logo
25 EKİM 2025


1 yolcunun bir saatlik uçuşunun maliyeti 85 YTL'den başlıyor

27.03.2006 00:00:00
Özel havayolu şirketlerinin maliyetinin yüzde 70'ini oluşturan aylık uçak kirasının 300 bin dolar, uçak yakıtının litresinin 68 cent, pilot maaşının ise 9 bin dolar olduğu. Bir yolcunun bir saatlik uçuşunun maliyetinin 85 YTL olduğu bildirildi. FLY Air Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hasançelebi, havayolu taşımacılığının en yoğun olduğu dönemin başlangıcında özel hava yolu şirketlerinin rekabetlerinin "mantık sınırlarını'' zorladığını belirtti.  Hasançelebi, uçuş maliyetlerinin kalem kalem hesaplanması halinde ortaya çıkacak rakam ile rekabet nedeniyle düşen fiyatlar mukayese edildiğinde ortaya hiç de doğal karşılanmayacak rakamların çıktığını, bunun ticari bir yanlış olduğunu vurguladı. Flay Air olarak 2003 yılında iç hatlarda uçuş başlatan ilk şirket olduklarını anımsatan Hasançelebi, şunları söyledi: "O yıllarda, İstanbul-Trabzon arasında 69 YTL'den uçuş yapıyorduk. O tarihte Türk Hava Yolları aynı hatta bileti 150 YTL'den satıyordu. Bize başta otobüs firmaları olmak üzere bazı kesimler (Nasıl bu fiyattan bilet satarsınız?) diye çıkıştılar. Oysa, o yıllarda maliyetler bu kadar yüksek değildi. Uçak benzinini bugünkü fiyatların 5'de birine alıyorduk. O yıllarda 150 bin dolar olan uçak kiraları bugün 300 bin dolar. Pilotların 3 bin dolar olan maaşları ise bugün 9 bin dolar düzeyinde. Çünkü, havayolu şirketi sayısı arttıkça pilota talep yoğunlaştı. Sadece THY yurtdışından 59 uçak birden getirdi. Türkiye'de yeterli sayıda pilot yetişmediği için maaşlar tavana vurdu. Bir litre uçak benzini ise bugün iç hatlarda 68 sent.'' Hasançelebi, havayolu taşımacılığında maliyetlerin yüzde 70'ini uçak kirası, yakıt ve pilot giderlerinin oluşturduğunu vurgulayarak, buna uçağın bakımı, hostes ve diğer yardımcı personel giderleri ile vergiler de dahil edildiğinde, bir saatlik uçuşun maliyetinin kişi başına 85 YTL'nin altına düşmediğini anlattı.Kaliteden ödün tedirginliğiHasançelebi, Nisan aylarının, havayolu yolcu trafiği açısından en hareketli dönemin başlangıcı olduğuna işaret ederek, "Böyle bir dönemde rekabete gitmeye zaten gerek yoktu. Biz havayolu taşımacıları için kış sezonu maliyetlerin bile güç karşılandığı dönemdir. Yaz sezonunda yaşadığımız yolcu trafiği sayesinde kış mevsimini atlatmaya çalışırız. Bu nedenle fiyat düşürmeyi panik içinde alınmış bir karar olarak değerlendiriyoruz'' dedi. Havayolu şirketlerinin rekabetinin kaliteden ödün vermeyi gündeme getirmesinden endişe duyduklarını vurgulayan Hasançelebi, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Promosyon yapan şirketler hem kendilerine hem de sektörde faaliyet gösteren diğer şirketlere karşı haksızlık ediyorlar. Binlerce bileti 9 YTL'den satarsanız uçağın kirası, bakım giderleri, pilot maaşı ve diğer maliyetleri nasıl karşılayacaksınız? Benzer uygulamaları Avrupa ülkelerindeki bazı büyük havayolu şirketleri de yapıyorlar ancak, bunların sayısı parmakla sayılacak kadar az. Binlerce yolcu düşük fiyatla taşınmıyor.'' Hasançelebi, rakip firmaların uygulamaları nedeniyle bilet rezervasyonlarında büyük düşüş olduğunu anlattı.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Felaket kapıda
Ayakkabı sektörü kan ağlıyor
İş yok, umut yok, hayat yok!
Türk gençliği bitik durumda
Kamudan özel sektöre ‘özel’ transfer
Ebubekir Şahin'in yeni görevi dikkat çekti
Adli Tıp raporu özgürlüğe kapı açtı
Ayşe Barım hakkında tutuklama kararı kaldırıldı
Numan Kurtulmuş, Numan Beyi hatırlar mı?
'PKK ve yandaşları, açılım adı altında federasyon hayali kuruyor'
Beylikdüzü iddiaları boş çıktı
Ekrem İmamoğlu beraat etti
TELE1'e kayyum atandı
Casusluk soruşturmasında kritik adım
Erdoğan "Yüzyılın Konut Projesi"nin detaylarını açıkladı
'Önceliğimiz evi olmayan vatandaşlar'
Özgür Özelden dava sonrası ilk açıklama
'Tartışmalar geride kaldı'
'Son derece özel'
Erhürman'dan Türkiye açıklaması
Devlet Bahçeli ve 2000 Ulusal Programı
Kıbrıs’ta iki devletli çözümden geri adımın siyasal sorumluluğu
CHP'yi rahatlatan karar
Mahkeme “mutlak butlan”ı reddetti
Mahkumlar eski Fransız Cumhurbaşkanı Sarkozy'i uyutmadı
'Her şeyi biliyoruz Sarko, Kaddafi'yi sen öldürdün, intikamını alacağız'
CHP'yi rahatlatan karar
Kurultay iptal edilmeyecek
Yahudi yerleşimciler sürekli saldırıyor
Batı Şeria'daki Filistinlilerin de can güvenlikleri yok
Felaket kapıda
Ayakkabı sektörü kan ağlıyor
İş yok, umut yok, hayat yok!
Türk gençliği bitik durumda
Kamudan özel sektöre ‘özel’ transfer
Ebubekir Şahin'in yeni görevi dikkat çekti
Adli Tıp raporu özgürlüğe kapı açtı
Ayşe Barım hakkında tutuklama kararı kaldırıldı
Numan Kurtulmuş, Numan Beyi hatırlar mı?
'PKK ve yandaşları, açılım adı altında federasyon hayali kuruyor'
Beylikdüzü iddiaları boş çıktı
Ekrem İmamoğlu beraat etti
TELE1'e kayyum atandı
Casusluk soruşturmasında kritik adım
Erdoğan "Yüzyılın Konut Projesi"nin detaylarını açıkladı
'Önceliğimiz evi olmayan vatandaşlar'
Özgür Özelden dava sonrası ilk açıklama
'Tartışmalar geride kaldı'
'Son derece özel'
Erhürman'dan Türkiye açıklaması
Devlet Bahçeli ve 2000 Ulusal Programı
Kıbrıs’ta iki devletli çözümden geri adımın siyasal sorumluluğu
CHP'yi rahatlatan karar
Mahkeme “mutlak butlan”ı reddetti
Mahkumlar eski Fransız Cumhurbaşkanı Sarkozy'i uyutmadı
'Her şeyi biliyoruz Sarko, Kaddafi'yi sen öldürdün, intikamını alacağız'
CHP'yi rahatlatan karar
Kurultay iptal edilmeyecek
Yahudi yerleşimciler sürekli saldırıyor
Batı Şeria'daki Filistinlilerin de can güvenlikleri yok
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.