Türkiye Savunma Sanayii tarihinin en büyük projeleri arasında gösterilen ve savunma çevrelerince 'uçan kaleler' olarak adlandırılan A-400M askeri nakliye uçaklarının katılımcı ülkelere teslimi, programa göre bu yıl içinde başlayacak.
Aralarında Türkiye'nin de bulunduğu 8 Avrupa ülkesi işbirliği ile üretimi gerçekleştirilecek olan ve Avrupa ülkelerinin elinde bulunan askeri nakliye uçaklarının menzil ve taşıma kapasitesi açısından yetersiz kalması nedeniyle başlatılan ve A400M Askeri nakliye uçak üretimi programı 2012 yılına kadar tamamlanacak. Avrupa'nın taktik ulaştırma uçağı ihtiyacını karşılamak amacı ile projelendirilen ve ana yüklenici AMSL (Airbus Military) olan proje programı kapsamında katılımcı ülkeler arasında yer alan Türkiye'de 2009 ile 2021 tarihleri arasında toplam 10 adet uçağa sahip olacak. Programa göre teslimat programı çerçevesinde ilk uçak 2009 yılında Fransa'ya, ikinci uçak ise 2010 yılında Türkiye'ye verilecek.
Toplam 180 adet uçakAlmanya, Fransa, İspanya, İngiltere ve Türkiye'nin yer aldığı nakliye uçak üretim programına ülkelerin tedarik payları ise daha önce yapılan programa göre şöyle olacak; Almanya'ya 60, Fransa 50, İspanya 27, Türkiye 10, İngiltere 25, Lüksemburg ve Belçika 7 uçak. Türkiye'nin alacağı uçakların teslimatının 2009-2012 yılları arasında yapılması planlanırken tüm katılımcı ülkeler için nihai uçak teslimatının ise 2021 yılına kadar tamamlanması öngörülüyor. Hem taktik hem de stratejik kabiliyete sahip A400M, kargo taşımadan hava indirmeye, yakıt ikmalden ambulans uçağa kadar farklı görevlerde kullanılabiliyor. Taşıma kapasitesi 37 ton olan uçağın toplam menzili ise 8 bin 695 kilometre. Uçak havadan yakıt ikmal kabiliyeti ile menzilini uzatabiliyor.
Uçakların özellikleriGövde uzunluğu 45.1 metre olarak üretilecek uçakların kanat açıklığı 42.4 metre, yüksekliği 14.7 metre, maksimum kalkış ağırlığı 141 ton ve yakıt kapasitesi 50.5 ton olacak. Uçakların kalkış pist uzunluğu 914, iniş pist uzunluğu ise 822 metre olacak. Hem taktik hem de stratejik kabiliyete sahip A400M, kargo taşımadan hava indirmeye, yakıt ikmalden ambulans uçağa kadar farklı görevlerde kullanılabiliyor. Taşıma kapasitesi 37 ton olan uçağın toplam menzili ise 8 bin 695 kilometre. Uçak havadan yakıt ikmal kabiliyeti ile menzilini uzatabiliyor. Daha önce konsorsiyum içinde yer alan uçak şirketleri arasında yapılan görev dağılımı çerçevesinde Türkiye'den Türk Uçak Sanayi AŞ (TUSAŞ), uçakların gövde ve motorun tasarım ile imalatında ortak olarak görev yapacak. Programa göre, ilk teslimat Fransa'ya ikinci uçağın da bir yıl sonra 2010 yılında Türk Hava Kuvvetlerine verilmesi planlanıyor. Avrupa Hava kuvvetlerinin yeni bir askeri nakliye uçağındaki ihtiyaçları göz önünde bulundurularak geliştirilen dev nakliye uçaklarına ilişkin ortaklık anlaşması 2003 yılında imzalanmıştı.
Aralarında Türkiye'nin de bulunduğu 8 Avrupa ülkesi işbirliği ile üretimi gerçekleştirilecek olan ve Avrupa ülkelerinin elinde bulunan askeri nakliye uçaklarının menzil ve taşıma kapasitesi açısından yetersiz kalması nedeniyle başlatılan ve A400M Askeri nakliye uçak üretimi programı 2012 yılına kadar tamamlanacak. Avrupa'nın taktik ulaştırma uçağı ihtiyacını karşılamak amacı ile projelendirilen ve ana yüklenici AMSL (Airbus Military) olan proje programı kapsamında katılımcı ülkeler arasında yer alan Türkiye'de 2009 ile 2021 tarihleri arasında toplam 10 adet uçağa sahip olacak. Programa göre teslimat programı çerçevesinde ilk uçak 2009 yılında Fransa'ya, ikinci uçak ise 2010 yılında Türkiye'ye verilecek.
Toplam 180 adet uçakAlmanya, Fransa, İspanya, İngiltere ve Türkiye'nin yer aldığı nakliye uçak üretim programına ülkelerin tedarik payları ise daha önce yapılan programa göre şöyle olacak; Almanya'ya 60, Fransa 50, İspanya 27, Türkiye 10, İngiltere 25, Lüksemburg ve Belçika 7 uçak. Türkiye'nin alacağı uçakların teslimatının 2009-2012 yılları arasında yapılması planlanırken tüm katılımcı ülkeler için nihai uçak teslimatının ise 2021 yılına kadar tamamlanması öngörülüyor. Hem taktik hem de stratejik kabiliyete sahip A400M, kargo taşımadan hava indirmeye, yakıt ikmalden ambulans uçağa kadar farklı görevlerde kullanılabiliyor. Taşıma kapasitesi 37 ton olan uçağın toplam menzili ise 8 bin 695 kilometre. Uçak havadan yakıt ikmal kabiliyeti ile menzilini uzatabiliyor.
Uçakların özellikleriGövde uzunluğu 45.1 metre olarak üretilecek uçakların kanat açıklığı 42.4 metre, yüksekliği 14.7 metre, maksimum kalkış ağırlığı 141 ton ve yakıt kapasitesi 50.5 ton olacak. Uçakların kalkış pist uzunluğu 914, iniş pist uzunluğu ise 822 metre olacak. Hem taktik hem de stratejik kabiliyete sahip A400M, kargo taşımadan hava indirmeye, yakıt ikmalden ambulans uçağa kadar farklı görevlerde kullanılabiliyor. Taşıma kapasitesi 37 ton olan uçağın toplam menzili ise 8 bin 695 kilometre. Uçak havadan yakıt ikmal kabiliyeti ile menzilini uzatabiliyor. Daha önce konsorsiyum içinde yer alan uçak şirketleri arasında yapılan görev dağılımı çerçevesinde Türkiye'den Türk Uçak Sanayi AŞ (TUSAŞ), uçakların gövde ve motorun tasarım ile imalatında ortak olarak görev yapacak. Programa göre, ilk teslimat Fransa'ya ikinci uçağın da bir yıl sonra 2010 yılında Türk Hava Kuvvetlerine verilmesi planlanıyor. Avrupa Hava kuvvetlerinin yeni bir askeri nakliye uçağındaki ihtiyaçları göz önünde bulundurularak geliştirilen dev nakliye uçaklarına ilişkin ortaklık anlaşması 2003 yılında imzalanmıştı.