündü. Uçakta 118 yolcu ve 8 mürettebat bulunuyordu. Bir hostesin ağır yaralı olduğu bildirildi. Tekirdağ isimli uçağın modelinin Boeing 737-800 olduğu öğrenildi. Uçağın pilotlarının Murat Sezer ve Tolga Özgül olduğu bildirildi.

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM), Amsterdam Schiphol Havaalanı'na zorunlu iniş gerçekleştiren THY'na ait uçakta bulunan 3'ü mürettebat 9 kişinin hayatını kaybettiğini bildirdi.

SHGM'nin internet sitesinde yer alan yazılı açıklamada şunlar kaydedildi:"Hollanda Ulaştırma Bakanlığından alınan bilgiye göre, Amsterdam Schiphol Havaalanı'na zorunlu iniş gerçekleştiren THY'na ait uçakta bulunan 3'ü mürettebat 9 kişi hayatını kaybetmiştir.

Kazada hayatını kaybedenlerin yanı sıra 6'sı ağır yaralı olmak üzere toplam 25 yaralı bölgede bulunan çeşitli hastanelere sevk edilmiştir. Ayrıca, uçağın iniş yaptığı bölgedeki yolun trafiğe kapatıldığı ve kazanın oluş nedeni ile ilgili tetkiklere devam edildiği bildirilmiştir. Kazada hayatını kaybedenlere Allah'tan rahmet, yakınlarına başsağlığı, yaralı olarak kurtulanlara ise acil şifalar dileriz."

TÜRK YETKİLİLER KAFALARI KARIŞTIRDI

Hollanda'da uçağın düştüğü haberinin gelmesinin ardından THY yetkilileri, kamuoyunu doğru bilgilendiremedi. THY yetkilileri ilk açıklamalarında ölü olmadığı belirtilerek, pilotun başarısızdan söz etti. Hollanda kaynakları 5-6 ölüden bahsederken de THY'nin basının karşısına çıkardığı bir yolcu yakını, sadece birkaç yaralı olduğunu, ölen bulunmadığı için herkesin sakin olduğunu söyledi. Daha sonraki saatlerde Hollanda makamlarının 9 ölü açıklamasından sonra THY yetkilileri ölümleri doğruladı. Bu süre içinde tüm Türkiye yetkililerin açıklamaları nedeniyle kazanın ucuz atlatıldığını sanarak yanıldı.

Yeşilköy'deki THY Genel Müdürlüğü'nde günboyu yapılan çelişkili açıklamalar kafaları karıştırdı. Kaza sonrasında Genel Müdürlük'teki ilk açıklamayı THY Yönetim Kurulu Başkan Candan Karlıtekin ve THY Genel Müdürü Temel Kotil, düşen Boeing 737-800 tipi uçağın maketininin yanında yaptı. Karlıtekin kazanın meydana geldiği sırada 4500 metrelik bir görüş mesafesi bulunduğunu ve uçağın piste 500 metre kala araziye düştüğünü söyledi. Karlıtekin, "Olayın sevindirici tarafı total bir kaybın olmayışıdır. Şu ana kadar ölüm olayı bildirilmedi. Kriz merkezimizde uçağın teknik bakım kayıtları incelendi. Bakımla ilgili herhangi bir sorun bulunmamaktadır. Şu anda 20 civarında yaralı var. Ağır yaralıların olduğuna dair bir bilgi yok" dedi. THY Genel Müdürü Temel Kotil ise, "Kaptanımız Hasan Tahsin Bey'di. 1975 Hava Harp Okulu mezunu bir kaptanımızdı ve can kaybı olmamasında muhakkak büyük rolü var. Kesin gelen bilgiler bu kadar" dedi.

Yolcu yakınları havalimanına koştu

Bu arada kaza sonrasında yolcu yakınları ile yerli ve yabancı çok sayıda basın mensubu Genel Müdürlük binasında oluşturulan Kriz Merkezi'ne akın etti. Gazeteciler bilgi almak amacıyla binaya gelen yolcu yakınlarıyla röportaj yapabilmek için yoğun çaba sarfederken zaman zaman güvenlik görevlilerinin engellemeleriyle karşılaştılar. Görevliler, gazetecilerin bina içinde ya da binanın bahçesinin dışına çıkarak beklemelerini isteyerek, yolcu yakınlarıyla temas kurmalarını engellemeye çalıştı. Ancak bunda başarılı olamayınca bu kez yolcu yakınları adına Nilüfer Akbaş basının karşısına çıkarıldı.

Ölen olmadığı için herkes sakin

İş seyahati için Amsterdam'a giden ağabeyiyle telefonla görüştüğünü ve durumunun iyi olduğunu belirten Akbaş, "Kriz merkezinde bize her türlü bilgi verildi. Yolcuların sağlıklı olduğunu öğrendik, birkaç yaralı olduğu bildirildi. Herşey kontrol altında. Ölen olmadığı için herkes sakin durumda, sanırım çok ağır yaralı da yokmuş" dedi. Bu sırada söz alan Hollanda Ulusal Televizyonu NOS TV muhabiri Jessica Lutz, "Amsterdam'daki meslektaşlarım 5-6 ölü gördüklerini söyledi. Size herhangi bir bilgi ulaşmadı mı?" sorusuna Akbaş, "Abimi karşılayacak olan firma sahipleriyle görüştük, yeterli bilgiye sahibiz" diyerek kazada ölü olmadığını tekrarladı. Öte yandan oğlu kaza yapan uçakta bulunan gazeteci-yazar Rahim Er de THY binasına gelerek doktora için Hollanda'ya giden oğlu Cüneyt Er'le ilgili bilgi almaya çalıştı.

Bilanço ortaya çıktı

Çok geçmeden kazanın gerçek bilançosu ortaya çıkmaya başladı. Önce Hollanda Ulusal Kanalı NOS TV kaza yerinde en az 9 ceset bulunduğunu duyurdu. Saat 15.00 sıralarında tekrar bir açıklama yapan Karlıtekin ve Kotil de Hollanda makamlarından gelen bilgiye göre kazada 9 kişinin yaşamını yitirdiğini açıkladı. Kazanın meydana geliş biçimiyle ilgili sorulara net cevaplar vermeyen Karlıtekin ve Kotil, gazetecilerin "Stajyer bir pilotun mürettebatta yeraldığı" ve "Uçağın yakıtının bittiği" yolundaki iddialarla ilgili sorularını cevapsız bıraktı. Karlıtekin ve Kotil, kazanın sebebiyle ilgili yapılacak her türlü açıklamanın şu anda "spekülasyon" olmaktan öteye gidemeyeceğini söyledi.

Kaptan pilot "tecrübeli" ve "titiz"

İstanbul Amsterdam seferini yaparken düşen Tekirdağ adlı uçağın kaptan pilotu Hasan Tahsin Arısan, tecrübeli ve titiz bir pilot olarak tanınıyor. Hava Harp Okulu'ndan 1975 yılında mezun olan ve 1996 yılında Türk Hava Yolları'nda çalışmaya başlayan Arısan'ın 15 bin saat civarında uçuş tecrübesi bulunuyor. Arısan aynı zamanda öğretmen pilot olarak da görev yapıyor. THY Genel Müdürü Temel Kotil, uçağın kaptan pilotunun çok tecrübeli bir kaptan olduğunu belirtirken, Türkiye Havayolları Pilotları Derneği Başkanı Kaptan Pilot Ali Ziya Yılmaz da Arısan'ı yakından tanıdığını ve kendisinin çok titiz, tecrübeli ve çok bilgili biri olduğunu söyledi. Yılmaz, "Yıllarca aynı kokpitte beraber uçtuğum bir arkadaşım. Bilgisi ve becerisine aşırı güvendiğim bir arkadaşım" dedi. Eski THY Uçuş İşletme Başkanı Mustafa Kolko ise, Arısan'ın kendi yetiştirdiği pilotlar arasında olduğunu, çok deneyimli ve tecrübeli bir pilot olduğunu söyledi.

Tekirdağ uçağının künyesi İstanbul Amsterdam seferini TC-JGE kuyruk tescilli Boeing 737-800 tipi "Tekirdağ" adlı uçak 2002 model. Yatay uçuş sürati 858 kilo metre olan Boeing 737-800 tipi uçak, 165 yolcu taşıyabiliyor. Azami kalkış ağırlığı 79 bin 15 kilogram, kanat açıklığı 34,315 metre, azami yatay uçuş yüksekliği 41 bin feet, gövde uzunluğu 39,472 metre, azami menzili 4 bin 755 kilometre olan uçak, yerden 12,548 metre yüksekliğe sahip. Tekirdağ adlı uçağın en son olarak bakımı 22 Aralık 2008 tarihinde THY Teknik A.Ş'de yapıldı.



Kurtulan yolcu: Şaka sandık Uçaktan kurtulan yolcular dehşet verici anları anlattı...

ŞAKA SANDIKAmsterdam'daki uçak kazasından hafif yaralı olarak Kurtulan Hüseyin Sümer olayın hemen ardından yaptığı açıklamada, "'Uçak birden toprak alana doğru alçaldı. Biz şaka yapıyor zannettik. Önce türbülansa girdik, sonra ne olduğunu anlamadan yere vurduk. Uçağın bölünen kısımlarından herkes kendini dışarı attı. Bir hostesin çok ağır yaralı olduğunu gördüm. Bazılarının bacağı kırılmış bazılarının kaşı açılmış. Ekipler öncelikle ağır yaralı olanlara müdahale ediyor. Bize de müdahale edilmesi için bekliyoruz. Şok içindeyim" dedi.

NORMALDEN HIZLI İNDİGörgü tanığı İlhan Karaçay, NTV'nin yayınına telefonla bağlanarak kazayı şöyle anlattı: "Eşimle otobanda gidiyorduk. Uçak normalden hızlı bir iniş yaptı. Eşime 'Uçak düştü' dedim. Uçak ikiye bölünmüş ama parçalara ayrılmamış. Alev ya da duman yok. 50 kadar  yolcu uçağın etrafında dolaşıyor. Kokpit etrafında bir çatlak var. Uçağın motorları uçaktan 200 metre ileriye fırlamış durumda. Eşyalar etrafa saçılmış durumda, hatta bazı insanlar eşyalarını arıyorlar. Olaydan hemen sonra polis ve itfaiye geldi. Çok sayıda itfaiye ve ambulans uçağın etrafında... Bütün yollar trafiğe kapatılmış durumda. Biz de otobandayız, bir yere kıpırdayamıyoruz, uçaktan  200 metre uzaklıktayız. Eşim yanımda ağlıyor."

"HER ŞEY BİRKAÇ SANİYEDE OLUP BİTTİHollanda'da Amsterdam Schiphol havaalanına inişe geçtiği sırada yakındaki bir tarlaya inen THY uçağından kurtulan yolculardan biri, her şeyin birkaç saniyede olup bittiğini, piste inmeyi beklerken tarlaya çakıldıklarını söyledi.

Kazadan sonra kendi imkanlarıyla sağ salim uçaktan dışarıya çıkan Mutlucan soyadlı bankacı, NTV televizyonuna yaptığı açıklamada, "Normal iniş yaparken bir anda hava boşluğu gibi bir durum oldu, uçak kontrolden çıktı ve aniden alçalarak çakıldı. Her şey 10 saniye bile değil, 3-5 saniyede olup bitti.

Biz, pilot durumu kontrol eder diye bekliyorduk, ama birden düştük ve durduk. Tarla gibi bir yere indik" dedi.

Mutlucan, her şey saniyeler içerisinde olduğu için düşüş sırasında değil, uçak durduktan sonra panik yaşandığını ifade ederken, kuyruk bölümünde oturduğunu söyleyen bir başka yolcu Kerem Uzel de "Bağrışmalar oldu, piste 600 metre kadar bir mesafede çakıldık" dedi. Mutlucan da "biz ne oluyor diyene kadar yere inmiştik bile" diye konuştu.

Pilotun son anonsunu, olağan iniş anonsu olduğunu, anonsta, "15 dakika sonra inmiş olacağız" dendiğini ifade eden Mutlucan, "Ama 7-8 dakika sonra çakıldık. Bir hava boşluğu gibi bir şey oldu ve uçak aniden alçaldı" dedi.

Uçaktan kendisinin çıktığını anlatan Mutlucan, "benimle birlikte 15-20 kişi de uçaktan kendisi çıktı. Geride kalanlar, sıkışanlar da vardı, onları da gelen ekipler çıkardı. Yeteri kadar ambulans geldi, yolculara yardım etti" diye konuştu.

NORMALDEN HIZLI İNDİGörgü tanığı İlhan Karaçay, NTV'nin yayınına telefonla bağlanarak kazayı şöyle anlattı: "Eşimle otobanda gidiyorduk. Uçak normalden hızlı bir iniş yaptı. Eşime 'Uçak düştü' dedim. Uçak ikiye bölünmüş ama parçalara ayrılmamış. Alev ya da duman yok. 50 kadar  yolcu uçağın etrafında dolaşıyor. Kokpit etrafında bir çatlak var. Uçağın motorları uçaktan 200 metre ileriye fırlamış durumda. Eşyalar etrafa saçılmış durumda, hatta bazı insanlar eşyalarını arıyorlar. Olaydan hemen sonra polis ve itfaiye geldi. Çok sayıda itfaiye ve ambulans uçağın etrafında... Bütün yollar trafiğe kapatılmış durumda. Biz de otobandayız, bir yere kıpırdayamıyoruz, uçaktan  200 metre uzaklıktayız. Eşim yanımda ağlıyor."
İnsan ‘kokuşmuş bir sudan’ yaratıldığını bilmiyor mu?
Ekonomiyi soğutmaya devam
IMF'siz IMF programı uygulanacak
Beyaz Saray'dan Erdoğan ziyareti sorusuna yanıt
'Takvime alınmış bir program yok'
'Suça konu ihaleyi hatırlamıyorum'
'Siyasi yasak' davası ertelendi
'Herkes lütfen bu tavrımızı çok iyi bilsin'
CHP'de 'Saray' kavgası kızışıyor!
İmam nikahlı eş anneden şikayetçi oldu
7 aylık bebeğini yola bıraktı!
AKP'li belediyeden o görüntü hakkında açıklama
'Takdir halkımızındır'
Ankara'da konuşulan Akşener senaryosu
Hedefi 2028 mi?
Piyasalar merakla bekliyordu
TCMB faiz kararını açıkladı
İddia üzerine DMM'den açıklama geldi
Ehliyetlerine el konulmayacak!
Projeyi öğrenciler geliştirdi
8 şiddetindeki depreme dayanıklı
Özel'den 'Çorlu' kararı hakkında açıklama
'Siyasi sorumluluk unutulmamalı'
AK Partili meclis üyesinin dikkat çeken şovu
Başkanın önünde kendini yere attı
Irak'tan atılan adım hakkında MSB'den açıklama
PKK 'yasaklı örgüt' ilan edildi
Çorlu tren kazasının cezaları belli oldu
6 sene sonra karar açıklandı
İnsan ‘kokuşmuş bir sudan’ yaratıldığını bilmiyor mu?
Ekonomiyi soğutmaya devam
IMF'siz IMF programı uygulanacak
Beyaz Saray'dan Erdoğan ziyareti sorusuna yanıt
'Takvime alınmış bir program yok'
'Suça konu ihaleyi hatırlamıyorum'
'Siyasi yasak' davası ertelendi
'Herkes lütfen bu tavrımızı çok iyi bilsin'
CHP'de 'Saray' kavgası kızışıyor!
İmam nikahlı eş anneden şikayetçi oldu
7 aylık bebeğini yola bıraktı!
AKP'li belediyeden o görüntü hakkında açıklama
'Takdir halkımızındır'
Ankara'da konuşulan Akşener senaryosu
Hedefi 2028 mi?
Piyasalar merakla bekliyordu
TCMB faiz kararını açıkladı
İddia üzerine DMM'den açıklama geldi
Ehliyetlerine el konulmayacak!
Projeyi öğrenciler geliştirdi
8 şiddetindeki depreme dayanıklı
Özel'den 'Çorlu' kararı hakkında açıklama
'Siyasi sorumluluk unutulmamalı'
AK Partili meclis üyesinin dikkat çeken şovu
Başkanın önünde kendini yere attı
Irak'tan atılan adım hakkında MSB'den açıklama
PKK 'yasaklı örgüt' ilan edildi
Çorlu tren kazasının cezaları belli oldu
6 sene sonra karar açıklandı

'Uyku apnesi tanısı konan kişilerin ehliyetine el konacak' iddiası yalanlandı

İletişim Başkanlığı Dezenformasyonla Mücadele Merkezi (DMM), Kara Yolları Trafik Yönetmeliği'nde değişiklik yapıldığı iddialarını yalanlayarak, uyku apnesi tanısı konan kişilerin ehliyet alamayacağı ve ehliyetini yenileyemeyeceği iddiasının manipülasyon içerdiğini bildirdi.
25.04.2024 13:48:00
İhlas Haber Ajansı
'Uyku apnesi tanısı konan kişilerin ehliyetine el konacak' iddiası yalanlandı
'Uyku apnesi tanısı konan kişilerin ehliyetine el konacak' iddiası yalanlandı
Dezenformasyonla Mücadele Merkezi tarafından yapılan açıklamada, sürücü adayları ve sürücülerde aranacak sağlık şartları ile muayenelerine dair usul ve esasların Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ile Muayenelerine Dair Yönetmelik kapsamında belirlendiğ hatırlatılarak, 'Yürürlükte olan yönetmeliğin 7. maddesi kapsamında ağır derecede veya orta derecede uyku apnesi olanlar ile birlikte gündüz uyuklama hali tespit edilen kişilerin tedavi görmeden sürücü belgesi alamayacakları, ancak uyku apnesinin kontrol altına alındığı veya tedavi edildiği doktor heyeti tarafından tespit edilen kişilere sürücü belgesi verilebileceği açıkça belirtilmiştir. Yönetmelikte güncel bir değişiklik söz konusu değildir' denildi.


Açıklamada, kamuoyunu manipüle etmeye yönelik paylaşımlara itibar edilmemesi gerektiği uyarısında bulunuldu.

Çorlu tren kazası davasında karar çıktı

Tekirdağ'ın Çorlu ilçesinde 25 kişinin hayatını kaybettiği, 340 kişinin yaralandığı tren kazasına ilişkin davada 9 sanığa 8 yıl 4 ay ile 17 yıl 6 ay arasında hapis cezası verildi
25.04.2024 12:03:00 / Güncelleme: 25.04.2024 12:38:25
AA
Çorlu tren kazası davasında karar çıktı
Çorlu tren kazası davasında karar çıktı
Tekirdağ'ın Çorlu ilçesinde 25 kişinin hayatını kaybettiği, 340 kişinin yaralandığı tren kazasına ilişkin yargılanan 13 sanıktan 9'una, 8 yıl 4 ay ile 17 yıl 6 ay arasında değişen hapis cezaları verildi.

Çorlu 1. Ağır Ceza Mahkemesince Halk Eğitim Merkezi Salonu'nda görülen davanın 20. duruşması yapıldı.

Duruşmaya tutuksuz sanıklar dönemin Çerkezköy Yol Bakım ve Onarım Şefi Özkan Polat, Köprüler Şefi Çetin Yıldırım, dönemin Demir Yolu Bakım Müdürü Turgut Kurt, hat bakım onarım memuru Celaleddin Çabuk, TCDD Üst Yapıdan Sorumlu 1. Bölge Bakım Servis Müdür Yardımcısı Levent Kaytan, dönemin Altyapıdan Sorumlu 1. Bölge Bakım Servis Müdür Yardımcısı Nizamettin Aras, yol kontrolörü Burhan Ortancıl, dönemin Bakım Servis Müdürü Mümin Karasu, dönemin Bakım Servis Alanlarından Sorumlu Müdür Yardımcısı Levent Meriçli, dönemin TCDD 1. Bölge Müdürü Nihat Aslan, mühendisler Tevfik Baran Önder, Deniz Parlak ve Kubilay Başkaya, kazada ölenlerin yakınları ve yaralananlar ile tarafların avukatları katıldı.

Duruşma, mahkemeye sunulan belgelerin okunmasıyla başladı.

Daha sonra karar öncesi sanıklara son sözleri soruldu.

Sanıklardan Karasu ek iddianame ve mütalaa da görevini yapanın cezalandırılmak istendiğini ileri sürerek "Halkalı'dan Kapıkule'ye kadar olan hatla ilgili uyarıları ve denetimi yazışmalar ile bildirmiştim. Görevimi yerine getirdim. Beraatımı talep ediyorum." dedi.

Diğer sanıklar da suçsuz olduklarını ileri sürerek beraatlarını talep etti.

Mahkeme heyeti verdiği kısa aranın ardından açıkladığı kararda "Taksirle birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olma" suçundan Karasu'ya 17 yıl 6 ay, Kurt'a 16 yıl 3 ay, Aslan'a 15 yıl, Polat'a 13 yıl 9 ay, Önder'e 10 yıl,  Meriçli, Parlak ve Başkaya'ya 9 yıl 2'şer ay, Aras'a ise 8 yıl 4 ay hapis verdi.

Heyet, sanıklardan Kaytan, Ortancıl, Yıldırım ve Çubuk'un ise beraat etmesine hükmetti.

Mahkeme ayrıca sanıklardan Aslan, Karasu, Kurt ve Polat'ın hükümle birlikte tutuklanmasına karar verdi.

Tekirdağ'daki tren kazası

Uzunköprü-İstanbul seferini yapan yolcu treninin 8 Temmuz 2018'de Çorlu yakınlarında vagonlarından bazılarının devrilmesi sonucu 25 kişi yaşamını yitirmiş, 340 kişi yaralanmıştı.
Davanın iddianamesinde "kazanın meydana gelmesinde asli kusurlu" bulundukları gerekçesiyle sanıklar Turgut Kurt, Özkan Polat, Çetin Yıldırım ve Celaleddin Çabuk'un "birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olma" suçundan 2 yıldan 15 yıla kadar hapisle cezalandırılması istenmişti.
 
Çorlu Cumhuriyet Başsavcılığınca alınan bilirkişi raporları ve değerlendirme neticesinde 9 Eylül 2022'de soruşturmanın genişletilmesine karar verilmiş, bu kapsamda aynı suçtan Nihat Aslan, Levent Meriçli, Mümin Karasu, Levent Kaytan, Nizamettin Aras, Burhan Ortancıl, Tevfik Baran Önder, Deniz Parlak ve Kubilay Başkaya hakkında Çorlu Ağır Ceza Mahkemesi'nde dava açılmıştı.
 
Dava kapsamında söz konusu dönem TCDD 1. Bölge Müdürlüğü'nde Bakım Servis Müdürü olan Mümin Karasu 10 Ekim 2022'de tutuklanmış, tutukluluğuna yapılan itiraz üzerine Çorlu 2. Ağır Ceza Mahkemesince 25 Kasım 2022'de hakkında yurt dışına çıkış yasağı konularak tahliye edilmişti.
 
Davanın 17'nci duruşmasında Cumhuriyet savcısı esas hakkındaki son görüşünde, tutuksuz 13 sanığın tamamının "birden fazla kişinin ölümüne ve yaralanmasına neden olma" suçundan cezalandırılmasını, Karasu, Kurt ve Polat'ın üzerlerine atılı suçun vasıf ve mahiyeti, mevcut delil durumu, üzerlerine atılı suç için öngörülen ceza miktarı dikkate alındığında adli kontrol hükümlerinin yetersiz kalacak olmasından tutuklanmalarını istemişti.

Çorlu tren kazası duruşması başladı

Tekirdağ'ın Çorlu ilçesinde 25 kişinin hayatını kaybettiği tren kazasının duruşması başladı.
25.04.2024 10:49:00
İhlas Haber Ajansı
Çorlu tren kazası duruşması başladı
Çorlu tren kazası duruşması başladı
Tekirdağ'ın Çorlu ilçesinde 2018'de 25 kişinin hayatını kaybettiği, 340 kişinin yaralandığı tren kazasına ilişkin davanın duruşması başladı.

Kazada hayatını kaybeden vatandaşların yakınları şehirde yürüyüş yaparak duruşmanın görüleceği Çorlu Halk Eğitim Merkezindeki mahkeme salonuna giriş yaptı.

CHP Genel Başkanı Özgür Özel'de duruşmayı takip ediyor.

Uzmanından 'Çöl tozu' açıklaması

 Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Kansu, risk gruplarına ilişkin konuşurken çöl tozuna karşı toplumda dikkat edilmesi gerekenleri sıraladı.
25.04.2024 10:42:00
İhlas Haber Ajansı
Uzmanından 'Çöl tozu' açıklaması
Uzmanından 'Çöl tozu' açıklaması
Afrika üzerinden gelen çöl tozları ve sıcak hava dalgası Türkiye'de etkili olurken Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Kansu, 'Çocuklar, alerjisi ve astımı olanlar, KOAH'lılar, yaşlılar daha fazla risk altında. Partiküllerin içinde kimyasallar da var, ileriye dönük kronik, nörolojik hastalıklar açısından etkiler oluşturduğu gösterilmiş. Solunum semptomları olan hastalar acillere artan şikayetlerle, atak dediğimiz tabloyla geliyor. 'Neden olduk' diyorlar. Dışarıda geçireceğimiz vakti azaltalım, maskeyle çıkalım, aldığımız sebze meyveleri bol suyla yıkamaya çalışalım' dedi.

Afrika üzerinden gelen çöl tozları ve sıcak hava dalgası Türkiye'de etkili oluyor. Rüzgar ile birlikte gelen toz, Yunanistan'ın başkenti Atina'yı turuncuya boyarken uzmanlar, tozun birkaç gün daha Türkiye'yi etkilemeye devam edeceğini belirtti. Meteoroloji Genel Müdürlüğü toz taşınımına yönelik uyarılar yaparken uzmanlar, insan sağlığına etkisine yönelik bilgi verdi. Medipol Mega Üniversite Hastanesi Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Kansu, risk gruplarına ilişkin konuşurken çöl tozuna karşı toplumda dikkat edilmesi gerekenleri sıraladı.

'Çocuklar, alerjisi, astımı olanlar, KOAH'lılar ve yaşlılar daha fazla risk altında'

Havadaki tozun vücudun birçok noktasını etkilediğini ifade eden Göğüs Hastalıkları Uzmanı Dr. Öğr. Üyesi Abdullah Kansu, 'Kışı biraz zor geçirdik özellikle viral hastalıklarımız çok fazlaydı, o dönemi şu an biraz kapattık, biraz alerjenler ortaya çıkmıştı. Bahar erken geldi, mart ayında çiçekler, polenler alerji mevsimi derken bugünlerde sabahları uyanıyoruz, arabalarımızın üstü çamur şeklinde. Sahra Çölleri'nden gelen dünyanın döngüsünde olan şeyler bunlar, ülkemize, şehirlerimize ulaşan kum fırtınasıyla ortaya çıkmış bir toz bulutu var. Bunlar mikro küçük partiküller şeklinde havada şu anda uçuşuyorlar. Bunları soluyoruz, belli bir mikro partikülün altındakilerin de akciğerimizin en küçük hava keseciklerine kadar ulaştığını biliyoruz. Bu da bizim solunum yolu şikayetlerimizi artırıyor. Bir; çocukları söylemek lazım, ikincisi alerjisi ve astımı olanlar, üçüncü grup olarak KOAH'lı, dördüncü yaşlı grubumuzu saymamız lazım. 4 grubun bugünlerde dışarıdaki bu etkene maruz kaldığında doğacak sonuçları daha fazla. Hepimiz maruz kalıyoruz ama saydığımız 4 grup daha fazla risk altında. Sadece akciğer için de bir etki oluşturmuyor şu an cildimizde; yüzümüzde, elimizde, saçımızda hissediyoruz. Etrafta uçuştuğu için göz bölümüne gelen hasta sayımızda bir artış var, solunum yoluyla ilgili ciddi manada artan bir şey var. Bu tozların içinde sadece kum taneleri, toz değil kimyasallar da var. Onların ileriye dönük kronik, nörolojik hastalıklar açısından da etkiler oluşturduğu dünyada gösterilmiş. Evimizde sinekliklerimiz vardır, partikülleri, polenleri, böcekleri, uzaklaştıracak şekilde, az düzeyde olsa bile geçişini engeller ama 'Penceremizi çok açalım, havalandıralım' gibi durumları en azından şu bir hafta için biraz azaltmamamız gerekiyor. Çok acil, olağanüstü bir durum yoksa bu grubun özellikle dışarıda çok vakit geçirmemesini hatırlatmak lazım' dedi.

'Hastalar artan şikayetlerle, atak dediğimiz tabloyla geliyor'

Toza karşı maske kullanımına yönelik konuşan Dr. Öğr. Üyesi Kansu, 'Özellikle kronik grubun kullanması şart, en basit cerrahi maske dediğimiz pandemide kullandığımız maske ile başlanabilir ama bu belli partikülün altını tutmayacaktır. İmkanı olanların özellikle bu saydığımız risk faktöründeki kişilerin 3M maskeleri kullanmalarını hatırlatabiliriz. Bu günlerde göğüs hastalıkları ya da acillere solunum semptomları olan hastalar, alerji, astım geçmişi olan hastalarımız kum fırtınası, partiküller sebebiyle artan şikayetlerle, atak dediğimiz tabloyla karşımıza geliyor. Neler var; öksürük, hırıltı, gece solunum şikayetleri, bir miktar ateş, nefes darlığı şeklinde bu hastalar acile ya da göğüs hastalıklarına geliyorlar. 'Neden olduk, ne değişti' diyorlar, farkına değiller. Alerjenlerin bu günlerde etkisi var ama son 2 haftadır bu kum fırtınasının bu alerji, astım, KOAH olan hastalarda biraz daha solunum semptomlarını kötüleştirdiğini, acile getirdiğini biliyoruz. Meteoroloji açısından takip etmemiz lazım, uzmanların görüşünü dinleyeceğiz, bu hafta akışının süreceğini biliyoruz. Boğazımızda bir gıcık hissi sadece bu saydığımız risk grubu değil şu anda hepimizde var. Cildimizde bir kuruluk hissi var. Birincisi dışarıda geçireceğimiz vakti biraz azaltalım, ikincisi pencerelerimizi çok açmayalım, üçüncüsü maskeyle çıkalım, dördüncüsü eve geldiğimizde lütfen bir duş alalım, üstümüzü değiştirelim. Beşincisi sıvı tüketimi, bol su içmeye çalışalım çünkü o sinüslerimiz, bronşlarımız, burnumuzun içinde de birikiyor bize gıcık hissi de yapıyor. Bu sadece bedenimize aldığımız bir şey değil, şu an da her yere arabamızın üzerine düştüğü gibi tarladaki ekinlere, mahsullere, sebze, meyvelere de düşüyor. Eve aldığımız, pazardan getirdiğimiz sebze meyveleri bol suyla yıkamaya çalışalım" şeklinde konuştu.
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.