logo
29 MART 2024

3 ana sorun/ Ali Osman ULUSOY

29.06.2006 00:00:00
Karayollarıyla yolcu taşımacılığı sektörünün zor durumda olduğu hep söyleniyor, yazılıyor. Herkesin bildiği bu gerçeği tekrar etmenin, zamanı boşa harcamaktan başka bir anlamı yok. Zor durumda olan sektörün sorunlarının, çözümleri olup olmadığı ve varsa çözümlerinin neler olduğu ise ayrı ve önemli bir konu ve üzerinde durmaya değer. Sorunlarının, çözümleri olup olmadığı ve varsa çözümlerinin neler olduğu ise ayrı ve önemli bir konu ve üzerinde durmaya değer.Sorunların çözümü için önce soruların doğru saptanılması, diğer bir değişle tedavi için önce sorunların doğru teşhis konması gerekliliği çok önemli hususlar. Değişik şekillerde ifade edilmiş bulunan sorunları ben üç ana başlık altında ele alacağım. Talep ve arz dengesizSorunların birincisi yolcu talebi ve taşıma arzı arsındaki dengesizlik. Diğer bir deyişle yolcu sayısının mevcut firma, yazıhane ve otobüsler için az olması.Bunu; firma yazıhane ve otobüsler sayısının mevcut yolculara fazla gelmesi şeklinde ifade etmek daha doğru. Bu durumda sorunun çözümü için ya yolcu sayısının artması yada otobüsçülük işi içinde firma, yazıhane ve otobüs sahibi ve ortağı ile bunların çalışanı olarak yer alanların azalması diğer bir ifade ile bazı insanların mesleği terk etmesi Bunun zorla olmayacağı, 'gönüllülük' yada 'İflas' şeklinde olabileceği de bilinen diğer gerçekler.Bir başka husus da sektöre firmacı, yazıhaneci ve otobüs sahibi girişlerin engellenmesi şeklinde olabilir. Daha önce de ifade ettiğim gibi bunların bir imtiyaz şeklinde yapılaması ve diğer yapılması ve diğer insanların sektöre girme fırsatının alınması ne kolay, ne doğru, ne mümkün görünüyor. Belki firma kurma koşullarının ağırlaştırılması seviyesinde ve firma sayısındaki artışın önlenmesi ve hatta mevcut firma sayısının azaltılması tek yönetim olabilir. Bakanlığın bu konudaki 'iyimser' çabaları etkisiz kalıyor. Esas sorun rekabetSektör sorunlarının ikincisi olarak rekabeti ifade etmek gerekiyor. Bazıları bunu gizleyip haksız rekabet, aşrı rekabet, yıkıcı rekabet deseler de bizim sorunumuz normal rekabetin ta kendisi. Bir miktar haksız rekabet olsa da, esas sorunumuz rekabet. Zaten yıkıcı ve aşrı rekabet gibi suçlar da yok.  Mevcut rekabet ortamı yolculara daha kaliteli ve daha fazla hizmet sunulmasını gerektiriyor. Ve bu da maliyetleri hızla arttırıyor yeni rekabet ortamı sonunda taşıma fiyatları hak etilen seviyeye yükseltip gelirlerin artması imkanı da bulunamıyor. Yolcu talebinin az, buna rağmen firma, yazıhane ve otobüs sayılarının fazla olması, rekabeti arttırıp daha yıkıcı, daha aşırı hale getiriyor. Bazı sektörlerde yolcu taşımacılığı kadar olmasa da rekabet hemen tüm sektörlerde var ve önlenmesi mümkün değil. Seçilen ekonomik model ve buna göre hazırlanan kanunlar, rekabeti esas alıyor, rekabeti istiyor, rekabetin engellenmesini hatta az dahi olsa kısıtlanmasını suç sayıyor ve ağır cezalar ön görüyor. O zaman bunun çözümü de görünmüyor.      Rekabet olacak ve olunca bu engellenmeyecek.Gizli kapaklı engellenmesi ise ayrı bir husus?Kriz ve maliyetlerSektörün üçüncü sorunu ise yaşanan ekonomik gerçekler. Para yok.Alım gücü düşen vatandaşlar seyahatlerini biraz azalttılar. Yüksek fiyat ödeme güçlerini kaybettiler. Bunlar rekabeti daha da arttırıp fiyatların arttırılmasını daha da zorlaştırdı. Üstelik sunulan hizmetlerin maliyetlerini de hızlı bir şekilde arttırdı. Farklı bir 'kriz' yaşanıyor? krizin etkisinden kurtulmak için sektörün devletten olacak talepleri de pek dikkate alınmadığı gerçeği karşısın da hükümetten yaşanan sıkıntıların atlatılmasını sağlamak ve beklemek gerekiyor. İşte beğenseniz de beğenmeseniz de gerçek tablo böyle yapılacak olan işte taşımacı olama koşullarının ağırlaştırılması ekonomik krizin bitirilmesi için talepte bulunmak. Bir de yasa dışı olduğu biline biline, gizli kapaklı biçimde rekabeti engellemek yada sınırlamak seçeneği söyleyebilir ki bunu tavsiye etmek doğru değil. Ayrıca bunun özellikle aleni yapılmasının cezaya davetiye olduğu da bilinmeli. İşte size bir döküm.gerisi size kalmış? 
 
Misafir Kalem (A) / diğer yazıları
Patlamanın ardından yangın çıktı
Villanın bodrumunda ceset bulundu
AKP'li başkan 2 bin lira için halkı sıraya dizdi
Paralar seçimden sonra yatacak!
İsrail bu kez Suriye'ye saldırdı
38 kişi hayatını kaybetti
Seçil Erzan davasında önemli gelişme
Belgedeki imza sahte çıktı
Seçim zoruyla çevreci oldu
'Gündemimizde yok'
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Namazın hikmeti
2 suç örgütü lideri daha İstanbul'da yakalandı
Kırmızı bültenle aranıyorlardı
Müzakereler katliama zaman kazandırmak için
Takas önerisini Netanyahu reddetti
3 büyük takım taraftarı iftarda buluştu
'Futbol sahada, dostluk her yerde'
Oy sayımı iftar saatine denk geliyor
YSK 'iftar' konusunda karar verdi
'İBB adayını çek' teklifine yanıt verdi
AKP'ye 3 şartını açıkladı
AKP'den bir seçim klasiği
Seçime 3 gün kala gaz bulundu!
İSO'dan tarihi uyarı
'Eğitimli gençlerimizi avlamak için...'
'AJet ile anlaşmamız yok'
THY'den çok garip Ajet kararı!
Patlamanın ardından yangın çıktı
Villanın bodrumunda ceset bulundu
AKP'li başkan 2 bin lira için halkı sıraya dizdi
Paralar seçimden sonra yatacak!
İsrail bu kez Suriye'ye saldırdı
38 kişi hayatını kaybetti
Seçil Erzan davasında önemli gelişme
Belgedeki imza sahte çıktı
Seçim zoruyla çevreci oldu
'Gündemimizde yok'
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Namazın hikmeti
2 suç örgütü lideri daha İstanbul'da yakalandı
Kırmızı bültenle aranıyorlardı
Müzakereler katliama zaman kazandırmak için
Takas önerisini Netanyahu reddetti
3 büyük takım taraftarı iftarda buluştu
'Futbol sahada, dostluk her yerde'
Oy sayımı iftar saatine denk geliyor
YSK 'iftar' konusunda karar verdi
'İBB adayını çek' teklifine yanıt verdi
AKP'ye 3 şartını açıkladı
AKP'den bir seçim klasiği
Seçime 3 gün kala gaz bulundu!
İSO'dan tarihi uyarı
'Eğitimli gençlerimizi avlamak için...'
'AJet ile anlaşmamız yok'
THY'den çok garip Ajet kararı!
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.