HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 11 AĞUSTOS 2022, PERŞEMBE

Üretici kazanamıyor, tüketici fazla ödüyor

01.03.2008 00:00:00
Yaş sebze ve meyvede üretici ile tüketici arasındaki fiyat farkı yüzde 300'lere vardığı açıklandı.

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Başkanı Şemsi Bayraktar, yaptığı yazılı açıklamada, TZOB tarafından hazırlanan "Şubat Ayı Üretici Hal Pazar ve Market Fiyatları Endeksi" hakkında bilgi verdi.Ürünün üreticiden tüketiciye ulaşıncaya kadar geçtiği hal, pazar ve market zinciri halkalarının fiyat artışlarında önemli oranda etkili olduğuna dikkati çeken Bayraktar, "Üretici ile tüketici arasındaki fiyat farkına baktığımızda yaş sebze ve meyvede yüzde 300'lere, kurutulmuş ürünlerde yüzde 191'lere, baklagillerde yüzde 167'lere, hayvansal ürünlerde yüzde 171'lere kadar çıktığı görülüyor" dedi.

Yeşil fasulye zam şampiyonuÜretici ve market fiyatları arasındaki makasın çok yüksek olduğunu ifade eden Bayraktar, yeşil fasulyenin Şubat ayında fiyat artışının en çok görüldüğü ürün olduğunu belirtti. Bayraktar, geçen aya göre yeşil fasulyenin fiyatının yüzde 39,1 artış gösterdiğini bildirdi. Bayraktar, sivri biber, salatalık, mandalina, havuç, kuru kayısı ve pırasa fiyatlarında da artış gözlendiğini ifade etti. Yeşil fasulyenin dönem itibariyle örtü altında yetiştiriliyor olması ve üretim miktarının da az olmasına bağlı olarak fiyat artışının gerçekleştiğine işaret eden Bayraktar, şunları kaydetti: "Yeşil fasulye, sivri biber, salatalık, mandalina, armut, pırasa, havuç patlıcan, kuru incir, kuru kayısı kuru üzüm gibi ürünlerde fiyat artışında üretici fiyatlarındaki artışın etkisinin görüldüğü söylenebilir. Baklagillerde görülen fiyat artışı ise üretimdeki azalmadan kaynaklanmaktadır" TZOB Başkanı, çiftçilerin gelirlerinin artırılmasının üretim ve verim artışı yanında ürünlerini daha iyi değerlendirmeleriyle de ilgili olduğunu vurguladı. Bayraktar, daha iyi değerlendirmenin bir yönüyle tüketicinin ödediği fiyattan daha fazla pay alınması anlamına geldiğini kaydetti.Bağımsız Türkiye Partisi'nin çözümü dikkate alınmalı Ekonomi uzmanları, Bağımsız Türkiye Partisi (BTP) Genel Başkanı Prof. Dr. Haydar Baş'ın dünyaca ünlü Milli Ekonomi Modeli'nde ve aynı zamanda parti programında yer alan üretici ile tüketici arasındaki zinciri kısaltma formulü bu konuda dikkate değer bir çözüm olduğunu ifade ediyorlar.Prof. Dr. Baş, çözüm projesinde, "Üretici ile tüketici arasındaki zincir kısaltılarak üreticiye yüksek gelir, tüketiciye ucuz ürün sağlanacak, kooperatiflerden bu amaçla istifade edilerek, hal yasası tekrar gözden geçirilecektir" demektedir.Günümüzde üretici binbir emekle yetiştirdiği ürününü ancak maliyetinin çok altında satabilmektedir. Sürekli zarar ettiği içinse tarımdan soğumaktadır. Örneğin, 2005 yılında buğdayın maliyeti kg başına 404 bin lira olmasına rağmen, çiftçi 250 bin liraya satabildi. Diğer temel ürünlerde de birkaçı müstesna durum bundan farklı değil. Ürün çiftçinin elinden ucuza alınmasına karşın, mutfağımıza oldukça fahiş fiyatlarla ulaşmaktadır. Uzmanlar Prof. Dr. Baş'ın bu çözümüyle birlikte bu haksızlığın ortadan kalkacağını, hem üreticinin, hem de tüketicinin mağduriyetine son verileceğini ifade etmekteler.

 

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

01.03.2007, 01.03.2006, 01.03.2005, 01.03.2004, 01.03.2003, 01.03.2002, 01.03.2001, 01.03.2000, 01.03.1999, 01.03.1998, 01.03.1997, 01.03.1996, 01.03.1995, 01.03.1994, 01.03.1993, 01.03.1992, 01.03.1991, 01.03.1990, 01.03.1989


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.